Tunely místo zahloubení. Pražský okruh se posouvá, co to znamená pro Příbram?
13. července 2025 (18:17)

foto: Situační mapka. / praha.eu
Po letech debat je jasno: severní část Pražského okruhu povede převážně pod zemí. Vláda schválila tunelovou variantu. Zhruba 40 % z třináctikilometrové trasy povede pod zemí. Stavba má začít kolem roku 2028 a dokončení se plánuje na konec roku 2031.
Cena je až 38 miliard korun bez DPH, tedy zhruba dvojnásobek oproti původní zahloubené variantě. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl říká, že tunelová varianta přinese větší klid do projednávání trasy. "Je to klíčové rozhodnutí, abychom mohli pokračovat v přípravě stavby," vysvětluje ředitel.
I když se stavba odehrává na severním okraji Prahy, může ovlivnit i každodenní život lidí z Příbrami. Tady je několik důvodů, proč:
• Nový tunelový úsek (Ruzyně–Suchdol–Březiněves–Satalice) sice neusnadní přímo trasu z Příbrami například na letiště, ale odlehčí provoz na existující části okruhu, tím pádem i na D0 kolem Ruzyně. Dále zlepší tok tranzitní dopravy, takže cesta na sever Prahy může být plynulejší v časech vyššího provozu. Zároveň zlepší napojení pro směr D10/D11/D8 (pokud by někdo pokračoval dál na sever nebo východ).
Další výhodou je podle ŘSD odlehčení tranzitu přes obce – kamiony a dálková doprava se přesunou na kapacitní okruh, což může snížit zátěž na silnicích II. a III. třídy mezi Příbramí a Prahou.
Co přesně se bude stavět?
Tunelová varianta zahrnuje tři úseky:
• Ruzyně – Suchdol
• Suchdol – Březiněves
• Březiněves – Satalice.
Celkem půjde o 13 kilometrů, z toho pět kilometrů v tunelech. Podle prognóz projede pak po šestipruhovém úseku 70 000 až 80 000 aut za 24 hodin. Nyní jezdí na D0 průměrně 60.000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Pokud vše půjde podle plánu, mohla by být severní část okruhu hotová do konce roku 2031. A i když se Příbrami přímo nedotkne, její vliv na dopravu v širším okolí může být znatelný.
• Nový tunelový úsek (Ruzyně–Suchdol–Březiněves–Satalice) sice neusnadní přímo trasu z Příbrami například na letiště, ale odlehčí provoz na existující části okruhu, tím pádem i na D0 kolem Ruzyně. Dále zlepší tok tranzitní dopravy, takže cesta na sever Prahy může být plynulejší v časech vyššího provozu. Zároveň zlepší napojení pro směr D10/D11/D8 (pokud by někdo pokračoval dál na sever nebo východ).
Další výhodou je podle ŘSD odlehčení tranzitu přes obce – kamiony a dálková doprava se přesunou na kapacitní okruh, což může snížit zátěž na silnicích II. a III. třídy mezi Příbramí a Prahou.
Co přesně se bude stavět?
Tunelová varianta zahrnuje tři úseky:
• Ruzyně – Suchdol
• Suchdol – Březiněves
• Březiněves – Satalice.
Celkem půjde o 13 kilometrů, z toho pět kilometrů v tunelech. Podle prognóz projede pak po šestipruhovém úseku 70 000 až 80 000 aut za 24 hodin. Nyní jezdí na D0 průměrně 60.000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Pokud vše půjde podle plánu, mohla by být severní část okruhu hotová do konce roku 2031. A i když se Příbrami přímo nedotkne, její vliv na dopravu v širším okolí může být znatelný.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Související
Další články









