Trpíte nespavostí? Na vině je často špatná životospráva, stres, ale i některé nemoci

Nepřehlédněte
1. července 2020   (17:49)
Trpíte nespavostí? Na vině je často špatná životospráva, stres, ale i některé nemoci

Nespavostí trpí podle různých odhadů 10–15 % lidí, u onkologicky nemocných je odhadováno, že až 75 %.


„Jsem unavený, bez energie, musím se do všeho nutit,“ přesně tak se může cítit člověk, který se nevyspal. To, že se špatně nebo málo vyspíme, zažije během života pravděpodobně každý. Dokonce můžeme zažívat období, kdy se kvalita spánku na nějakou dobu zhorší a zdá se to normální – třeba pokud máme doma novorozeně nebo pokud zažíváme velký stres, třeba kolem stěhování nebo rozvodu. Když je to jednou za čas, další spánek pomůže. Co ale dělat, když to je častěji či dokonce stále a kdy už je dobré uvažovat o nějakém řešení?

Jak se tedy dívat na nespavost?
Dospělý člověk má spát zhruba okolo 7 až 9 hodin denně. Existují samozřejmě i individuální rozdíly i lidé, kteří potřebují k pocitu odpočatosti méně než 7 nebo více než 9 hodin denně, obecně se ale dá říci, že spíme méně, než bychom potřebovali. Kolik hodin bychom měli spát, abychom byli odpočatí, pravděpodobně dobře víme – minimálně z dovolené. Pokud ale dlouhodobě z jakéhokoli důvodu svůj spánek zkracujeme, můžeme se dostat do začarovaného kruhu. I pokud máme čas na to spát dostatečně dlouho, nedaří se to. Nemůžeme usnout, budíme se, spíme mělce. Když jsme unavení z nevyspání, tělo nemůže dobře fungovat, snižuje se naše pozornost, zhoršuje se myšlení a jsme psychicky labilní, což má vliv na pracovní výkon i sociální interakce. Chronické nevyspání také negativně působí na naše zdraví. Důvodem pro zhoršení spánku může být například špatná životospráva, dlouhodobý stres, některé nemoci nebo psychické obtíže či vleklé starosti. Někdy nelze určit konkrétní důvod nespavosti, jindy to je několik věcí dohromady.
Kdy si tedy začít dělat starosti?
Stačí počítat: pokud nespavost zažíváme 3 a vícekrát týdně, po dobu posledního měsíce a déle. Zároveň pokud pociťujeme následky nespavosti v běžném životě – snižuje se náš pracovní výkon, v sociální rovině se nám hůře funguje, trpíme bolestmi. Pak bychom měli začít uvažovat o řešení.

Těch se nabízí relativně mnoho. Dají se vyzkoušet jednoduché i složitější varianty a mohou se navíc kombinovat. Jde o úpravu prostředí, kde spíme či spánkových návyků, nácvik relaxace, užívání bylinek, léků anebo zapojení do psychoterapie. Někdy může pomoci až vyspělá medicínská technologie.

Nespavostí trpí podle různých odhadů 10–15 % lidí, u onkologicky nemocných je odhadováno, že až 75 %.
Co tedy dělat pro lepší spánek?
Nejprve zkontrolujte prostředí, kde spíte. Není tam hluk, teplo, zvíře nebo člověk, který vás ruší, nemáte nepohodlnou postel nebo ložní prádlo? Proveďte potřebné úpravy a uvidíte.

Pak se podívejte na spánkovou hygienu. Spíte přes den, pracujete dlouho do noci, máte ve zvyku si dát nápoj s kofeinem nebo těžké jídlo před spaním, málo se hýbete, máte starosti? 

Díváte se do zářících obrazovek telefonu, televize či počítače nedlouho před spaním nebo dokonce i z postele? Vytvořte si pro spánek ve svém životě optimální prostor. Dobře jezte, hýbejte se přiměřeně svému věku a stavu. Odložte před spaním vše stranou a připravte se na spánek. Dejte si bylinkový čaj, sedněte si a nezabývejte se rozptylujícími aktivitami. Choďte spát přibližně ve stejnou dobu a postel využívejte jen pro spánek nebo sex. Pokud se v noci probudíte a nemůžete usnout, vstaňte a věnujte se nějaké jednoduché aktivitě a až se budete cítit unavení, znovu zalehněte.
Co dělat, pokud se nedaří?
Pokud nic nepomáhá, poraďte se s odborníkem a nezůstávejte na nespavost sami. Nespavost je často součástí některých onemocnění, a proto by bylo dobré zjistit, zda je v tomto ohledu vše v pořádku. Pokud jste v dlouhodobém stresu a něco vás trápí, můžete zkusit nácvik relaxace nebo psychoterapii. Krátkodobá nespavost se může překonat i díky lékům na spaní. U dlouhodobé nespavosti však mohou vedlejší účinky léků převažovat nad pozitivy jejich užívání. Proto je dobré zvážit i jiné přístupy a větší změny v životě.
Nespavost a onkologické onemocnění?
Onkologické onemocnění a léčba jsou spojovány se stresem a zátěží plynoucí z léčebných postupů. Přesto nemusí být nespavost neřešitelná ani u onkologicky nemocných, a to zejména po aktivní léčbě. Většina onkologických pacientů nicméně obtíže se spánkem u lékaře nezmiňuje. Nezůstávejte na nespavost sami ani vy.

Data v oblasti výskytu obtíží u onkologicky nemocných v ČR nejsou dostupná. Dá se ale předpokládat častý výskyt, stejně jako ve světě, jak je uvedeno výše. Sondu do mapování obtíží se spánkem, která napoví, o jak velký problém jde, v těchto dnech připravuje Amelie, z.s. a zapojit se může každý onkologicky nemocný.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.


zdroj: pribram.cz
Michaela Čadková Svejkovská
foto: pixabay

autor: Tomáš Pečenka









Další články

Většina lidí by podle ankety souhlasila s povinností roušek v obchodech Většina lidí by podle ankety souhlasila s povinností roušek v obchodech Po nových cyklotrasách se v Brdech projedou turisté již v polovině srpna Po nových cyklotrasách se v Brdech projedou turisté již v polovině srpna Snadnější orientaci cyklistům umožní nové značení tras v nejmladší chráněné krajinné oblasti v Brdech. 4. srpna 2020   (09:38) Pivo teklo proudem, pod pódiem panovalo pogo. Z Kozárovic to dunělo Pivo teklo proudem, pod pódiem panovalo pogo. Z Kozárovic to dunělo Kultura Kraj podpořil petici za prohlášení kamenného mostu v Dobříši za kulturní památku Kraj podpořil petici za prohlášení kamenného mostu v Dobříši za kulturní památku Most byl podle petice vybudovaný kolem roku 1830 jako miniaturní replika Karlova mostu v Praze. 3. srpna 2020   (19:12) Chcete zažít pro lidské ucho neslyšitelné netopýří signály? Chcete zažít pro lidské ucho neslyšitelné netopýří signály? O posledním prázdninovém víkendu si můžete prohlédnout zblízka jediné létající savce – netopýry. Zajímavý program bude připraven pro děti i dospělé, nebude chybět ultrazvukový detektor, který zachytí pro lidské ucho neslyšitelné netopýří signály. 3. srpna 2020   (17:24) Příbramská nemocnice hledá vrchní sestru na urologické oddělení Příbramská nemocnice hledá vrchní sestru na urologické oddělení Výběrové řízení potrvá do konce srpna tohoto roku. 3. srpna 2020   (14:57) PR Strakonická zažívá další komplikace. Řidič superbu skončil za svodidly na střeše Strakonická zažívá další komplikace. Řidič superbu skončil za svodidly na střeše Doprava Nakaženou dívku zaskočily nenávistné reakce: Vyhrožovali mi, že mě pobodají nebo rozbijí hlavu Nakaženou dívku zaskočily nenávistné reakce: Vyhrožovali mi, že mě pobodají nebo rozbijí hlavu U Lazska narazil taxík do stromu, řidiče odvezli do nemocnice U Lazska narazil taxík do stromu, řidiče odvezli do nemocnice Hasiči museli zraněného muže z vozidla vyprostit. 3. srpna 2020   (08:39)
Fanoušci vojenských a historických aut zbystřete: Až sto vozů se předvede v Rožmitále pod Třemšínem Fanoušci vojenských a historických aut zbystřete: Až sto vozů se předvede v Rožmitále pod Třemšínem Druhý srpnový víkend se do Rožmitálu pod Třemšínem sjedou vojenská a historická vozidla. Hlavní program se odehraje během soboty 8. srpna, kdy posádky čeká orientační závod, návštěvníky pak zábavné odpoledne s hudbou. 3. srpna 2020   (06:16)
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Žižkova 708
261 01 Příbram II

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
2014 - 2020 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz