Největší český vodíkový projekt startuje. Ve Středočeském kraji bude provozováno deset autobusů poháněných vodíkem
6. srpna 2024 (07:00)
foto: Středočeský kraj / se souhlasem
Desítka vodíkových autobusů začne vozit cestující v okolí města Mníšku pod Brdy na konci roku 2025. Ročně přepraví autobusy s vodíkovým pohonem několik tisíc pasažérů a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.
Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do busů linek 446, 517 a 688 jezdících v kopcovitém terénu okolí středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je už nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus. Dojezd autobusu je až 320 kilometrů, ročně by měly svézt několik tisíc cestujících a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů. „Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy.
„ Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvádí místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
„ Po mnoha pokusech u nás i v Evropě, zavést systémově vodíkový pohon, jako budoucí ekologické dopravní řešení, přichází Středočeský kraj a IDSK jako jeho organizátor veřejné hromadné dopravy s provozem vodíkových autobusů. Jsem přesvědčen, že tento provozní koncept bude úspěšný, a že se nadále přibližuje doba, kdy jej budeme moci rozšířit i do dalších oblastí kraje. Zelený vodík je ekologický, proto je k životnímu prostředí nejvstřícnější,“ uvádí Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje.
„ Po mnoha pokusech u nás i v Evropě, zavést systémově vodíkový pohon, jako budoucí ekologické dopravní řešení, přichází Středočeský kraj a IDSK jako jeho organizátor veřejné hromadné dopravy s provozem vodíkových autobusů. Jsem přesvědčen, že tento provozní koncept bude úspěšný, a že se nadále přibližuje doba, kdy jej budeme moci rozšířit i do dalších oblastí kraje. Zelený vodík je ekologický, proto je k životnímu prostředí nejvstřícnější,“ uvádí Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje.
Podle aktualizované vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba vodíku v roce 2050 je v nízkém 1,1 a ve vysokém scénáři více než 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění by měl obnovitelný vodík v budoucnu najít v těžko elektrifikovatelných oblastech, jako je např. chemický průmysl, a také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě. Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i zástupce Magistrátu hlavního města Prahy.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / Středočeský kraj
autor: Oldřich Kozák
Související
•Středočeský krajský úřad zaregistroval pro volby 16 kandidátek pro krajské volby
•Město investuje do zvýšení světelného zabezpečení přechodu pro chodce
•Středočeský kraj chce nástup všemi dveřmi do autobusů rozšířit na další linky