Motoristické okénko: Nafta zdražuje, Tatra vyvinula hybrid vhodný pro armády
28. listopadu 2024 (16:00)
foto: pribram.cz / Jakub Pečenka
Zatímco cena benzinu zůstává na podobných hodnotách, nafta podražila. Tatra nedávno představila svůj první hybrid, který má potenciál k využití pro armády.
Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic ve Středočeském kraji prodává v průměru za 36,23 Kč, před týdnem byl o čtyři haléře levnější. O 28 haléřů na litru zdražila nafta, za litr teď řidiči dají průměrně 35,36 Kč. Podle údajů společnosti CCS, která ceny sleduje, je benzin o 1,97 koruny na litru levnější než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 2,94 Kč na litru více.
Změny cen pohonných hmot se přirozeně projevily i na stojanech čerpacích stanic v Příbrami. Zatímco benzin roste jen pomalu, u nafty je cenový skok viditelnější. Z prémiových značek natankujete nejlevněji u Orlenu, kde se litr benzinu prodává za 35,90 Kč a litr nafty za 34,50 Kč. Neznačkové tři pumpy – Silmet ve směru na Podlesí, Nord na výpadovce na Bohutín a Prim u Alberta prodávají benzin za shodných 34,90 Kč a diesel za 33,50 Kč.
Se zajímavou novinkou se na nedávném veletrhu eSalon vytasila kopřivnická Tatra. Představila zde svůj vůbec první plug-in hybrid, který je možné dobíjet ze zásuvky a čistě na elektřinu ujede až 70 kilometrů. Automobilka věří, že by vůz mohl zaujmout armády ve světě. K pohonu využívá naftový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 300 kW a 2100 Nm podpořených elektromotorem o výkonu dalších 300 kW, jenž dosahuje točivého momentu 2400 Nm. A právě v elektrickém režimu může být Tatra zajímavou alternativou pro vojenské účely. Nejenom, že se hybridní model pohybuje výrazně tišeji, ale elektromotor nevygeneruje ani takové teplo jako běžný naftový agregát a vozidlo je tak s nižší tepelnou stopou hůře rozpoznatelné pro termokamery. Představitelé Tatry už potvrdili, že jednají s několika potenciálními klienty mimo Evropu.
Se zajímavou novinkou se na nedávném veletrhu eSalon vytasila kopřivnická Tatra. Představila zde svůj vůbec první plug-in hybrid, který je možné dobíjet ze zásuvky a čistě na elektřinu ujede až 70 kilometrů. Automobilka věří, že by vůz mohl zaujmout armády ve světě. K pohonu využívá naftový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 300 kW a 2100 Nm podpořených elektromotorem o výkonu dalších 300 kW, jenž dosahuje točivého momentu 2400 Nm. A právě v elektrickém režimu může být Tatra zajímavou alternativou pro vojenské účely. Nejenom, že se hybridní model pohybuje výrazně tišeji, ale elektromotor nevygeneruje ani takové teplo jako běžný naftový agregát a vozidlo je tak s nižší tepelnou stopou hůře rozpoznatelné pro termokamery. Představitelé Tatry už potvrdili, že jednají s několika potenciálními klienty mimo Evropu.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák