Hodnocení bez známek? Ředitelky příbramských škol reagují na chystanou změnu
22. června 2025 (16:00)

foto: Ilustrační foto. / Pixabay
Známky, nebo slovní hodnocení? Debata o tom, jak nejlépe hodnotit žáky na prvním stupni, nabírá na obrátkách. Ministerstvo školství navrhlo změnu, Senát ji zatím odmítl a veřejnost je spíše pro zachování známek. Co si o tom myslí příbramští ředitelé škol? Jaké jsou výhody a nevýhody obou přístupů?
Zrušení známek na prvním stupni základních škol – téma, které vzbuzuje emoce, otázky i obavy. Podle návrhu novely školského zákona by slovní hodnocení mohlo v budoucnu zcela nahradit tradiční známky v první a druhé třídě. Oslovili jsme ředitelky příbramských škol, jak na plánované změny nahlížejí z praxe.
Lada Králová, ředitelka ZŠ Bohutín, se domnívá, že známky mají stále své místo. „Poskytují srozumitelnou zpětnou vazbu žákům i rodičům. Samozřejmě ale nesmějí být jediným nástrojem. Podporuji kombinaci se slovním hodnocením, které umožňuje rozvíjet potenciál každého dítěte,“ vyslovil svůj názor Králová.
Naopak Alena Mašiková, ředitelka ZŠ Bratří Čapků, vnímá slovní hodnocení jako cestu k hlubšímu pochopení pokroku dítěte: „Dobře napsané hodnocení odráží vývoj žáka, jeho úsilí, pokroky i rezervy. Může být pro dítě i rodiče motivační a srozumitelnější než číslo.“
Senát návrh odmítl, rozhodnutí se odkládá
Ve středu 11. června Senát odmítl návrh zákona, který měl zavést povinné slovní hodnocení pro žáky 1. a 2. tříd. Současně doporučil zrušit i plánovaný zákaz opakování první třídy.
Návrh se tak vrací do Poslanecké sněmovny, kde se o něm bude znovu hlasovat. Přesné načasování projednání ale zatím není jasné.
A co si o tom myslí veřejnost? Podle průzkumu nakladatelství Fraus Klett z roku 2024 si 63 % veřejnosti přeje zachovat klasické známkování na prvním stupni. Pouze 5 % respondentů podporuje výhradně slovní hodnocení, zbytek je pro kombinaci obou forem.
Naopak Alena Mašiková, ředitelka ZŠ Bratří Čapků, vnímá slovní hodnocení jako cestu k hlubšímu pochopení pokroku dítěte: „Dobře napsané hodnocení odráží vývoj žáka, jeho úsilí, pokroky i rezervy. Může být pro dítě i rodiče motivační a srozumitelnější než číslo.“
Senát návrh odmítl, rozhodnutí se odkládá
Ve středu 11. června Senát odmítl návrh zákona, který měl zavést povinné slovní hodnocení pro žáky 1. a 2. tříd. Současně doporučil zrušit i plánovaný zákaz opakování první třídy.
Návrh se tak vrací do Poslanecké sněmovny, kde se o něm bude znovu hlasovat. Přesné načasování projednání ale zatím není jasné.
A co si o tom myslí veřejnost? Podle průzkumu nakladatelství Fraus Klett z roku 2024 si 63 % veřejnosti přeje zachovat klasické známkování na prvním stupni. Pouze 5 % respondentů podporuje výhradně slovní hodnocení, zbytek je pro kombinaci obou forem.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Související
Další články








