17. 9. svátek má Naděžda




Dřívější top destinace jako Turecko a Egypt vystřídala exotika, říká příbramská podnikatelka v cestovním ruchu

11. listopadu 2023   (15:49)
Dřívější top destinace jako Turecko a Egypt vystřídala exotika, říká příbramská podnikatelka v cestovním ruchu
foto: ilustrační, Pixabay

Šárka Drechslerová provozuje cestovní agenturu od roku 2017. S pandemií přibrala nejen nové zaměstnání, ale začala také malovat. Minulou i současnou situaci v cestovním ruchu hodnotí v rozhovoru.


„Všechny zájezdy zakoupené na sezonu 2020 byly vesměs zrušeny. Jakožto provizní prodejce v ten moment přicházíme o provizi, kterou cestovní kanceláře za uskutečněné zájezdy proplácejí,“ komentovala v listopadu před třemi lety situaci ve své cestovní agentuře Sára podnikatelka Šárka Drechslerová. Cestovní ruch patřil k jedněm pandemií nejpostiženějších odvětví. A protože státní dotace nepředstavovaly dostatečnou kompenzaci, našla si Šárka Drechslerová další zaměstnání. Má jej doposud, stejně jako cestovní agenturu. Jak po dlouhých letech v turistickém ruchu vnímá všechny turbulence, které ho nejen v posledních letech provázejí a jak se mění přístup klientů k plánování dovolených, popisuje v následujícím rozhovoru.

Hovořili jsme spolu na podzim 2020, kdy nejen vaši cestovní agenturu „drtil“ dopad pandemie. Jak jste se přes náročné období přenesla a v jaké kondici se vaše podnikání nachází v letošním roce?
Zvládla jsem to tak, že jsem si našla další práci. Jinak to nešlo, protože další dva roky se moc nejezdilo a nelétalo a do cestování se promítly podmínky povinného očkování. Minimálně dvě sezony byly opravdu na hraně. Situace se pak zlepšila, i když nejdříve bylo klientů méně a lidé byli také opatrnější. Cestovní kanceláře se orientovaly na nákupy hotelů s nižší garancí, což se odrazilo v cenách i v rámci last minute, kdy klienti zase tolik neušetřili. Patrný byl přechod k tuzemským dovoleným a spousta lidí začala jezdit „na vlastní triko“ – nakupovali přes bookingové služby, sami si zařizovali letenky a nevyužívali služby cestovních kanceláří. V současné době se cestovní agentura drží, i když další práci mám stále.
Jak se vyvíjí preference cílových destinací?
Dříve patřilo k top destinacím Řecko, což přetrvává. Dále Turecko a Egypt, kdy dovolenou u moře lidé pořídili v last minute za slušnou částku do devíti tisíc korun. Současným trendem je exotika, například zájem o Zanzibar jsme vnímali už vloni. Jedná se o destinace s delšími lety, při nichž musí cestující přestupovat jako Jamajka, Srí Lanka a Kuba. Rostoucí preference odráží i nabídka přímých letů. Na některá vzdálená místa – na Kubu, do Vietnamu a Dominikánské republiky – se od konce října létá vysokokapacitním Airbusem.
Zájem o dražší exotiku moc nekoresponduje se zvyšujícími životními náklady a nutností šetřit.
Samozřejmě si tento typ cestování nemůže dovolit každý, je pro movitější střední třídu. Dovolenou na Zanzibaru lze v rámci last minute koupit už za 25 tisíc korun na osobu, což je s ohledem na destinaci příznivá částka.

Zmínila jste, že si stále držíte další práci.
Ano, pracuji jako operátor u bezpečnostní služby na dvanáctihodinové noční směny. Je na pár dní v týdnu, ale už to takhle provozuji třetím rokem. Cestovní ruch není stabilní, zejména v posledních letech s covidem, válečnými hrozbami a přírodními katastrofami. Od založení agentury v roce 2017 byznysem zahýbaly i migrační vlny nebo aféry s poruchami letadel. Navíc jako cestovní agentura, která přeprodává zájezdy, dostáváme provize z prodaných zájezdů až poté, co je vypraven. A již nyní prodáváme třeba zájezdy na červen příštího roku, za něž dostaneme provizi až v červenci. Druhý měsíční příjem představuje jistotu.
Přineslo Vám covidové období i něco pozitivního?
Začala jsme malovat a obrazy prodávám na e-shopu. Mám jich asi tři stovky. Teď plánujeme výstavu v Praze na Malé Straně.
Proč jste se vlastně rozhodla založit cestovní agenturu?
Před agenturou jsme měli cestovní kancelář v Příbrami. Šlo pobočku cestovní kanceláře Alex mého bratra, která sídlila v Praze. Koupil ji Čedok a po nějaké době jsme skončili. V cestovním ruchu jsem strávila třináct let, bavilo mě to a nechtěla jsem opustit naše klienty. S agenturou jsem začala od píky a sama za sebe.
Cestovní agentura ale funguje jinak než kancelář.
Jako agentura nemůžeme mít svůj vlastní produkt. A zájezdy cestovních kanceláří musíme prodávat se stejnou cenou a bez jakýchkoliv výhod.
Když se ještě vrátíme k problémům, které narušují zájem turistů, jsou jimi také obavy o solventnost CK a riziko jeich úpadku. Zajímají se klienti více, zda jsou kanceláře pojištěné?
Ano, zajímají. Je naší povinností, aby klient, než uzavře cestovní smlouvu, znal předsmluvní všeobecné podmínky. Dozví se výši pojištění, jestli je CK pojištěná jako taková, zda budou na místě delegáti, případně hotlinka pro řešení možných problémů. Informace kanceláře zveřejňují i na svých webových stránkách. Během covidu, kdy přišly cestovky o značnou část příjmů, nastal při vracení plateb klientům docela kolotoč. Na denní bázi jsme to jako přeprodejci řešili mezi klienty a tour operátory. Každopádně si za celou svoji kariéru nepamatuji, že by některá z CK skončila v době, kdy s ní zrovna naši klienti trávili dovolenou. Většinou spolupracujeme s „kolosy“ typu Čedok nebo Fischer, i když osobně mám raději ty menší vzhledem k „rodinnější“ atmosféře a bližšímu kontaktu. Je to stejné jako u nás, s klienty si dokonce vyměňujeme recepty na bábovku.
Pro příští rok jste se rozhodla k trochu neobvyklému kroku. Pokud uzavřete tisíc cestovních smluv, zaplatíte zájezd dětem z jednoho dětského domova na Příbramsku. Jaký k tomu máte důvod?
Jsem dárkový typ. Nejenom, že je ráda dostávám, ale hlavně mě těší někoho obdarovat. Když jsem začala s cestovní agenturou, podporovala jsem jeden stacionář pro seniory. Finance vybrané stejnou formou, jako tomu bude v tomto případě, šly na asistenční služby. Aby se ti, kdo mají sníženou schopnost pohybu, dostali třeba na nějakou společenskou akci, do divadla a podobně. Pokud jsem prodala určitý počet zájezdů, mohla jsem vzít část peněz a věnovat je stacionáři. Myšlenka zůstává stejná, ať se jedná o staré lidi nebo děti. Za covidu se v tomto směru nedařilo, ale teď je situace už trochu jiná. Čím více zájezdů prodáme, tím větší částku budeme moci darovat. Oslovili jsme Dětský domov Pepa na Příbramsku s tím, že jsme mluvili i o možnosti, že akce nevyjde. A rozhodli se, že do projektu půjdou i s tímto rizikem. Realizovat tento záměr půjde i s menším počtem uzavřených smluv, každopádně tisícovka je náš cíl. Pokud se bude dařit, chtěli bychom v tom do dalších let pokračovat.
To je celkem velká výzva a především závazek. Jak ji hodláte zvládnout?
Chápu, že vás hned napadne, že to není možné. Ovšem když se vrátím zpět do dob mé kariéry v cestovní kanceláři, vím, že dosáhnout tohoto počtu smluv je reálné. Jde o tři smlouvy denně, v CK jsem jich za pracovní den uzavřela dvacet. Je to o práci, které se nebojím. Navíc jsem na dohodu přibrala kolegu Roberta Jeřábka na marketing, reklamu a v neposlední řadě prodej, takže na to budeme dva. Stojíme nohama na zemi.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková








Související


Další články

Jan Skopeček: Z Hořovic do Příbrami to mám nedaleko a znám ji tedy mnohem více než jiná města ve Středočeském kraji Jan Skopeček: Z Hořovic do Příbrami to mám nedaleko a znám ji tedy mnohem více než jiná města ve Středočeském kraji Volby do krajského zastupitelstva jsou již za rohem. K urnám půjdeme tento pátek a … PR Příbram chce kvůli výhrůžkám přidat chytré kamery do škol Příbram chce kvůli výhrůžkám přidat chytré kamery do škol Příbram rozšíří kamerový systém ve školách. Měl by být schopný rozpoznat rizikového … Policie pátrá po zloději, který se v noci ze čtvrtka na pátek vloupal do restaurace U Pletánků Policie pátrá po zloději, který se v noci ze čtvrtka na pátek vloupal do restaurace U Pletánků Majitelce způsobil škodu ve výši několika desítek tisíc korun. Jedná se již o druhý … Pro pracovní oděvy do TOMIS CZ Pro pracovní oděvy do TOMIS CZ Na prodejně příbramské rodinné firmy TOMIS CZ na Brodské seženete pracovní oděvy a … Komerční sdělení Hasiči pomáhali zachránit hladové a podchlazené jiřičky Hasiči pomáhali zachránit hladové a podchlazené jiřičky V deštivých a chladných víkendových dnech někteří lidé zažili nevídanou návštěvu. Na … Ještě není vyhráno, déšť bude v některých lokalitách pokračovat i další dny Ještě není vyhráno, déšť bude v některých lokalitách pokračovat i další dny V noci na pondělí se déšť opět rozšířil na celé území České republiky. V jižních … Nový příbramský fast food nabídne řadu novinek, v prvních dnech s velkou slevou. Přijďte ochutnat Nový příbramský fast food nabídne řadu novinek, v prvních dnech s velkou slevou. Přijďte ochutnat Z boku objektu "Uran" ve směru od křižovatky s ul. Riegrova naleznete od … Komerční sdělení Hasiči dnes zachraňovali muže, který si šel zaplavat do Vltavy Hasiči dnes zachraňovali muže, který si šel zaplavat do Vltavy Nad inteligencí některých lidí zůstává rozum stát. Pražští hasiči a policisté dnes … Ve Středočeském kraji zasahovali v noci hasiči kvůli větru i povodním Ve Středočeském kraji zasahovali v noci hasiči kvůli větru i povodním Hasiči pomáhali čerpat vodu, odstraňovali spadlé stromy, zajišťovali preventivní …
Tereza Bodnárová slaví premiérovou medaili na Grand Prix Tereza Bodnárová slaví premiérovou medaili na Grand Prix První turnaj v kategorii do 52 kg a hned medaile. Tereza Bodnárová na první …
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Příbram Média s.r.o.
Na Flusárně 168
261 01 Příbram III

IČ: 21829021
DIČ: CZ21829021
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 407087.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Příbram Média s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Příbram Média s.r.o. zakázáno.
2014 - 2024 © Příbram Média s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies