Cyklistika se mění v každodenní způsob dopravy. Středočeský kraj ji chce podpořit novým programem
30. května 2025 (11:11)

foto: Ilustrační foto. / Surprising_Media, Pixabay
Ještě donedávna se jízdní kolo vnímalo hlavně jako víkendový společník. Stále více lidí sedá na kolo nejen pro radost, ale i z čistě praktických důvodů – do práce, do školy, k vlaku. Krajští radní projednali a doporučili zastupitelstvu Středočeského kraje ke schválení dotační Program na rozvoj cyklistické infrastruktury s celkovou alokací 22 milionu korun.
Cílem je podpořit výstavbu bezpečné a funkční infrastruktury pro cyklisty včetně zařízení pro parkování kol ve vazbě na veřejnou dopravu.
Žádat o peníze z programu bude možné, po schválení krajskými zastupiteli, od 24. července 2025 do 30. června 2026.
Program má tři hlavní zaměření. To první míří na výstavbu páteřních cyklotras – ať už těch národních, nadregionálních nebo regionálních. Druhé zadání podporuje budování chránených úložišť kol, třeba cyklověží nebo koláren, a to hlavně ve větších dopravních uzlech. Třetí pak myslí i na menší přestupní body – tam, kde denně projde alespoň stovka lidí, by mělo vzniknout doplňkové parkování pro kola.
„ Cyklistická doprava má v kraji stále větší význam – nejen jako forma volnočasového pohybu, ale i jako každodenní dopravní alternativa. Proto podporujeme nejen výstavbu nových cyklostezek, ale také bezpečné parkování kol v přestupních uzlech veřejné dopravy. Cílem je, aby lidé mohli pohodlně kombinovat jízdu na kole s cestou vlakem nebo autobusem,“ říká radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký.
Podmínkou poskytnutí dotace je spolufinancování z jiných veřejných zdrojů, jako je například Státní fond dopravní infrastruktury nebo evropské programy IROP.
Podporu mohou získat obce a jejich svazky. Na výstavbu liniové cyklistické infrastruktury v páteřních trasách bude možné čerpat až 5 milionů korun. Na výstavbu cyklověží nebo koláren s kapacitou alespoň 100 kol ve významných uzlech veřejné dopravy lze získat až 3 miliony korun. Pro menší uzly je připravena podpora až do výše 1 milionu korun. Chráněná úložiště kol musí být umístěna do 200 metrů od nástupiště či budovy dopravního terminálu a vybavena elektronickým zabezpečením i bezkontaktním platebním terminálem.
Program má tři hlavní zaměření. To první míří na výstavbu páteřních cyklotras – ať už těch národních, nadregionálních nebo regionálních. Druhé zadání podporuje budování chránených úložišť kol, třeba cyklověží nebo koláren, a to hlavně ve větších dopravních uzlech. Třetí pak myslí i na menší přestupní body – tam, kde denně projde alespoň stovka lidí, by mělo vzniknout doplňkové parkování pro kola.
„ Cyklistická doprava má v kraji stále větší význam – nejen jako forma volnočasového pohybu, ale i jako každodenní dopravní alternativa. Proto podporujeme nejen výstavbu nových cyklostezek, ale také bezpečné parkování kol v přestupních uzlech veřejné dopravy. Cílem je, aby lidé mohli pohodlně kombinovat jízdu na kole s cestou vlakem nebo autobusem,“ říká radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký.
Podmínkou poskytnutí dotace je spolufinancování z jiných veřejných zdrojů, jako je například Státní fond dopravní infrastruktury nebo evropské programy IROP.
Podporu mohou získat obce a jejich svazky. Na výstavbu liniové cyklistické infrastruktury v páteřních trasách bude možné čerpat až 5 milionů korun. Na výstavbu cyklověží nebo koláren s kapacitou alespoň 100 kol ve významných uzlech veřejné dopravy lze získat až 3 miliony korun. Pro menší uzly je připravena podpora až do výše 1 milionu korun. Chráněná úložiště kol musí být umístěna do 200 metrů od nástupiště či budovy dopravního terminálu a vybavena elektronickým zabezpečením i bezkontaktním platebním terminálem.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Středočeský kraj
autor: Karel Hutr
Související
•Ve Štěchovicích skončila oprava památkově chráněného mostu přes Vltavu, řidiči museli jezdit přes Slapy
•Jak bude vypadat Příbram budoucnosti? Město hledá místa pro nové byty a ptá se obyvatel
Další články









