Autobus na zavolání: Poptávková doprava odstartuje ve Středočeském kraji
24. července 2025 (14:20)

foto: PID/facebook
Od léta můžete objednat spoj přes aplikaci nebo telefon. Stačí říct, odkud kam a autobus vyrazí.
Ve Středočeském kraji se od léta rozjíždí nový typ veřejné dopravy. Říká se mu poptávková linka. Nejezdí podle jízdního řádu, ale podle toho, zda si cestující jízdu objednají. Tato forma dopravy, fungující pod značkou PID Haló, má řešit místa s nízkým počtem cestujících, kde klasický autobusový provoz často nedává ekonomický smysl.
Jak se bude objednávat?
Spoj si lze objednat přes mobilní aplikaci PID Lítačka, kde si zadáte čas i trasu. Pokud nemáte chytrý telefon, můžete využít telefonickou linku, která je dostupná pro všechny cestující. Objednat spoj tak zvládne každý — bez ohledu na technické vybavení.
Kolik lidí musí jet, aby autobus vyjel?
Stačí i jeden. Vozidlo se vypraví i pro jediného cestujícího. Jak ale říká vedoucí odboru veřejné mobility Petr Matura:
„Plánovací algoritmus se snaží jízdy efektivně slučovat, aby vozidlo nenajezdilo zbytečné kilometry.“
Dá se systém zneužít?
Služba počítá i s tímto rizikem. Objednávky se monitorují, a pokud někdo opakovaně nevyužije rezervovaný spoj, může být systémem identifikován. Podle odboru veřejné mobility ale k takovým situacím v praxi zatím nedochází.
Co to stojí?
Cestující platí běžné jízdné jako při klasickém spojení. Pro kraj ale nákladovost jednoho vypraveného spoje závisí na oblasti. Platí, že v místech s nízkou poptávkou je poptávková doprava efektivnější než klasické linky jezdící poloprázdné.
Kdo bude jezdit?
Konkrétní dopravce zatím není znám — kraj plánuje vybrat provozovatele formou veřejné soutěže, podobně jako tomu bylo u klasických linek. V úvahu přichází i mezikrajská spolupráce tam, kde logicky spoje zasahují mimo region.
Co to znamená pro Příbramsko?
Příbramský region patří mezi místa, kde by poptávková linka mohla výrazně pomoci — zejména v obcích, kde autobus jezdí jen několikrát denně nebo vůbec. Místní se tak dostanou nejen k lékaři, ale i do školy či na úřady bez nutnosti vlastního auta.
Spoj si lze objednat přes mobilní aplikaci PID Lítačka, kde si zadáte čas i trasu. Pokud nemáte chytrý telefon, můžete využít telefonickou linku, která je dostupná pro všechny cestující. Objednat spoj tak zvládne každý — bez ohledu na technické vybavení.
Kolik lidí musí jet, aby autobus vyjel?
Stačí i jeden. Vozidlo se vypraví i pro jediného cestujícího. Jak ale říká vedoucí odboru veřejné mobility Petr Matura:
„Plánovací algoritmus se snaží jízdy efektivně slučovat, aby vozidlo nenajezdilo zbytečné kilometry.“
Dá se systém zneužít?
Služba počítá i s tímto rizikem. Objednávky se monitorují, a pokud někdo opakovaně nevyužije rezervovaný spoj, může být systémem identifikován. Podle odboru veřejné mobility ale k takovým situacím v praxi zatím nedochází.
Co to stojí?
Cestující platí běžné jízdné jako při klasickém spojení. Pro kraj ale nákladovost jednoho vypraveného spoje závisí na oblasti. Platí, že v místech s nízkou poptávkou je poptávková doprava efektivnější než klasické linky jezdící poloprázdné.
Kdo bude jezdit?
Konkrétní dopravce zatím není znám — kraj plánuje vybrat provozovatele formou veřejné soutěže, podobně jako tomu bylo u klasických linek. V úvahu přichází i mezikrajská spolupráce tam, kde logicky spoje zasahují mimo region.
Co to znamená pro Příbramsko?
Příbramský region patří mezi místa, kde by poptávková linka mohla výrazně pomoci — zejména v obcích, kde autobus jezdí jen několikrát denně nebo vůbec. Místní se tak dostanou nejen k lékaři, ale i do školy či na úřady bez nutnosti vlastního auta.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Další články









