Za nouzové přistání v Dlouhé Lhotě mohla pravděpodobně konstrukční chyba letounu
24. září 2019 (11:20)
Letounu upadlo podvozkové kolo. Nebyl to první případ, kdy k podobné události na stejném typu letounu došlo
Dramatický let zažila letos v květnu posádka malého dopravního letadla na letišti v Dlouhé Lhotě. Z důvodu závady na podvozku musel letoun téměř hodinu a půl kroužit nad letištěm, aby spotřeboval palivo a zamezil tak požáru při přistání. Kvůli technické závadě byl vyhlášen 2. stupeň poplachu a na místo bylo povoláno celkem sedm jednotek hasičů. Aby se zabránilo případnému vznícení letadla po dosednutí, byla přistávací plocha pokryta pěnou. Po celé letištní ploše byly rozmístěny cisterny. Pilotovi se nakonec podařilo v pořádku přistát a celý incident se obešel bez zranění. Na palubě byly čtyři osoby.
Zkontaktovali jsme Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, abychom zjistili, co přesně se ve vzduchu stalo a jaká byla příčina tohoto incidentu. Vyhodnocením této události byl pověřen inspektor Ing. Zdeněk Formánek, který nám zodpověděl naše dotazy.
Co přesně se tedy ve vzduchu stalo?
Během startu, po odpoutání se od ranveje, uslyšel pilot ránu. Jelikož však letoun nejevil žádné příznaky ztráty výkonu ani snížení ovladatelnosti, pokračoval pilot ve stoupání. Při kontrole poté zjistil na levé klapce poškození (vyboulení). Navázal tedy radiový kontakt se stanovištěm řízení letu na letišti Příbram a požádal o kontrolu podvozku při nižším průletu. Domníval se, že se utrhl ochranný kryt kola. Vizuální kontrolou bylo však zjištěno, že chybí kolo na levé podvozkové noze.
Jak proběhlo samotné přistání?
Letadlo přistávalo na dráze pokryté pěnou. Vzhledem k poškození levé klapky muselo přistání proběhnout bez vysunutých klapek. Vše proběhlo bez problémů, letoun zastavil bez vyjetí z dráhy. Z bezpečnostních důvodů pak následovalo rychlé opuštění letounu posádkou. Zásah hasičů ani rychlé záchranné služby nebyl třeba.
Mohl pilot tomuto incidentu předejít?
Příčinou události byl únavový lom čepu, kterým je upevněno kolo na levé podvozkové noze. Nebyl to první nahodilý případ, kdy došlo k podobné události na stejném typu letounu. Pilot s vysokou pravděpodobností nemohl tuto situaci ovlivnit. Také při pojíždění i během vzletu postupoval podle doporučení. Z jeho strany nedošlo k zanedbání nebo porušení stanovených předpisů.
Jaká byla přijata opatření?
Ze strany ředitele letecké školy byla přijata provozní a technická opatření k zabránění opakování události. Bylo předáno hlášení na technickou sekci Úřadu pro civilní letectví, dále byly předány zjištěné informace o obdobných závadách na letounu tohoto typu. Tyto informace budou předány na EASA (the European Aviation Safety Agency) a poslouží pro zpracování technického doporučení výrobce. Byl také proveden rozbor s údržbovou organizací, kde byla přijata interní opatření na provádění pravidelné kontroly a výměny dolního čepu.
Zkontaktovali jsme Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, abychom zjistili, co přesně se ve vzduchu stalo a jaká byla příčina tohoto incidentu. Vyhodnocením této události byl pověřen inspektor Ing. Zdeněk Formánek, který nám zodpověděl naše dotazy.
Co přesně se tedy ve vzduchu stalo?
Během startu, po odpoutání se od ranveje, uslyšel pilot ránu. Jelikož však letoun nejevil žádné příznaky ztráty výkonu ani snížení ovladatelnosti, pokračoval pilot ve stoupání. Při kontrole poté zjistil na levé klapce poškození (vyboulení). Navázal tedy radiový kontakt se stanovištěm řízení letu na letišti Příbram a požádal o kontrolu podvozku při nižším průletu. Domníval se, že se utrhl ochranný kryt kola. Vizuální kontrolou bylo však zjištěno, že chybí kolo na levé podvozkové noze.
Jak proběhlo samotné přistání?
Letadlo přistávalo na dráze pokryté pěnou. Vzhledem k poškození levé klapky muselo přistání proběhnout bez vysunutých klapek. Vše proběhlo bez problémů, letoun zastavil bez vyjetí z dráhy. Z bezpečnostních důvodů pak následovalo rychlé opuštění letounu posádkou. Zásah hasičů ani rychlé záchranné služby nebyl třeba.
Mohl pilot tomuto incidentu předejít?
Příčinou události byl únavový lom čepu, kterým je upevněno kolo na levé podvozkové noze. Nebyl to první nahodilý případ, kdy došlo k podobné události na stejném typu letounu. Pilot s vysokou pravděpodobností nemohl tuto situaci ovlivnit. Také při pojíždění i během vzletu postupoval podle doporučení. Z jeho strany nedošlo k zanedbání nebo porušení stanovených předpisů.
Jaká byla přijata opatření?
Ze strany ředitele letecké školy byla přijata provozní a technická opatření k zabránění opakování události. Bylo předáno hlášení na technickou sekci Úřadu pro civilní letectví, dále byly předány zjištěné informace o obdobných závadách na letounu tohoto typu. Tyto informace budou předány na EASA (the European Aviation Safety Agency) a poslouží pro zpracování technického doporučení výrobce. Byl také proveden rozbor s údržbovou organizací, kde byla přijata interní opatření na provádění pravidelné kontroly a výměny dolního čepu.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: mir
Další články
Na Kloboučku můžeme obdivovat staré a mohutné stromy
Pod východním úpatím Toku se skrývá vrchol, který na první pohled vybočuje z obvyklé …
POZNÁVÁME BRDY
Ceny benzinu a nafty v Příbrami: Nafta na některých čerpacích stanicích zlevnila
Za benzin Natural 95 zaplatíte tento týden v Příbrami v rozmezí od 33,50 Kč do 34,90 …
Když ožijí peklo i tradice: Čertovské hrátky v Březnici
Čertovské hrátky v Březnici každoročně přilákají davy návštěvníků, kteří chtějí zažít …
Tipy na víkend: Přijďte oslavit svátek sv. Mikuláše na netradiční akce nebo si poslechnout krásné koncerty!
První prosincový víkend se ponese především ve znamení mikulášských nadílek. Nejen do …
Pozor na nové důchodové podvody: Volají vám „kontroloři“ z ČSSZ nebo ČNB?
V Česku se rozšířil nový trik podvodníků. Volají lidem s tím, že přicházejí …
Čert a Krampus: Jaké tajemství skrývají temní společníci Mikuláše
V české tradici doprovází Mikuláše známá dvojice – anděl a čert. Z alpských zemí však …
V noci hořel byt v Příbrami, jeden člověk skončil v pražské nemocnici
V Příbrami v Čechovské ulici v noci na pátek 5. prosince hořelo v jednom z bytů. …
AKTUALIZOVÁNO
Příbram rozhodla o Fantově louce: zastupitelé schválili změnu územního plánu, stavební uzávěra zatím jen doporučena
Na středečním zasedání 3. prosince zastupitelé Příbrami schválili zadání Změny č. 4 …
Příroda
Vysokochlumecké peklo znovu ožije. Mikulášská tradice přiláká děti i dospělé
Tradiční akce Vysokochlumecké peklo se po roce opět vrací. V pátek 5. prosince od 16 …
Nemocnice Hořovice získala titul Nejlepší porodnice Středočeského kraje
Nemocnice Hořovice slaví významný úspěch v prestižní volbě Porodnice roku portálu …




