Z nebe zmizela letadla: Na dnešní mezinárodní den místo oslav počítají ztráty
7. prosince 2020 (17:25)
foto: pribram.cz
7. prosinec patří Mezinárodnímu civilnímu letectví. I když letecká doprava zaznamenala už několik tíživých situací, letošní rok je pro ní snad tou největší zkouškou.
Mezinárodní den civilního letectví je ustanoven na 7. prosince od roku 2000. Vznikl tak k 50. výročí založení ICAO – Mezinárodní organizace pro civilní letectví. Tato organizace přidružená k OSN má na starosti rozvoj a koordinaci letecké dopravy.
Počátky letectví jsou datovány do roku 1783, kdy do vzduchu vystoupal balón sestrojený bratry Montgolfierovými. První lety motorovým letadlem pak předvedli bratři Wrightové v prosinci roku 1903. V České republice je začátek letectví spojen s Janem Kašparem. Ten se v roce 1911 zapsal do historie úspěšným letem z Pardubic do Prahy.
Letectví bylo od počátku spojeno s přepravou cestujících a nákladu. Velkého rozmachu vývoje letadel došlo během druhé světové války. Ty se pak začaly využívat na civilní přepravu. Vývoj pokračoval, začaly vznikat letecké společnosti, noví výrobci letadel, různé organizace na podporu rozvoje, technologií, bezpečnosti a další. Ne nadarmo je tak přeprava letadlem tou nejbezpečnější formou dopravy.
Letecká doprava v letošním roce utrpěla obrovskou ránu. I když se v historii odehrálo několik událostí, které po ní snížily poptávku, letošní situace s pandemií jí zasáhla snad nejvíce. Letecká doprava je odvětví velmi citlivé i za normálních podmínek. Nejistota a nedůvěra cestujících v cestování se může vracet „do normálu“ i několik let. Z pohledu aerolinií jsou na tom prozatím o něco lépe nízkonákladové letecké společnosti. Co se týče hlavních výrobců letadel (Boeing a Airbus), kteří mají plány vývoje a konstrukce na několik let dopředu, prý dokonce nevědí, co bude příští měsíc, natož například za rok. Újmu zaznamenala i nákladní doprava, i přesto, že zastává stěžejní článek při dodávce potravin a zdravotnických potřeb.
Trh letecké dopravy doznává řadu dlouhodobých a v některých případech i trvalých změn. Dochází k poklesu cen letenek nabízejících řadu benefitů, ruší se poplatky, vyřazují se velká a velkokapacitní letadla, dochází k poklesu zájmu o dálkové lety a také velmi upadá poptávka po kategorii business (která ze všech kategorií představuje hlavní zisk).
Pandemie koronaviru je výzvou pro celý svět. Způsobila nejzávažnější narušení světové ekonomiky od 2.sv. války. Podle statistik tvoří ztráty letošního roku v letecké dopravě 84,3 mld. USD a budou dále narůstat (i když v menší míře) i v roce 2021. Situace však bude platná jen tehdy, když se příští rok znovu vrátí „k normálu“.
Snad nás čekají lepší zítřky. Doufejme, že budeme moci už brzy znovu bez obav usednout do kabiny, obletět svět a poznávat ho na vlastní kůži (a ne jen z cestopisných pořadů v televizi).
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Jana Fedorová