Tank T-34 bratří Míků bude opět jedním z hlavních lákadel slivické bitvy
ROZHOVOR
9. května 2014 (15:44)
Slivice – Zítra se u Milína opět odehrají události, ke kterým došlo na konci II. světové války v květnu 1945 na Příbramsku. Organizátoři se letos rozhodli, že program pojmou stejně jako v loňském roce. Historické události z května 1945 si proto připomenou s akcentem na kluby vojenské historie, které se akce účastní a k vidění bude především jejich historická technika.
Samotné bojové ukázky budou založené na pyrotechnických efektech a návštěvníci se už podruhé budou muset obejít bez střelby z pušek a samopalů. „Ten důvod proč se i letos nebude střílet je jednoduchý, pro takovou ukázku bychom museli zažádat u policie o zřízení tzv. provizorní střelnice a to je papírově poměrně náročné, takže jsme od ukázky spojené se střelbou z ručních palných zbraní i letos upustili,“ popisuje důvody tohoto rozhodnutí Pavel Kadlec z příbramského klubu vojenské historie.
Ovšem jedním z největších lákadel bude přítomnost tanku T-34 bratří Míků z Březových Hor, který letos nebude útočit ve směru od staré strakonické silnice, ale od obce Buk a bude ostřelovat opěrný bod prchajících německých jednotek. Mimo jiné tak bude přijíždět z místa odkud i historicky postupoval a útočil jeden z frontů sovětské armády ve dnech slivické bitvy – tedy 11. a 12. května 1945. Na to jak tento legendární sovětský válečný stroj získali a co všechno obnáší jeho provoz, jsme se zeptali jeho řidiče a jednoho z majitelů Pavla Míky.
Jak se vám vlastně podařilo tento tank získat?
Je od armády České republiky, která ho prodávala jako nadbytečný. Konkrétně pochází z kasáren z Mostu. My jsme ho koupili s tím, že se dá opět do provozu.
Když jste ho kupovali, tak byl nepojízdný?
Ano, on stál na památníku a tak aby ho armáda znehybněla, tak bylo v motoru nalito asi pět koleček betonu. Takže tři neděle jsme viseli hlavou dolů a sekali jsme beton, ale nakonec se to povedlo a ten tank je funkční.
Provoz tanku, ale asi není levná záležitost…?
Má dost velkou spotřebu, na sto kilometrů si to vezme 350 litrů, takže třeba tady na Slivici nás to každoročně vyjde na takových sto litrů nafty. To je hlavní problém a pak také doprava. Ta je dneska drahá, ale jinak to jde.
Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl řídit tank?
Pokud myslíte něco jako řidičák, to na to prakticky neexistuje jako do civilu. No ale na vojně jsem s tankem jezdil. Jinak člověk potřebuje licenci a povolení k držení takové techniky, bezpečnostní materiál a podobně.
Kde sháníte náhradní díly?
No kde se dá. Něco se ještě sehnat dá, má to Excalibur a takovýhle firmy, ale je to stejně jako většina věcí u tohohle koníčku – o penězích.
Co tomu říká rodina, té vaší zálibě ve vojenské technice?
No ty začátky byly krušný… (říká se smíchem), jako každá ženská i u nás to bylo tak, že peníze jsou na něco jinýho než na tohle, ale dneska už to rodina bere. Děláme to hlavně pro lidi, pro děti… a těch akcí, na které jezdíme je víc, než jenom Slivice. Hlavní je to, že člověk k tomu musí mít nějaký vztah.
Máte v rodině nějaké nástupce, kteří by tuhle zálibu ve vojenství podědili?
To nehrozí (opět smích), synové vůbec a vnoučata možná někdy, ale těžko.
Jste členy klubu vojenské historie, jak tam je to s příchodem nových členů?
Ten zájem už není tak velkej jako dřív, ale pokud někdo přijde, je pak spíš těžší je udržet. Většinou jsou to totiž mladý kluci, který se postupem času ožení a pak už mají často jiné zájmy než je nějaká vojenská historie, ale zatím pořád máme největší členskou základnu z vojenských klubů tady v okolí.
Samotné bojové ukázky budou založené na pyrotechnických efektech a návštěvníci se už podruhé budou muset obejít bez střelby z pušek a samopalů. „Ten důvod proč se i letos nebude střílet je jednoduchý, pro takovou ukázku bychom museli zažádat u policie o zřízení tzv. provizorní střelnice a to je papírově poměrně náročné, takže jsme od ukázky spojené se střelbou z ručních palných zbraní i letos upustili,“ popisuje důvody tohoto rozhodnutí Pavel Kadlec z příbramského klubu vojenské historie.
Ovšem jedním z největších lákadel bude přítomnost tanku T-34 bratří Míků z Březových Hor, který letos nebude útočit ve směru od staré strakonické silnice, ale od obce Buk a bude ostřelovat opěrný bod prchajících německých jednotek. Mimo jiné tak bude přijíždět z místa odkud i historicky postupoval a útočil jeden z frontů sovětské armády ve dnech slivické bitvy – tedy 11. a 12. května 1945. Na to jak tento legendární sovětský válečný stroj získali a co všechno obnáší jeho provoz, jsme se zeptali jeho řidiče a jednoho z majitelů Pavla Míky.
Jak se vám vlastně podařilo tento tank získat?
Je od armády České republiky, která ho prodávala jako nadbytečný. Konkrétně pochází z kasáren z Mostu. My jsme ho koupili s tím, že se dá opět do provozu.
Když jste ho kupovali, tak byl nepojízdný?
Ano, on stál na památníku a tak aby ho armáda znehybněla, tak bylo v motoru nalito asi pět koleček betonu. Takže tři neděle jsme viseli hlavou dolů a sekali jsme beton, ale nakonec se to povedlo a ten tank je funkční.
Provoz tanku, ale asi není levná záležitost…?
Má dost velkou spotřebu, na sto kilometrů si to vezme 350 litrů, takže třeba tady na Slivici nás to každoročně vyjde na takových sto litrů nafty. To je hlavní problém a pak také doprava. Ta je dneska drahá, ale jinak to jde.
Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl řídit tank?
Pokud myslíte něco jako řidičák, to na to prakticky neexistuje jako do civilu. No ale na vojně jsem s tankem jezdil. Jinak člověk potřebuje licenci a povolení k držení takové techniky, bezpečnostní materiál a podobně.
Kde sháníte náhradní díly?
No kde se dá. Něco se ještě sehnat dá, má to Excalibur a takovýhle firmy, ale je to stejně jako většina věcí u tohohle koníčku – o penězích.
Co tomu říká rodina, té vaší zálibě ve vojenské technice?
No ty začátky byly krušný… (říká se smíchem), jako každá ženská i u nás to bylo tak, že peníze jsou na něco jinýho než na tohle, ale dneska už to rodina bere. Děláme to hlavně pro lidi, pro děti… a těch akcí, na které jezdíme je víc, než jenom Slivice. Hlavní je to, že člověk k tomu musí mít nějaký vztah.
Máte v rodině nějaké nástupce, kteří by tuhle zálibu ve vojenství podědili?
To nehrozí (opět smích), synové vůbec a vnoučata možná někdy, ale těžko.
Jste členy klubu vojenské historie, jak tam je to s příchodem nových členů?
Ten zájem už není tak velkej jako dřív, ale pokud někdo přijde, je pak spíš těžší je udržet. Většinou jsou to totiž mladý kluci, který se postupem času ožení a pak už mají často jiné zájmy než je nějaká vojenská historie, ale zatím pořád máme největší členskou základnu z vojenských klubů tady v okolí.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: red
Další články
Adventní koncert FIT SENIOR přilákal do auly přes stovku návštěvníků
Příbram se opět rozezněla adventními tóny. Třetí ročník koncertu FIT SENIOR přivedl do …
„Rozpočet je proinvestiční, máme finanční rezervu. Bazén se blíží,“ říká místostarosta Karpíšek
Město Příbram schválilo rozpočet na rok 2026 i střednědobý výhled do let 2027–2028. …
ROZHOVOR
Nové výsadby vracejí brdským lesům jejich přirozenou podobu
V CHKO Brdy probíhá řada projektů zaměřených na obnovu a podporu přirozené druhové …
Ježíšek v útulku: Adventní nadílka pro chlupáče v Lazci
V předvánočním čase se v Příbrami chystá akce, která potěší nejen psí obyvatele …
FOTOGALERIE
Dopravní omezení v Příbrami: Dlouhá ulice bude v úterý uzavřena kvůli jeřábu
Adventní doprava v Příbrami si vyžádá od řidičů další dávku trpělivosti. K už …
Doprava
Vánoce v hornickém domku i pod zemí: Muzeum láká na sváteční program a výstavu příbramských betlémů
Předvánoční atmosféra, tradiční řemesla, koledy i prohlídky podzemí. Příbramské …
Zloději mají přes zimu žně: Jak ochránit svou chatu či chalupu
S příchodem zimy začíná pro zloděje zaměřující se na chaty a chalupy hlavní sezóna. …
Příbramská galerie představuje dílo Taji Spasskové
Výstava Matter od Absence je první velkou sólovou výstavou multidisciplinární …
Gastro agent: Pizza Italia Příbram
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
Fast food
Příbram řeší nedostatek kvalitních pracovníků: Roste zájem o částečné úvazky i technologické dovednosti
Poptávka po sezónních i stálých pracovnících v retailu a logistice se sice meziročně …





