Tank T-34 bratří Míků bude opět jedním z hlavních lákadel slivické bitvy
ROZHOVOR
9. května 2014 (15:44)
Slivice – Zítra se u Milína opět odehrají události, ke kterým došlo na konci II. světové války v květnu 1945 na Příbramsku. Organizátoři se letos rozhodli, že program pojmou stejně jako v loňském roce. Historické události z května 1945 si proto připomenou s akcentem na kluby vojenské historie, které se akce účastní a k vidění bude především jejich historická technika.
Samotné bojové ukázky budou založené na pyrotechnických efektech a návštěvníci se už podruhé budou muset obejít bez střelby z pušek a samopalů. „Ten důvod proč se i letos nebude střílet je jednoduchý, pro takovou ukázku bychom museli zažádat u policie o zřízení tzv. provizorní střelnice a to je papírově poměrně náročné, takže jsme od ukázky spojené se střelbou z ručních palných zbraní i letos upustili,“ popisuje důvody tohoto rozhodnutí Pavel Kadlec z příbramského klubu vojenské historie.
Ovšem jedním z největších lákadel bude přítomnost tanku T-34 bratří Míků z Březových Hor, který letos nebude útočit ve směru od staré strakonické silnice, ale od obce Buk a bude ostřelovat opěrný bod prchajících německých jednotek. Mimo jiné tak bude přijíždět z místa odkud i historicky postupoval a útočil jeden z frontů sovětské armády ve dnech slivické bitvy – tedy 11. a 12. května 1945. Na to jak tento legendární sovětský válečný stroj získali a co všechno obnáší jeho provoz, jsme se zeptali jeho řidiče a jednoho z majitelů Pavla Míky.
Jak se vám vlastně podařilo tento tank získat?
Je od armády České republiky, která ho prodávala jako nadbytečný. Konkrétně pochází z kasáren z Mostu. My jsme ho koupili s tím, že se dá opět do provozu.
Když jste ho kupovali, tak byl nepojízdný?
Ano, on stál na památníku a tak aby ho armáda znehybněla, tak bylo v motoru nalito asi pět koleček betonu. Takže tři neděle jsme viseli hlavou dolů a sekali jsme beton, ale nakonec se to povedlo a ten tank je funkční.
Provoz tanku, ale asi není levná záležitost…?
Má dost velkou spotřebu, na sto kilometrů si to vezme 350 litrů, takže třeba tady na Slivici nás to každoročně vyjde na takových sto litrů nafty. To je hlavní problém a pak také doprava. Ta je dneska drahá, ale jinak to jde.
Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl řídit tank?
Pokud myslíte něco jako řidičák, to na to prakticky neexistuje jako do civilu. No ale na vojně jsem s tankem jezdil. Jinak člověk potřebuje licenci a povolení k držení takové techniky, bezpečnostní materiál a podobně.
Kde sháníte náhradní díly?
No kde se dá. Něco se ještě sehnat dá, má to Excalibur a takovýhle firmy, ale je to stejně jako většina věcí u tohohle koníčku – o penězích.
Co tomu říká rodina, té vaší zálibě ve vojenské technice?
No ty začátky byly krušný… (říká se smíchem), jako každá ženská i u nás to bylo tak, že peníze jsou na něco jinýho než na tohle, ale dneska už to rodina bere. Děláme to hlavně pro lidi, pro děti… a těch akcí, na které jezdíme je víc, než jenom Slivice. Hlavní je to, že člověk k tomu musí mít nějaký vztah.
Máte v rodině nějaké nástupce, kteří by tuhle zálibu ve vojenství podědili?
To nehrozí (opět smích), synové vůbec a vnoučata možná někdy, ale těžko.
Jste členy klubu vojenské historie, jak tam je to s příchodem nových členů?
Ten zájem už není tak velkej jako dřív, ale pokud někdo přijde, je pak spíš těžší je udržet. Většinou jsou to totiž mladý kluci, který se postupem času ožení a pak už mají často jiné zájmy než je nějaká vojenská historie, ale zatím pořád máme největší členskou základnu z vojenských klubů tady v okolí.
Samotné bojové ukázky budou založené na pyrotechnických efektech a návštěvníci se už podruhé budou muset obejít bez střelby z pušek a samopalů. „Ten důvod proč se i letos nebude střílet je jednoduchý, pro takovou ukázku bychom museli zažádat u policie o zřízení tzv. provizorní střelnice a to je papírově poměrně náročné, takže jsme od ukázky spojené se střelbou z ručních palných zbraní i letos upustili,“ popisuje důvody tohoto rozhodnutí Pavel Kadlec z příbramského klubu vojenské historie.
Ovšem jedním z největších lákadel bude přítomnost tanku T-34 bratří Míků z Březových Hor, který letos nebude útočit ve směru od staré strakonické silnice, ale od obce Buk a bude ostřelovat opěrný bod prchajících německých jednotek. Mimo jiné tak bude přijíždět z místa odkud i historicky postupoval a útočil jeden z frontů sovětské armády ve dnech slivické bitvy – tedy 11. a 12. května 1945. Na to jak tento legendární sovětský válečný stroj získali a co všechno obnáší jeho provoz, jsme se zeptali jeho řidiče a jednoho z majitelů Pavla Míky.
Jak se vám vlastně podařilo tento tank získat?
Je od armády České republiky, která ho prodávala jako nadbytečný. Konkrétně pochází z kasáren z Mostu. My jsme ho koupili s tím, že se dá opět do provozu.
Když jste ho kupovali, tak byl nepojízdný?
Ano, on stál na památníku a tak aby ho armáda znehybněla, tak bylo v motoru nalito asi pět koleček betonu. Takže tři neděle jsme viseli hlavou dolů a sekali jsme beton, ale nakonec se to povedlo a ten tank je funkční.
Provoz tanku, ale asi není levná záležitost…?
Má dost velkou spotřebu, na sto kilometrů si to vezme 350 litrů, takže třeba tady na Slivici nás to každoročně vyjde na takových sto litrů nafty. To je hlavní problém a pak také doprava. Ta je dneska drahá, ale jinak to jde.
Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl řídit tank?
Pokud myslíte něco jako řidičák, to na to prakticky neexistuje jako do civilu. No ale na vojně jsem s tankem jezdil. Jinak člověk potřebuje licenci a povolení k držení takové techniky, bezpečnostní materiál a podobně.
Kde sháníte náhradní díly?
No kde se dá. Něco se ještě sehnat dá, má to Excalibur a takovýhle firmy, ale je to stejně jako většina věcí u tohohle koníčku – o penězích.
Co tomu říká rodina, té vaší zálibě ve vojenské technice?
No ty začátky byly krušný… (říká se smíchem), jako každá ženská i u nás to bylo tak, že peníze jsou na něco jinýho než na tohle, ale dneska už to rodina bere. Děláme to hlavně pro lidi, pro děti… a těch akcí, na které jezdíme je víc, než jenom Slivice. Hlavní je to, že člověk k tomu musí mít nějaký vztah.
Máte v rodině nějaké nástupce, kteří by tuhle zálibu ve vojenství podědili?
To nehrozí (opět smích), synové vůbec a vnoučata možná někdy, ale těžko.
Jste členy klubu vojenské historie, jak tam je to s příchodem nových členů?
Ten zájem už není tak velkej jako dřív, ale pokud někdo přijde, je pak spíš těžší je udržet. Většinou jsou to totiž mladý kluci, který se postupem času ožení a pak už mají často jiné zájmy než je nějaká vojenská historie, ale zatím pořád máme největší členskou základnu z vojenských klubů tady v okolí.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: red
Další články
Poplatek za parkování u supermarketů? V Příbrami zatím ne
Některé prodejny Lidl a Ikea zavedly od listopadu 2025 nová pravidla pro parkování. …
Nemocné děti dostaly Kiwanis panenky. „Dám si ji do postele,“ sdělila malá pacientka
Dětské oddělení Oblastní nemocnice Příbram opět ožilo radostí a smíchem. Členové …
Macíka láká dakarský hattrick, podpisy a vzkazy fanoušků mu dodávají energii
Obhájce prvenství mezi piloty kamionů Martina Macíka láká vítězný hattrick na Rallye …
Arboristé ošetřili dubovou alej u Dolejšího Padrťského rybníka
Jistě si mnozí návštěvnící Brd mohli povšimnout techniky a ruchu v aleji u Dolejšího …
FOTO
Gastro agent: Asia Bistro v Pražské ulici
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
FOTO
Adoptujte zvíře a darujte radost nejen o Vánocích
Blíží se vánoční svátky, a s tím jsou spojené dárky pro naše blízké. Potěšte je …
Větrníky ano, nebo ne? Starosedlský Hrádek chystá referendum
Obyvatelé Starosedlského Hrádku rozhodnou, zda chtějí větrné elektrárny na svém území. …
V noci může napadnout v regionu až pět centimetrů sněhu
Přes střední Evropu bude od západu přecházet frontální systém. „Večer a zpočátku v …
Příbramsko se může těšit z nového lesa
Dobrovolníci i odborníci spojili síly v Dolních Hbitech, kde během jediného dne vznikl …
Beseda v archivu připomene 150 let železnice v Příbrami
Přednáška Ondřeje Švandelíka ze Spolku Rakovnicko-Protivínská dráha se koná ve středu …





