Příbramské školy digitalizují družiny. O dětech budou mít naprostý přehled, takže už nebudou moci odejít s cizím člověkem
23. srpna 2022 (16:34)
foto: pribram.cz/Jakub Pečenka
S novým školním rokem se blíží i znovuotevření družin pro děti. Aby chod družiny zpřehlednily, zrychlily její provoz a zajistily, že dítě za všech okolností může vyzvednout jen rodič či zákonný zástupce s příslušným oprávněním, rozhodly se některé školy zavést ve svých družinách speciální digitalizační systém BELLhop. Ve Středočeském kraji již funguje na 28 školách, mezi které patří i ZŠ Příbram VIII. Od září ho bude zavádět dalších jedenáct středočeských škol, včetně ZŠ Příbram II.
Mezi problémy, které se školní družiny snaží řešit, patří především bezpečný odchod dětí. Vychovatelé často znají jen jednoho z rodičů a v případě, že si dítě přijde vyzvednout někdo jiný, musí ověřovat jeho totožnost a řešit, jestli k tomu má skutečně oprávnění. Na školách, které zavádějí digitalizaci družin, má každý z rodičů digitálně podepsaný čip, díky kterému je hned jasné, o koho jde a že má právo si dítě odvést.
Vychovateli pak stačí pouze kliknout a potvrdit tak propuštění konkrétního dítěte. „Už se nemůže stát, že se do budovy dostane někdo cizí. Rodič, který přijde, jen přiloží čip a na dítě počká venku. Systém je přehledný, takže přesně víme, s kým a v kolik hodin dítě odešlo,“ říká Klára Karlíková, ředitelka ZŠ Příbram VIII. Ta BELLhop používá již zhruba rok a půl. Systém podle ředitelky zjednodušuje například i slučování jednotlivých oddělení družiny v pozdějších hodinách.
Od začátku nového školního roku bude systém zavádět také ZŠ Příbram II. v Jiráskových sadech. Ředitelka Šárka Jendruščáková si od něj slibuje především efektivnější chod školní družiny a lepší přehled o denních aktivitách dětí. „Dosud jsme využívali klasický docházkový list. Předání dětí rodičům pak zajišťovala vrátná, která se nyní bude moci soustředit na jiné aktivity. Díky odlehčení administrativy budou mít méně práce také vychovatelky v družině, které se tak budou moci věnovat přípravě programu pro děti,“ říká. Podotýká také, že s nárůstem žáků z rozvedených rodin se v poslední době zhoršuje přehled o tom, kdo má pravomoc je vyzvedávat. To by měla vyřešit právě digitalizace.
V jiných družinách probíhá vyzvedávání dětí prostřednictvím domácích telefonů či videotelefonů. „Ty místní vychovatele neustále odvádí od práce s dětmi a dozoru nad nimi. Když telefon začne zvonit, vychovatel musí ustat v jakékoliv činnosti a začít vyřizovat, kdo si pro které z dětí přišel,“ vysvětluje Jan Šulák. „Díky zařízení na snímání čipů zabere žádost o vydání dítěte asi tři vteřiny,“ dodává. BELLhop tak pomáhá šetřit čas i rodičům.
Digitalizace školních družin však pomáhá i při vzdělávání, rozvoji a výchově dětí. Součástí systému je i zaznamenávání aktivit, které vychovatelé s dětmi v průběhu dne dělali.
Vychovatelé v něm mají zase uložený dlouhodobý vzdělávací plán, podle kterého se můžou řídit.
Po celé republice funguje systém v současné době na 177 základních školách, přímo ve Středočeském kraji na 28. Od září letošního roku jej bude zavádět dalších jedenáct středočeských škol. Na Příbramsku s BELLhopem kromě ZŠ Příbram VIII. dlouhodobě pracuje také ZŠ Nový Knín. V září jej vedle ZŠ Příbram II. bude nově nasazovat také ZŠ Milín.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Kristýna Kutnarová
autor: Kristýna Kutnarová
Související
•Rozhovor: Práce asistenta pedagoga u postižených dětí je ve školství nedoceněná
•Průzkum: Tři čtvrtiny rodičů musí omezit výdaje spojené se školou dětí
•DDM chystá nové kroužky pro školáky i předškolní děti