Nebezpečno na silnicích, proč?
18. července 2019 (10:17)
Během letošního roku se stalo na příbramských silnicích přes osm set nehod, což je téměř o padesát víc než loni. Zbytečně vyhaslo šest lidských životů a více než tři desítky osob utrpělo těžké zranění.
Nejčastěji k haváriím docházelo kvůli nesprávnému způsobu jízdy, kam patří nevěnování se řízení, např. tím, že řidič ladí rádio či navigaci, ohlédne se na zadní sedačky, živě komunikuje se spolujezdcem, svačí, telefonuje. Nesprávný způsob jízdy je i nedodržení bezpečnostní vzdálenosti, což je velmi častý důvod nehod. Dalším důvodem je vysoká rychlost, nedání přednosti v jízdě a předjíždění. Téměř čtvrtinu karambolů zavinila lesní zvěř.
V médiích každý den sledujeme vážné dopravní nehody. Na vině je však především selhání lidského faktoru, kdy motoristé zapomínají na daná pravidla provozu na komunikacích a mnohdy si nařízení upravují k obrazu svému. Běžně vidíme vystresované řidiče, kteří chvátají, nedodržují rychlost, riskantně předjíždějí a nesledují situaci kolem sebe. Hazardují nejen se svými životy, ale i s životy ostatních účastníků silničního provozu.
Určitě stojí za zmínku připomenout pár pravidel, na které motoristé dost často zapomínají. V době letních prázdnin hodně šoférů vjíždí na dálnice, ale mnoho z nich nedodržuje ustanovení týkající se jízdy v jízdních pruzích. Mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, ostatní pruhy se užívají pouze k předjíždění, objíždění či odbočování. Při přejíždění mezi pruhy nesmí řidič ohrozit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Při příjezdu ke koloně je nutné dodržovat dostatečný odstup od vozu před námi kvůli případnému manévrování. V levém pruhu se zařadit co nejvíce vlevo a v dalších pruzích co nejvíce vpravo, vytváří se tzv. záchranářská ulička.
Co se týká předjíždění na silnicích, musí mít motorista rozhled na takovou vzdálenost, aby mohl bezpečně předjet a opětovně se zařadit do svého pruhu. Rozhodně nesmí předjíždět u přechodů pro chodce, u železničních přejezdů, pokud dává před ním jedoucí auto znamení o změně směru jízdy vlevo a přes podélnou čáru souvislou. Za dopravní značkou „Zákaz předjíždění“ se smí předjíždět pouze jízdní kolo a motocykl bez postranního vozíku, ne např. traktor, jak si někteří řidiči myslí se zdůvodněním, že se jedná o překážku v provozu.
Pokud při odbočování doleva musíme brzdit, protože dáváme přednost protijedoucím vozidlům, není špatné nejdříve jemně „ťuknout“ na brzdový pedál a až teprve potom přibrzdit. Rozsvítí se brzdová světla, ale brzdný efekt se ještě nedostaví. Řidič za námi má čas zaregistrovat náš úmysl a reagovat na něj.
Kapitola sama pro sebe je jízda přes železniční přejezd, motorista musí být při jeho přejíždění zvlášť opatrný, musí se přesvědčit, zda ho muže bezpečně přejet. Přes přejezdy se smí jet rychlostí 30 km/h, svítí-li přerušované bílé světlo zabezpečovacího zařízení, pak smí jet rychlostí nejvýše 50 km/h.
V médiích každý den sledujeme vážné dopravní nehody. Na vině je však především selhání lidského faktoru, kdy motoristé zapomínají na daná pravidla provozu na komunikacích a mnohdy si nařízení upravují k obrazu svému. Běžně vidíme vystresované řidiče, kteří chvátají, nedodržují rychlost, riskantně předjíždějí a nesledují situaci kolem sebe. Hazardují nejen se svými životy, ale i s životy ostatních účastníků silničního provozu.
Určitě stojí za zmínku připomenout pár pravidel, na které motoristé dost často zapomínají. V době letních prázdnin hodně šoférů vjíždí na dálnice, ale mnoho z nich nedodržuje ustanovení týkající se jízdy v jízdních pruzích. Mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, ostatní pruhy se užívají pouze k předjíždění, objíždění či odbočování. Při přejíždění mezi pruhy nesmí řidič ohrozit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Při příjezdu ke koloně je nutné dodržovat dostatečný odstup od vozu před námi kvůli případnému manévrování. V levém pruhu se zařadit co nejvíce vlevo a v dalších pruzích co nejvíce vpravo, vytváří se tzv. záchranářská ulička.
Co se týká předjíždění na silnicích, musí mít motorista rozhled na takovou vzdálenost, aby mohl bezpečně předjet a opětovně se zařadit do svého pruhu. Rozhodně nesmí předjíždět u přechodů pro chodce, u železničních přejezdů, pokud dává před ním jedoucí auto znamení o změně směru jízdy vlevo a přes podélnou čáru souvislou. Za dopravní značkou „Zákaz předjíždění“ se smí předjíždět pouze jízdní kolo a motocykl bez postranního vozíku, ne např. traktor, jak si někteří řidiči myslí se zdůvodněním, že se jedná o překážku v provozu.
Pokud při odbočování doleva musíme brzdit, protože dáváme přednost protijedoucím vozidlům, není špatné nejdříve jemně „ťuknout“ na brzdový pedál a až teprve potom přibrzdit. Rozsvítí se brzdová světla, ale brzdný efekt se ještě nedostaví. Řidič za námi má čas zaregistrovat náš úmysl a reagovat na něj.
Kapitola sama pro sebe je jízda přes železniční přejezd, motorista musí být při jeho přejíždění zvlášť opatrný, musí se přesvědčit, zda ho muže bezpečně přejet. Přes přejezdy se smí jet rychlostí 30 km/h, svítí-li přerušované bílé světlo zabezpečovacího zařízení, pak smí jet rychlostí nejvýše 50 km/h.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: PČR
autor: top
Další články
Proč je správné užívání antibiotik důležitější než kdy dřív?
Antibiotická rezistence patří k největším hrozbám moderní medicíny. O tom, proč …
ROZHOVOR
V Příbrami se představí Ivan Mládek a jeho legendární Banjo Band
Ve čtvrtek 27. listopadu od 19:00 ožije Estrádní sál Divadla A. Dvořáka Příbram …
Dobříš má nové stromy díky společné výsadbě dobrovolníků
Dobrovolníci, skauti i zástupci města společně vysadili desítky stromů a keřů ve …
Z druhé strany lavičky: Nízkoprahové denní centrum a Noclehárna
První díl ze série reportáží o nízkoprahových službách, terénní pomoci a životě bez …
Děti mají právo na pocit bezpečí
Světový den prevence týrání a zneužívání dětí připomíná nutnost chránit …
Krajina, která učí i zrcadlí. Nová kniha o středních Čechách vede od starohor k dnešku i k sobě samým
Středočeský kraj ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán představil již dvanáctou …
30+ PARTY v Pekle: Večer, jaký Příbram ještě nezažila
Music Club Peklo slaví třetí narozeniny od otevření klubu a tak zve už tento pátek 21. …
Temala převzala štafetu v náhradní rodinné péči
Dlouholetou činnost kanceláře náhradní rodinné péče při Dětském domově Korkyně na …
Je čas námluv raka kamenáče
Rak kamenáč je nejvzácnější druh raka v naší zemi a stal se symbolem CHKO Brdy.
Pacific Crest Trail: Ema Albrechtová vypráví v Příbrami o cestě z Mexika do Kanady
Jaké to je projít pěšky legendární trasu Pacific Crest Trail? O tom bude ve čtvrtek …




