Konec ranním kolonám? Příbram nabízí dojíždějícím nové řešení s parkovacím domem
24. června 2025 (07:01)

foto: Parkovací dům v Příbrami. / Petra Bálková
Parkuj a pokračuj. To je systém P+R (Park and Ride), o kterém jedná Příbram s podporou kraje.
Příbram s podporou kraje i PID připravuje změnu využití parkovacího domu u autobusového nádraží. Jedním z cílů je zapojení do systému P+R (Park and Ride), který by obyvatelům okolních obcí umožnil pohodlně zaparkovat a pokračovat do Prahy autobusem s Lítačkou.
Záměr, který má z Příbrami udělat přirozený přestupní bod, představil místostarosta Vladimír Karpíšek (ANO). Město podle něj jedná s Pražskou integrovanou dopravou (PID) a výsledný model počítá i s podporou z krajských prostředků.
Cílem je umožnit obyvatelům okolních obcí, kteří dojíždějí za prací do Prahy, aby v Příbrami pohodlně zaparkovali a do hlavního města pokračovali autobusem s PID Lítačkou. Všichni tím podle něj získají – město využije kapacitu parkovacího domu, PID naplní autobusy, Praha sníží dopravní zatížení cestující se vyhnou ranním kolonám.
A právě kolony jsou teď každodenní realitou. Kvůli rozsáhlé rekonstrukci dvou dálničních mostů u Staré Huti na D4 je doprava mezi 28,5. a 29. kilometrem vedena pouze jedním pruhem v každém směru, s omezenou rychlostí na 80 km/h. Práce potrvají až do října tohoto roku a denně tudy projede až 25 tisíc vozidel, z toho čtvrtina nákladních.
Podle Karpíška je projekt předjednaný s koordinátorem PID, které má projekt s krajem předjednaný. Oficiální jednání města s krajem zatím neproběhla, ale zásadním prvkem návrhu je právě dotace parkovného z krajských prostředků. Pokud bude model schválen, parkování by mohlo být pro dojíždějící výrazně levnější, nebo dokonce zcela zdarma.
Parkovací dům je v provozu necelý rok. V současnosti ho využívají především předplatitelé a obsazenost se dle Technických služeb pohybuje kolem 50 %. Radnice připouští, že lokalita není pro krátkodobé parkování ideální. I proto se nyní hledá nové využití v režimu P+R, které může dát stavbě širší veřejný smysl.
Řidiči z Příbrami a okolí mají za sebou měsíce dopravních omezení. Od od uzavírek u Voznice až po současnou rekonstrukci mostu u Staré Huti. I proto dává záchytné parkování v Příbrami smysl: nabízí alternativu těm, kteří už nechtějí trávit rána v kolonách.
Cílem je umožnit obyvatelům okolních obcí, kteří dojíždějí za prací do Prahy, aby v Příbrami pohodlně zaparkovali a do hlavního města pokračovali autobusem s PID Lítačkou. Všichni tím podle něj získají – město využije kapacitu parkovacího domu, PID naplní autobusy, Praha sníží dopravní zatížení cestující se vyhnou ranním kolonám.
A právě kolony jsou teď každodenní realitou. Kvůli rozsáhlé rekonstrukci dvou dálničních mostů u Staré Huti na D4 je doprava mezi 28,5. a 29. kilometrem vedena pouze jedním pruhem v každém směru, s omezenou rychlostí na 80 km/h. Práce potrvají až do října tohoto roku a denně tudy projede až 25 tisíc vozidel, z toho čtvrtina nákladních.
Podle Karpíška je projekt předjednaný s koordinátorem PID, které má projekt s krajem předjednaný. Oficiální jednání města s krajem zatím neproběhla, ale zásadním prvkem návrhu je právě dotace parkovného z krajských prostředků. Pokud bude model schválen, parkování by mohlo být pro dojíždějící výrazně levnější, nebo dokonce zcela zdarma.
Parkovací dům je v provozu necelý rok. V současnosti ho využívají především předplatitelé a obsazenost se dle Technických služeb pohybuje kolem 50 %. Radnice připouští, že lokalita není pro krátkodobé parkování ideální. I proto se nyní hledá nové využití v režimu P+R, které může dát stavbě širší veřejný smysl.
Řidiči z Příbrami a okolí mají za sebou měsíce dopravních omezení. Od od uzavírek u Voznice až po současnou rekonstrukci mostu u Staré Huti. I proto dává záchytné parkování v Příbrami smysl: nabízí alternativu těm, kteří už nechtějí trávit rána v kolonách.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Související
Další články








