Jak vypadala školní výuka v 18. století? Rozdíly mezi městskými a vesnickými školami
1. září 2024 (07:00)
foto: pixabay
Na počátku povinné školní docházky byly patrné rozdíly mezi školami ve větších městech a na vesnicích. Hlavní školy měly více předmětů, nejobyčejnější lidé na vesnici se naopak místo dějepisu učili základům zemědělství. V rozhovoru, který ČTK poskytla Akademie věd (AV ČR), to řekl Vladislav Knoll ze Slovanského ústavu AV ČR. Mezi další rozdíly patřila například organizace školního roku, který na vesnici začínal později a přizpůsoboval se zemědělskému kalendáři. Vzdělávací povinnost pro všechny bez rozdílu majetku, bydliště a pohlaví zavedl Všeobecný školní řád Marie Terezie. Letos v prosinci uplyne 250 let od jeho vydání.
"V té první fázi se počítalo s tím, že děti zejména střední a vyšší vrstvy budou mít domácí učitele, ale řád zaváděl školní povinnost a všichni museli dosáhnout alespoň toho základního vzdělání. Vrchnost, faráři i místní učitelé měli povinnost kontrolovat, aby se žádné dítě, které dosáhlo šesti let, vzdělání nevyhnulo," uvedl Knoll.
Výuka měla být tehdy organizována podle knihy metodní, což byl teoretický spis a učebnice pro budoucí učitele. Počet jednotlivých předmětů se lišil podle typu škol, které se nedělily podle věku, jak je tomu dnes. Například hlavní školy ve městech měly až 15 předmětů rozdělených do skupin.
Výuka měla být tehdy organizována podle knihy metodní, což byl teoretický spis a učebnice pro budoucí učitele. Počet jednotlivých předmětů se lišil podle typu škol, které se nedělily podle věku, jak je tomu dnes. Například hlavní školy ve městech měly až 15 předmětů rozdělených do skupin.
"Bylo několik typů předmětů s tím, že základním typem předmětů byly náboženské, poté byly nezbytné, kterým se říká dnes trivium a patří mezi ně čtení, psaní a počítání. Další byly předměty, které připravovali žáka k dalšímu studiu," vyjmenoval odborník. Ve vesnických školách byly pouze základní předměty. Zmiňovalo se například, že nejobyčejnější lidé dějepis nepotřebují, ale naopak úvod do zemědělství a hospodářství.
"Mezi jedny z předmětů patřila kupříkladu dobrořečnost, což byla dnešní mluvnice, nebo pravidla šlechetnosti byla praktická morálka, která učila úctu k různým profesím, pomoci bližnímu a loajalitě k nadřízeným," řekl Knoll.
"Mezi jedny z předmětů patřila kupříkladu dobrořečnost, což byla dnešní mluvnice, nebo pravidla šlechetnosti byla praktická morálka, která učila úctu k různým profesím, pomoci bližnímu a loajalitě k nadřízeným," řekl Knoll.
Škola podle Knolla většinou začínala v osm nebo sedm hodin. Školáci do ní museli chodit od pondělí do soboty s tím, že vyučování bylo počítáno až do čtvrté hodiny. S obědovou přestávkou těch hodin mohlo být až šest. Ve městech začínalo vyučování mší.
Hodnocení dětí se uskutečnilo vždy jednou na konci školního roku. "Namísto vysvědčení byly veřejné zkoušky. Zajímavé je, že mimo zástupe vrchnosti a faráře mohl přijít kdokoli a žákovi položit otázku. Po pololetí byli vypracovávány zprávy, které byly pro školní dohlížitele, kde je slovní základní hodnocení žáků. Současné známkování se začalo rýsovat později," uvedl Knoll.
Dalším rozdílem byl fakt, že zářím školní rok končil. "Školní rok začínal ve městech 1. listopadu, na vesnicích 1. prosince. Půlka školního roku byla na Velikonoce. Na vesnických školách byla docházka ovlivňována zemědělským rokem, tedy na žně se nechodilo," řekl Knoll. Mezi dalšími pravidly bylo například to, že dívky nesměly sedět s chlapci v lavici a učitel nesměl vlastnit krčmu a ani hrát v hospodské kapele.
Hodnocení dětí se uskutečnilo vždy jednou na konci školního roku. "Namísto vysvědčení byly veřejné zkoušky. Zajímavé je, že mimo zástupe vrchnosti a faráře mohl přijít kdokoli a žákovi položit otázku. Po pololetí byli vypracovávány zprávy, které byly pro školní dohlížitele, kde je slovní základní hodnocení žáků. Současné známkování se začalo rýsovat později," uvedl Knoll.
Dalším rozdílem byl fakt, že zářím školní rok končil. "Školní rok začínal ve městech 1. listopadu, na vesnicích 1. prosince. Půlka školního roku byla na Velikonoce. Na vesnických školách byla docházka ovlivňována zemědělským rokem, tedy na žně se nechodilo," řekl Knoll. Mezi dalšími pravidly bylo například to, že dívky nesměly sedět s chlapci v lavici a učitel nesměl vlastnit krčmu a ani hrát v hospodské kapele.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Oldřich Kozák
Související
•Historický den v huti Barbora vyvrcholí koncertem Ginevry a ohňovou show
•Jen si trochu písknout – pouliční festival amatérských divadel
•Kafka present v příbramské galerii je výstavou bez výtvarných děl
Další články
Novoročenky městu nově připravují školáci
Město Příbram letos poprvé zapojilo do tvorby svých novoročenek školáky. První …
Český telekomunikační úřad znovu umožnil slevy na internet či volání pro osoby s nízkým příjmem a osoby se zdravotním postižením
Málokdo ví, že existuje možnost slevy na internet a volání pro osoby s nízkými příjmy …
Záchytka v Příbrami ve svátečním režimu – kapacita omezená, cena vysoká
Počet klientů příbramské protialkoholní záchytné stanice v posledních letech stoupá, a …
Nepřehlédněte
Středočeský kraj spustí příští rok stavbu několika záchytných parkovišť
Středočeský kraj spustí příští rok stavbu několika záchytných parkovišť asi pro 1000 …
Cestou k prastarému hnízdu černých čápů v Brdech
Jak už z příběhu o bukové stráni vyplynulo, v koruně jednoho z rozdvojených …
Příroda
Vánoční jmelí: od keltských pověr až k polibkům pod větvičkou
Jmelí je rostlina, která od pradávna budila úžas. Zůstává zelené i v zimě, roste mezi …
Vánoce
Vánoční bowling plný radosti: rybářský kroužek z Rožmitálu uzavřel rok ve velkém stylu
Vánoční atmosféra a konec roku pohltil i rybářský kroužek Českého rybářského svazu, …
Na sváteční stůl patří i houbový kuba z vánoční houby
Vánoční svátky nejsou jen o cukroví a smaženém kaprovi. K místním tradicím patří také …
Vánoce
Nová kavárna v Drakovně doplní úpravy Jiráskových sadů
V budově Drakovny (dům čp. 117), v prostorách, které mají obyvatelé nejen Příbrami …
Nepřehlédněte
Na Štěpána rodina i tradice. Druhý svátek vánoční připomíná prvního mučedníka i koledy
Druhý svátek vánoční 26. prosince připomíná svatého Štěpána, prvního křesťanského …
Vánoce




