Bojová Škoda Tudor patří mezi veteránské rarity
ROZHOVOR
8. srpna 2017 (13:40)
Další 4 fotografie v galerii
foto: pribram.cz
Mezi veterány byly k vidění v Petrovicích i československé rarity.
Mezi veterány, kteří v sobotu navštívili Petrovice u Sedlčan, převládaly vozy značky Škoda. Mezi nablýskanými spartaky, feliciemi a octávkami ale vyznívalo jedno poněkud netradiční vozidlo a tím byla vojenská verze Škody 1101 zvané též Tudor.
Toto vozidlo po roce 1947 naradilo dosluhující lehká vozidla různých typů, získaných po 2. Světové válce jako trofejní po Wehrmachtu. Sériová výroba karoserií byla zahájena v lednu 1948. Celkem bylo vyrobeno 4237 kusů tohoto automobilu, z nichž 1417 bylo určeno pro armádu a 2820 pro policii.
Kromě využití tohoto vozidla v československé armádě a sborech Veřejné bezpečnosti byla většina vozů exportována do Jugoslávie, Bulharska, Rumunska, Maďarska, Polska, Portugalska, Saúdské Arábie, Egypta a dalších zemí. Jedním z majitelů tohoto voru z roku 1948 je Stanislav Petrů, který s ním o víkendu zavítal právě do Petrovic.
Jak jste tomuto automobilu přišel?
Koupil jsem ho do člověka, který už s veterány končil a dva roky jsem na něm dělal, aby byl schopný provozu.
Proč jste si vybral právě tudor?
Byl to můj sen ho mít a můj otec v tom v roce 1957 učil lidi jezdit v autoškole.
Jak moc náročné je sehnat náhradní díly?
Ještě se dají sehnat věci, ale je to čím dál tím horší a tak se toho hodně musí udělat ručně. Například celá ta přední haubna se dělaná. Není v tom už také originální motor, ale je tam dvanáctistovka z oktávky z roku 1960, ale sání, karburátoru a startéru je pořád tudor. Ty spodky jsou shodný až po dvanáct set trojku. Takže ty spodky motoru se dají nahradit.
Moc ale těchto vozidel na srazech veteránů nebo vojenských srazech příliš vidět není…
Na srazy nás jezdí asi třicet, mám tudorácký klub, kde jsem členem a tam je nás evidovaných sedmdesát. Letos jsem už asi na pátém srazu a ještě mě tři čtyři čekají. To jsou ale klubové srazy, které se nekonají jako tady na náměstí, je sejdeme se někde v kempu nebo v lese a tam je to jenom naše.
Co na vaši zálibu ve veteránech říká rodina, máte nějakého poračovatele?
No doufám, že někdo z rodiny v tom bude pokračovat. Vnuk je automechanik, ale dnes se mnou nemohl jet, ale pro něj to bude asi nejvíc.
Děkuji za rozhovor.
Toto vozidlo po roce 1947 naradilo dosluhující lehká vozidla různých typů, získaných po 2. Světové válce jako trofejní po Wehrmachtu. Sériová výroba karoserií byla zahájena v lednu 1948. Celkem bylo vyrobeno 4237 kusů tohoto automobilu, z nichž 1417 bylo určeno pro armádu a 2820 pro policii.
Kromě využití tohoto vozidla v československé armádě a sborech Veřejné bezpečnosti byla většina vozů exportována do Jugoslávie, Bulharska, Rumunska, Maďarska, Polska, Portugalska, Saúdské Arábie, Egypta a dalších zemí. Jedním z majitelů tohoto voru z roku 1948 je Stanislav Petrů, který s ním o víkendu zavítal právě do Petrovic.
Jak jste tomuto automobilu přišel?
Koupil jsem ho do člověka, který už s veterány končil a dva roky jsem na něm dělal, aby byl schopný provozu.
Proč jste si vybral právě tudor?
Byl to můj sen ho mít a můj otec v tom v roce 1957 učil lidi jezdit v autoškole.
Jak moc náročné je sehnat náhradní díly?
Ještě se dají sehnat věci, ale je to čím dál tím horší a tak se toho hodně musí udělat ručně. Například celá ta přední haubna se dělaná. Není v tom už také originální motor, ale je tam dvanáctistovka z oktávky z roku 1960, ale sání, karburátoru a startéru je pořád tudor. Ty spodky jsou shodný až po dvanáct set trojku. Takže ty spodky motoru se dají nahradit.
Moc ale těchto vozidel na srazech veteránů nebo vojenských srazech příliš vidět není…
Na srazy nás jezdí asi třicet, mám tudorácký klub, kde jsem členem a tam je nás evidovaných sedmdesát. Letos jsem už asi na pátém srazu a ještě mě tři čtyři čekají. To jsou ale klubové srazy, které se nekonají jako tady na náměstí, je sejdeme se někde v kempu nebo v lese a tam je to jenom naše.
Co na vaši zálibu ve veteránech říká rodina, máte nějakého poračovatele?
No doufám, že někdo z rodiny v tom bude pokračovat. Vnuk je automechanik, ale dnes se mnou nemohl jet, ale pro něj to bude asi nejvíc.
Děkuji za rozhovor.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: RC
Další články
V Dobříši proběhla evakuace na škole kvůli hrozbě bombového útoku
V pondělí ráno byla za asistence policie evakuována budova 2. Základní školy Dobříš. …
AKTUALIZOVÁNO
Vánoční charitativní jarmark Doosan Bobcat v Dobříši: Třetí ročník podpořil místní neziskové organizace i školy
Dobříšský kampus Doosan Bobcat EMEA už potřetí ožil sváteční atmosférou i dobrými …
Černé skládky v Příbrami: proč město platí navíc, když máme sběrný dvůr zdarma
Odložené matrace u kontejnerů, hromady odpadu v přírodě. Černé skládky nejsou jen …
FOTOGALERIE
V Mixově ulici se čelně střetly dva osobáky
Tenhle víkend se stala řada nehod v regionu. Mezi jinými i ta následující v Mixově …
Řidiči pozor! Semafory v křižovatce u Asie jsou stále mimo provoz
Dopravní nehoda před pár dny vyřadila z provozu semafory v křizovatce ulic Žežická, …
Petr Brandl: Podobizna horního úředníka po třech stoletích dostává jméno Johann Franz Lauer
Po třech stoletích pravděpodobně známe jméno muže z Brandlova obrazu Podobizna horního …
Prodejci vánočních kaprů mají nejvyšší čas nahlásit prodejní místa
Státní veterinární správa (SVS) připomíná prodejcům vánočních kaprů jejich povinnost …
Řidič nezvládl jízdu a ve vysoké rychlosti vylétl z vozovky
V obci Oseč u Obecnice v sobotu večer zasahovaly všechny složky integrovaného …
FOTO
Energo Příbram zvýší cenu tepla o 9 %
Společnost Energo Příbram oznámila, že od 1. ledna 2026 dojde k navýšení cen tepelné …
Děti nahlédly do života ryb v sádkách v Rožmitále
Sádky firmy Rybářství Lnáře v Rožmitále pod Třemšínem se v jeden podvečer proměnily v …








