Životní minimum se zvýší na 3860 korun měsíčně
17. února 2020 (13:31)
foto: pribram.cz, ČTK
Životní minimum se od 1. dubna zvedne o 13,2 procenta. Dosáhne 3860 korun měsíčně, existenční minimum pak 2490 korun měsíčně. Po jednání vlády o tom informoval vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD). Návrh ministerstva práce a sociálních věcí podle něj reaguje na růst cen.
Minimum se zvýšilo naposledy v lednu 2012, o devět procent. Od té doby se ceny zvedly o 13,2 procenta, uvedlo ministerstvo práce a sociálních věcí v podkladech pro rozhodování vlády. Po růstu minima by mohlo přibýt 500 až 600 příjemců příspěvku na živobytí, u přídavku na dítě asi 11.000 a u porodného asi 2000. Letošní výdaje by se tak zvedly o 390 milionů korun, resort práce a sociálních věcí na to peníze v rozpočtu má.
Plán zvednout životní a existenční minimum ohlásila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) v létě 2018 krátce po svém nástupu do funkce. Sociální demokraté ale v jednáních s koaličním hnutím ANO několikrát neuspěli. Naposled Maláčová návrh nařízení podala s březnovým termínem loni před vánočními svátky. Schválený návrh počítá s dubnem, uvedl Hamáček. Maláčová se dnes jednání kabinetu neúčastnila.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) podmiňovala navýšení minima revizí dávek. Maláčová těsně před vánočními svátky předložila novely se změnami a zpřísněním vyplácení peněz od státu, které by měly platit nejspíš od roku 2021 či 2022.
Nařízení má podle předkladatelů pomoci například rodičům či seniorům. Například rodiče s pětiletým a osmiletým dítětem mají nyní minimum 9850 korun. Po zvýšení by to mohlo být 11.140 korun. U samotného otce či matky se čtyřletým dítětem by se částka ze 4880 korun mohla dostat na 5520 korun. Dvojice důchodců by měla místo 5970 pak 6750 korun.
S životním minimem se srovnává příjem žadatelů o dávky. Zjišťuje se tak, zda mají na pomoc od státu nárok. Například přídavek na dítě či porodné je pro rodiny s příjmem pod 2,7násobek minima. Podle ministryně po zvyšování mezd, důchodů a příspěvků na péči řada lidí už na dávky od státu nedosáhne. Už dřív Maláčová řekla, že přišlo o porodné 60.000 rodin, o přídavek na dítě 200.000 rodin a o příspěvek na bydlení mnozí senioři. Ministerstvo poukázalo i na to, že po navýšení minima zůstane lidem v exekuci vyšší nezabavitelná částka.
Plán zvednout životní a existenční minimum ohlásila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) v létě 2018 krátce po svém nástupu do funkce. Sociální demokraté ale v jednáních s koaličním hnutím ANO několikrát neuspěli. Naposled Maláčová návrh nařízení podala s březnovým termínem loni před vánočními svátky. Schválený návrh počítá s dubnem, uvedl Hamáček. Maláčová se dnes jednání kabinetu neúčastnila.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) podmiňovala navýšení minima revizí dávek. Maláčová těsně před vánočními svátky předložila novely se změnami a zpřísněním vyplácení peněz od státu, které by měly platit nejspíš od roku 2021 či 2022.
Nařízení má podle předkladatelů pomoci například rodičům či seniorům. Například rodiče s pětiletým a osmiletým dítětem mají nyní minimum 9850 korun. Po zvýšení by to mohlo být 11.140 korun. U samotného otce či matky se čtyřletým dítětem by se částka ze 4880 korun mohla dostat na 5520 korun. Dvojice důchodců by měla místo 5970 pak 6750 korun.
S životním minimem se srovnává příjem žadatelů o dávky. Zjišťuje se tak, zda mají na pomoc od státu nárok. Například přídavek na dítě či porodné je pro rodiny s příjmem pod 2,7násobek minima. Podle ministryně po zvyšování mezd, důchodů a příspěvků na péči řada lidí už na dávky od státu nedosáhne. Už dřív Maláčová řekla, že přišlo o porodné 60.000 rodin, o přídavek na dítě 200.000 rodin a o příspěvek na bydlení mnozí senioři. Ministerstvo poukázalo i na to, že po navýšení minima zůstane lidem v exekuci vyšší nezabavitelná částka.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
ČTK
ČTK
autor: Tomáš Pečenka
Další články
Zlomový okamžik! Příbram má historicky první starostku! Opozice ji nepodpořila
Příbram má nové vedení a poprvé ve své historii také ženu v čele města. Ostře …
AKTUÁLNĚ
SLEDUJTE ONLINE: Příbram volí nové vedení a historicky první starostku
Dnes, v pondělí 9. listopadu přesně v 16:00 hodin, začíná ostře sledované Ustavující …
ON-LINE PŘENOS
Uklízet nebo neuklízet listí? Příroda ho potřebuje a sama si s ním poradí
Každý podzim se opakuje stejné dilema: zase musím shrabat tu zahradu. A je to nutné …
AKTUÁLNĚ
Za snadný výdělek můžete zaplatit trestním stíháním. Policie varuje před bílými koňmi
Přeposlat cizí peníze, nechat si část jako odměnu a zbytek poslat dál. Nabídka …
AKTUÁLNĚ
Připravte si deštníky, dorazí zamračené obloha a déšť
Mlhavé a někde slunečné podzimní dny vystřídá zatažená obloha, déšť a citelné …
AKTUÁLNĚ
Návrat svatomartinské tradice: Příbram rozsvítí stovky světýlek! Na co všechno se můžete těšit?
Chladné podzimní večery jsou tady a neodmyslitelně k nim patří rozzářené lampiony a …
KULTURA
Svatý Hubert přilákal do Brd stovky návštěvníků. Na Třech Trubkách nechyběli trubači, lovečtí psi ani dravci
Myslivecké tradice, slavnostní fanfáry, lovečtí psi, sokolníci i bohatý program pro …
FOTOGALERIE
Každý osmý nádor souvisí s infekcí. Vědci upozorňují na přehlíženou příčinu rakoviny, které infekce to jsou?
Rakovina není způsobena jen genetikou, kouřením nebo nezdravým životním stylem. Nová …
ZDRAVOTNICTVÍ
Vojenské lesy zintenzivňují monitoring kůrovce s pomocí družice
Suché a horké léto letos znovu prověřily odolnost našich lesů. Vojenské lesy a statky …
AKTUÁLNĚ
Hledáte lásku? Finsko vám zaplatí luxusní zimní dovolenou, inspirovalo se růžovými košíky v supermarketech
Zapomeňte na nudné a trapné dopisování na seznamovacích aplikacích. Finsko, které se …
ZAJÍMAVOSTI




