Vláda projedná návrh na dostavbu dálnice D4 ze soukromých peněz
13. ledna 2016 (09:53)
Vláda se bude na dnešním zasedání opětovně zabývat návrhem ministra dopravy Dana Ťoka na dostavbu dálnice D4 s použitím soukromých peněz. Projekt na stavbu a následné provozování komunikace předpokládá investici 24,9 miliardy korun, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo dopravy. Z privátních peněz by měl být postaven 32kilometrový úsek mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. Kabinet už projednání tohoto bodu na konci loňského roku opakovaně odložil.
Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba rychlostní silnice D7. Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze. V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku.
Nyní nejsou PPP projekty v Česku příliš oblíbené, připustil na nedávné konferenci věnované tomuto tématu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Důvodem jsou podle něj dosavadní špatné zkušenosti. Jednání proto nebudou jednoduchá, předpokládá, jednoznačnou podporu totiž nemá ani u stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše (ANO).
Podle Ťoka je nyní čas Projekty PPP rehabilitovat mimo jiné i kvůli tomu, že se po roce 2023 citelně omezí příliv evropských dotací do výstavby silniční infrastruktury a Česko by se tak mělo začít připravovat na jiné podoby financování. Pokud vláda záměr ministerstva schválí, mohl by soukromý investor začít na D4 stavět ve druhé polovině příštího roku, uvedlo ministerstvo dopravy.
V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.
V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavu D4 za 97 milionů korun. Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.
Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba rychlostní silnice D7. Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze. V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku.
Nyní nejsou PPP projekty v Česku příliš oblíbené, připustil na nedávné konferenci věnované tomuto tématu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Důvodem jsou podle něj dosavadní špatné zkušenosti. Jednání proto nebudou jednoduchá, předpokládá, jednoznačnou podporu totiž nemá ani u stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše (ANO).
Podle Ťoka je nyní čas Projekty PPP rehabilitovat mimo jiné i kvůli tomu, že se po roce 2023 citelně omezí příliv evropských dotací do výstavby silniční infrastruktury a Česko by se tak mělo začít připravovat na jiné podoby financování. Pokud vláda záměr ministerstva schválí, mohl by soukromý investor začít na D4 stavět ve druhé polovině příštího roku, uvedlo ministerstvo dopravy.
V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.
V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavu D4 za 97 milionů korun. Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: cfr mal
Další články
Poplatek za parkování u supermarketů? V Příbrami zatím ne
Některé prodejny Lidl a Ikea zavedly od listopadu 2025 nová pravidla pro parkování. …
Nemocné děti dostaly Kiwanis panenky. „Dám si ji do postele,“ sdělila malá pacientka
Dětské oddělení Oblastní nemocnice Příbram opět ožilo radostí a smíchem. Členové …
Macíka láká dakarský hattrick, podpisy a vzkazy fanoušků mu dodávají energii
Obhájce prvenství mezi piloty kamionů Martina Macíka láká vítězný hattrick na Rallye …
Arboristé ošetřili dubovou alej u Dolejšího Padrťského rybníka
Jistě si mnozí návštěvnící Brd mohli povšimnout techniky a ruchu v aleji u Dolejšího …
FOTO
Gastro agent: Asia Bistro v Pražské ulici
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
FOTO
Adoptujte zvíře a darujte radost nejen o Vánocích
Blíží se vánoční svátky, a s tím jsou spojené dárky pro naše blízké. Potěšte je …
Větrníky ano, nebo ne? Starosedlský Hrádek chystá referendum
Obyvatelé Starosedlského Hrádku rozhodnou, zda chtějí větrné elektrárny na svém území. …
V noci může napadnout v regionu až pět centimetrů sněhu
Přes střední Evropu bude od západu přecházet frontální systém. „Večer a zpočátku v …
Příbramsko se může těšit z nového lesa
Dobrovolníci i odborníci spojili síly v Dolních Hbitech, kde během jediného dne vznikl …
Beseda v archivu připomene 150 let železnice v Příbrami
Přednáška Ondřeje Švandelíka ze Spolku Rakovnicko-Protivínská dráha se koná ve středu …





