Vláda projedná návrh na dostavbu dálnice D4 ze soukromých peněz
13. ledna 2016 (09:53)
Vláda se bude na dnešním zasedání opětovně zabývat návrhem ministra dopravy Dana Ťoka na dostavbu dálnice D4 s použitím soukromých peněz. Projekt na stavbu a následné provozování komunikace předpokládá investici 24,9 miliardy korun, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo dopravy. Z privátních peněz by měl být postaven 32kilometrový úsek mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. Kabinet už projednání tohoto bodu na konci loňského roku opakovaně odložil.
Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba rychlostní silnice D7. Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze. V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku.
Nyní nejsou PPP projekty v Česku příliš oblíbené, připustil na nedávné konferenci věnované tomuto tématu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Důvodem jsou podle něj dosavadní špatné zkušenosti. Jednání proto nebudou jednoduchá, předpokládá, jednoznačnou podporu totiž nemá ani u stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše (ANO).
Podle Ťoka je nyní čas Projekty PPP rehabilitovat mimo jiné i kvůli tomu, že se po roce 2023 citelně omezí příliv evropských dotací do výstavby silniční infrastruktury a Česko by se tak mělo začít připravovat na jiné podoby financování. Pokud vláda záměr ministerstva schválí, mohl by soukromý investor začít na D4 stavět ve druhé polovině příštího roku, uvedlo ministerstvo dopravy.
V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.
V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavu D4 za 97 milionů korun. Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.
Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba rychlostní silnice D7. Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze. V případě D4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku.
Nyní nejsou PPP projekty v Česku příliš oblíbené, připustil na nedávné konferenci věnované tomuto tématu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Důvodem jsou podle něj dosavadní špatné zkušenosti. Jednání proto nebudou jednoduchá, předpokládá, jednoznačnou podporu totiž nemá ani u stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše (ANO).
Podle Ťoka je nyní čas Projekty PPP rehabilitovat mimo jiné i kvůli tomu, že se po roce 2023 citelně omezí příliv evropských dotací do výstavby silniční infrastruktury a Česko by se tak mělo začít připravovat na jiné podoby financování. Pokud vláda záměr ministerstva schválí, mohl by soukromý investor začít na D4 stavět ve druhé polovině příštího roku, uvedlo ministerstvo dopravy.
V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.
V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavu D4 za 97 milionů korun. Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: cfr mal
Další články
Běžecký kros v Bezděkově pod Třemšínem slibuje náročný terén i krásnou přírodu
Devítikilometrový závod v členitém lesním terénu, prudká stoupání i rychlý finiš. To …
V galerii zažijete umění po setmění s Lillou Gombos
Ve čtvrtek 21. srpna od 21:00 proběhne v Galerii F. Drtikola v Příbrami noční …
Zlato z Mistrovství Evropy a nové šance pro malé sportovce
Sportovní oddíl aerobiku z Oxygenu prožil nezapomenutelnou jarní sezónu, kterou …
Zavíječ ničí buxusy na hřbitovech. Technické služby zahajují plošné odstranění
Kvůli masivnímu napadení buxusů zavíječem zimostrázovým přistupují Technické služby …
Na dálnici D4 se na Příbramsku znovu proháněla závodní formule
Na dálnici D4 se v pondělí 18. srpna prohnala formule. Videozáznam koloval na …
VIDEO
Humor jako přežití: Češi bodují tam, kde jiní brečí
Zapomeňte na medaile. Češi získali titul, který se nedá zarámovat, ale rozhodně se dá …
Výcvik u dělostřeleckého pluku v Jincích absolvovaly desítky studentů
Letní vojenskou přípravu, která vyvrcholila slavnostní přísahou, úspěšně dokončilo 60 …
Letní bojovka na Nováku: dobrodružství a zábava pro děti
Srpnová Letní bojovka na Nováku slibuje odpoledne plné her, soutěží a smíchu. Kapacita …
Lavičky z odpadu? Lesopark Vojtěch vsadil na retextil — a vypadá skvěle
Lesopark Vojtěch, dříve známý jako lesopark Odvaly, se rozkládá na rekultivovaném …
SPARTAK CUP 2025: Mladí fotbalisté bojovali nejen o vítězství, ale i za dobrou věc
V sobotu 16. srpna se na hřišti Spartaku Příbram odehrál výjimečný turnaj kategorie …
FOTO





