V reklamách na zdravotnické prostředky už nebudou lékaři či celebrity
14. dubna 2021 (08:05)
V reklamách na sirupy na kašel, oční kapky a přípravky na gynekologické nebo zažívací obtíže už nebudou smět vystupovat lékařské autority nebo celebrity, které by takové zdravotnické prostředky propagovaly. Zmizí také přehnané sliby o účinnosti nebo výrazy jako klinicky testováno. Na změnu, která podle letos schválené novely začne platit na konci května, ČTK upozornili právníci a odborníci na marketing. Podle právníků je úprava velmi přísná.
Novela, kterou prezident Miloš Zeman podepsal v polovině února, se týká především zdravotnických prostředků in vitro, k nimž patří třeba těhotenské testy. Zároveň ale změnila zákon o regulaci reklamy, kam nově včlenila i zdravotnické prostředky, které dosud na rozdíl od léků regulovány v reklamě nebyly. Regulace se podle odborníků dotkne takových produktů, jako jsou pastilky na bolest v krku, sirupy, nosní spreje, oční kapky, hřejivé náplasti, přípravky na gynekologické či zažívací obtíže, ale i kontaktní čočky, ortézy nebo testy na covid-19.
Podle nových pravidel se propagace výrobků bude muset obejít bez výrazů jako zaručený účinek nebo klinicky testováno. Reklamy by neměly budit dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřeba, rovněž nesmí strašit nebo používat klamné texty, názvy či symboly.
Zpřísnění pravidel se týká rovněž doplňků stravy, jako je třeba kloubní výživa, a zdravotní kosmetiky, tedy například některých přípravků na lupénku či atopické ekzémy. Bude zakázáno, aby reklama naznačovala, že výrobek je lékem nebo zdravotnickým prostředkem. Nesmí přehnaně slibovat uzdravení nebo hrozit zhoršením zdravotního stavu. Zapovězeno je také používat k propagaci vědce, zdravotnické odborníky a celebrity. Podle odborníků by tak z reklam měly zmizet obraty jako doporučuje devět lékařů z deseti.
Zpřísnění pravidel se týká rovněž doplňků stravy, jako je třeba kloubní výživa, a zdravotní kosmetiky, tedy například některých přípravků na lupénku či atopické ekzémy. Bude zakázáno, aby reklama naznačovala, že výrobek je lékem nebo zdravotnickým prostředkem. Nesmí přehnaně slibovat uzdravení nebo hrozit zhoršením zdravotního stavu. Zapovězeno je také používat k propagaci vědce, zdravotnické odborníky a celebrity. Podle odborníků by tak z reklam měly zmizet obraty jako doporučuje devět lékařů z deseti.
Odborníci na marketing a právo označují tuto změnu za revoluční. "Jde tedy skutečně o velkou změnu, kdy prakticky každý výrobce, prodejce nebo marketingová agentura bude muset zrevidovat veškeré reklamy, popisky na e-shopech, ale i blogy či texty na sociálních sítích. Zřejmě také v tomto odvětví dojde k pozastavení spolupráce s influencery," uvedl Jiří Komár, ředitel marketingové agentury Advisio. Změny ale zřejmě nenastanou hned na konci května. Podle přechodného ustanovení v zákoně budou pro smlouvy uzavřené před platností novely platit stará pravidla ještě dalších šest měsíců.
Podle právničky Andrey Pavelcové z advokátní kanceláře eLegal chtěli zákonodárci hlavně omezit reklamy, které popisovaly účinky některých zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, jako kdyby šlo o elixíry života. "Novela ovšem znamená přechod z extrému do extrému. Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév," poznamenala Pavelcová.
Podle právničky Andrey Pavelcové z advokátní kanceláře eLegal chtěli zákonodárci hlavně omezit reklamy, které popisovaly účinky některých zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, jako kdyby šlo o elixíry života. "Novela ovšem znamená přechod z extrému do extrému. Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév," poznamenala Pavelcová.
Propagaci zdravotnických prostředků bude posuzovat Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který už tak činí u léků. Doplňky stravy bude mít i nadále na starosti Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Případná porušení zákona v reklamách v televizi a rádiu se budou projednávat i na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
ČTK
ČTK
autor: Jakub Pečenka
Další články
Monínec zahájil lyžařskou sezonu rekordně brzy
Na první lyžování sezony v sobotu 15. listopadu večer na sjezdovku na Monínci u …
Armáda díky podepsaným memorandům rozšíří spolupráci s dalšími městy
Ve středu 12. listopadu byla podepsána další tři memoranda o spolupráci mezi …
FOTO
Gastro agent: Maya’s
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
FOTOGALERIE
Nutrie v Sedlčanech: roztomilé vetřelkyně, které ničí přírodu. Proč je nekrmit?
Na první pohled působí jako přítulní vodní hlodavci, kterým by člověk nejradši hodil …
Podzimní útlum se projevil i na Příbramsku. Nezaměstnanost mírně stoupla
Na Příbramsku i v celém Středočeském kraji přibylo lidí bez práce a ubylo volných …
Příbram se opět připojí k Evropskému testovacímu týdnu
Zdarma se na HIV, žloutenky typu B a C a syfilis může otestovat kdokoliv starší …
Studenti pomáhají Amálce: Přes bariéry s policií podporují bionickou ruku
Studenti z Příbramska se opět zapojili do sportovně charitativní akce „Přes bariéry s …
Příbram se chystá na Vánoce. Stromy už stojí, kluziště se chladí — a něco zůstává pod pokličkou
Vánoční výzdoba v Příbrami letos nesází jen na osvědčené motivy. Přibude kluziště, …
Předadventní pečení na Dole Řimbaba: poslední letošní oheň v barokní peci
V sobotu 22. listopadu se na odvalu Dolu Řimbaba v Bohutíně naposledy v tomto roce …
Konečně doma! Kocouři zkrotili Duklu a slaví první domácí výhru
Po sérii těžkých zápasů to konečně přišlo. VK TROX Příbram v sedmém kole extraligy …





