V reklamách na zdravotnické prostředky už nebudou lékaři či celebrity
14. dubna 2021 (08:05)
V reklamách na sirupy na kašel, oční kapky a přípravky na gynekologické nebo zažívací obtíže už nebudou smět vystupovat lékařské autority nebo celebrity, které by takové zdravotnické prostředky propagovaly. Zmizí také přehnané sliby o účinnosti nebo výrazy jako klinicky testováno. Na změnu, která podle letos schválené novely začne platit na konci května, ČTK upozornili právníci a odborníci na marketing. Podle právníků je úprava velmi přísná.
Novela, kterou prezident Miloš Zeman podepsal v polovině února, se týká především zdravotnických prostředků in vitro, k nimž patří třeba těhotenské testy. Zároveň ale změnila zákon o regulaci reklamy, kam nově včlenila i zdravotnické prostředky, které dosud na rozdíl od léků regulovány v reklamě nebyly. Regulace se podle odborníků dotkne takových produktů, jako jsou pastilky na bolest v krku, sirupy, nosní spreje, oční kapky, hřejivé náplasti, přípravky na gynekologické či zažívací obtíže, ale i kontaktní čočky, ortézy nebo testy na covid-19.
Podle nových pravidel se propagace výrobků bude muset obejít bez výrazů jako zaručený účinek nebo klinicky testováno. Reklamy by neměly budit dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřeba, rovněž nesmí strašit nebo používat klamné texty, názvy či symboly.
Zpřísnění pravidel se týká rovněž doplňků stravy, jako je třeba kloubní výživa, a zdravotní kosmetiky, tedy například některých přípravků na lupénku či atopické ekzémy. Bude zakázáno, aby reklama naznačovala, že výrobek je lékem nebo zdravotnickým prostředkem. Nesmí přehnaně slibovat uzdravení nebo hrozit zhoršením zdravotního stavu. Zapovězeno je také používat k propagaci vědce, zdravotnické odborníky a celebrity. Podle odborníků by tak z reklam měly zmizet obraty jako doporučuje devět lékařů z deseti.
Zpřísnění pravidel se týká rovněž doplňků stravy, jako je třeba kloubní výživa, a zdravotní kosmetiky, tedy například některých přípravků na lupénku či atopické ekzémy. Bude zakázáno, aby reklama naznačovala, že výrobek je lékem nebo zdravotnickým prostředkem. Nesmí přehnaně slibovat uzdravení nebo hrozit zhoršením zdravotního stavu. Zapovězeno je také používat k propagaci vědce, zdravotnické odborníky a celebrity. Podle odborníků by tak z reklam měly zmizet obraty jako doporučuje devět lékařů z deseti.
Odborníci na marketing a právo označují tuto změnu za revoluční. "Jde tedy skutečně o velkou změnu, kdy prakticky každý výrobce, prodejce nebo marketingová agentura bude muset zrevidovat veškeré reklamy, popisky na e-shopech, ale i blogy či texty na sociálních sítích. Zřejmě také v tomto odvětví dojde k pozastavení spolupráce s influencery," uvedl Jiří Komár, ředitel marketingové agentury Advisio. Změny ale zřejmě nenastanou hned na konci května. Podle přechodného ustanovení v zákoně budou pro smlouvy uzavřené před platností novely platit stará pravidla ještě dalších šest měsíců.
Podle právničky Andrey Pavelcové z advokátní kanceláře eLegal chtěli zákonodárci hlavně omezit reklamy, které popisovaly účinky některých zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, jako kdyby šlo o elixíry života. "Novela ovšem znamená přechod z extrému do extrému. Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév," poznamenala Pavelcová.
Podle právničky Andrey Pavelcové z advokátní kanceláře eLegal chtěli zákonodárci hlavně omezit reklamy, které popisovaly účinky některých zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, jako kdyby šlo o elixíry života. "Novela ovšem znamená přechod z extrému do extrému. Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév," poznamenala Pavelcová.
Propagaci zdravotnických prostředků bude posuzovat Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který už tak činí u léků. Doplňky stravy bude mít i nadále na starosti Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Případná porušení zákona v reklamách v televizi a rádiu se budou projednávat i na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
ČTK
ČTK
autor: Jakub Pečenka
Další články
Zlaté oblouky zamířily do stříbrné Příbrami. McDonald’s doplňuje fastfoodovou mapu regionu
Příbram se dočkala otevření první restaurace McDonald’s v okrese. Nový podnik v …
Policie pátrá po muži z Berounska, u Orlické přehrady vlastní karavan
Policisté vyhlásili pátrání po 48letém Martinu Tůmovi z obce Měňany na Berounsku. Ten …
Na projekty ochrany přírody dá kraj osm a půl milionu korun
Středočeský kraj i v nadcházejícím roce podpoří projekty environmentální výchovy, …
Nemocných s infekcemi dýchacích cest ve Středočeském kraji výrazně přibylo
Nemocných s infekcemi dýchacích cest ve Středočeském kraji za uplynulý týden výrazně …
Nezaměstnanost ve Středočeském kraji v listopadu klesla. V Příbrami zůstává nad republikovým průměrem
Nezaměstnanost ve Středočeském kraji v listopadu mírně klesla na 3,8 %, situace v …
Gastro agent: Slunovrat
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
Fast food
Nákladní vůz sjel do svodidel a uvízl na krajnici
V pondělí v 10:40 havaroval nákladní vůz na silnici mezi Narysovem a Vysokou u …
FOTO
Fantova louka jako test radnice. Lednová Rada města rozhodne o stavební uzávěře
Fantova louka patří už delší dobu k nejdiskutovanějším tématům v Příbrami. Rozhodnutí …
V dobříšské školy byl nahlášen bombový útok. Policie objekt prověřila s negativním výsledkem
V pondělí ráno byla za asistence policie evakuována budova 2. Základní školy Dobříš. …
AKTUALIZOVÁNO
Vánoční charitativní jarmark Doosan Bobcat v Dobříši: Třetí ročník podpořil místní neziskové organizace i školy
Dobříšský kampus Doosan Bobcat EMEA už potřetí ožil sváteční atmosférou i dobrými …





