30. 8. svátek má Vladěna

V reklamách na zdravotnické prostředky už nebudou lékaři či celebrity

14. dubna 2021   (08:05)
V reklamách na zdravotnické prostředky už nebudou lékaři či celebrity
foto: pribram.cz, ČTK

Zmizí také přehnané sliby o účinnosti nebo výrazy jako klinicky testováno.


V reklamách na sirupy na kašel, oční kapky a přípravky na gynekologické nebo zažívací obtíže už nebudou smět vystupovat lékařské autority nebo celebrity, které by takové zdravotnické prostředky propagovaly. Zmizí také přehnané sliby o účinnosti nebo výrazy jako klinicky testováno. Na změnu, která podle letos schválené novely začne platit na konci května, ČTK upozornili právníci a odborníci na marketing. Podle právníků je úprava velmi přísná.

Novela, kterou prezident Miloš Zeman podepsal v polovině února, se týká především zdravotnických prostředků in vitro, k nimž patří třeba těhotenské testy. Zároveň ale změnila zákon o regulaci reklamy, kam nově včlenila i zdravotnické prostředky, které dosud na rozdíl od léků regulovány v reklamě nebyly. Regulace se podle odborníků dotkne takových produktů, jako jsou pastilky na bolest v krku, sirupy, nosní spreje, oční kapky, hřejivé náplasti, přípravky na gynekologické či zažívací obtíže, ale i kontaktní čočky, ortézy nebo testy na covid-19.
Podle nových pravidel se propagace výrobků bude muset obejít bez výrazů jako zaručený účinek nebo klinicky testováno. Reklamy by neměly budit dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřeba, rovněž nesmí strašit nebo používat klamné texty, názvy či symboly.

Zpřísnění pravidel se týká rovněž doplňků stravy, jako je třeba kloubní výživa, a zdravotní kosmetiky, tedy například některých přípravků na lupénku či atopické ekzémy. Bude zakázáno, aby reklama naznačovala, že výrobek je lékem nebo zdravotnickým prostředkem. Nesmí přehnaně slibovat uzdravení nebo hrozit zhoršením zdravotního stavu. Zapovězeno je také používat k propagaci vědce, zdravotnické odborníky a celebrity. Podle odborníků by tak z reklam měly zmizet obraty jako doporučuje devět lékařů z deseti.
Odborníci na marketing a právo označují tuto změnu za revoluční. "Jde tedy skutečně o velkou změnu, kdy prakticky každý výrobce, prodejce nebo marketingová agentura bude muset zrevidovat veškeré reklamy, popisky na e-shopech, ale i blogy či texty na sociálních sítích. Zřejmě také v tomto odvětví dojde k pozastavení spolupráce s influencery," uvedl Jiří Komár, ředitel marketingové agentury Advisio. Změny ale zřejmě nenastanou hned na konci května. Podle přechodného ustanovení v zákoně budou pro smlouvy uzavřené před platností novely platit stará pravidla ještě dalších šest měsíců.

Podle právničky Andrey Pavelcové z advokátní kanceláře eLegal chtěli zákonodárci hlavně omezit reklamy, které popisovaly účinky některých zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, jako kdyby šlo o elixíry života. "Novela ovšem znamená přechod z extrému do extrému. Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév," poznamenala Pavelcová.

Propagaci zdravotnických prostředků bude posuzovat Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který už tak činí u léků. Doplňky stravy bude mít i nadále na starosti Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Případná porušení zákona v reklamách v televizi a rádiu se budou projednávat i na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
ČTK
autor: Jakub Pečenka








Další články

Přilba chrání život, připomínají policisté cyklistům Přilba chrání život, připomínají policisté cyklistům Policie v Příbrami uspořádala akci „Na kole jen s přilbou“. Cílem bylo upozornit … Čtení pod lavici: léto plné časopisů, her a dobrodružství v muzeu Čtení pod lavici: léto plné časopisů, her a dobrodružství v muzeu Až do 21. září zve muzeum malé i velké návštěvníky na letní interaktivní výstavu Čtení … Voda ve středočeských přírodních koupalištích je na konci prázdnin výborná Voda ve středočeských přírodních koupalištích je na konci prázdnin výborná Na většině přírodních koupališť ve Středočeském kraji zůstává voda i na konci srpna … Chichtyóza letos v Příčovech: hudba, zábava a pomoc předčasně narozeným dětem Chichtyóza letos v Příčovech: hudba, zábava a pomoc předčasně narozeným dětem V sobotu 30. srpna se v Příčovech uskuteční tradiční benefiční akce Chichtyóza. Kvůli … Jedna plus jedna: Antonín Schejbal o tom, co je pro něj zásadní Jedna plus jedna: Antonín Schejbal o tom, co je pro něj zásadní První díl nového formátu, ve kterém zastupitelé odpovídají na dvě otázky: Co chtějí … Kosova Hora v rytmu hudby i boje o Vesnici roku 2025 Kosova Hora v rytmu hudby i boje o Vesnici roku 2025 Kosova Hora chystá poslední srpnový víkend plný country festivalu, turnaje v Beer … Bouřlivá noc zaměstnala znovu hasiče, především odstraňovali popadané stromy Bouřlivá noc zaměstnala znovu hasiče, především odstraňovali popadané stromy Tenhle týden je pro hasiče a to jak profíky, tak i dobrovolné, dost náročný. Kromě … Brdce – šestá nejvyšší hora Brd a království vznešených jedlí Brdce – šestá nejvyšší hora Brd a království vznešených jedlí Minule jsme navštívili lokalitu Na Koši. Pokud se na mapě odsud podíváme k východu, … POZNÁVÁME BRDY Mníšek pod Brdy se rozroste o osm dřevěných skvostů ze sympozia v Zahořanech Mníšek pod Brdy se rozroste o osm dřevěných skvostů ze sympozia v Zahořanech Na Mníšek pod Brdy teď čeká malá umělecká revoluce. Osm nových dřevěných soch, …
Vojáci z Jinců otevřeli brány veřejnosti. Tisíce lidí si užily první Den otevřených dveří Vojáci z Jinců otevřeli brány veřejnosti. Tisíce lidí si užily první Den otevřených dveří Historicky první Den otevřených dveří u 13. dělostřeleckého pluku se konal během … FOTOGALERIE
Kodex redakce Soutěže Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Příbram Média s.r.o.
Na Flusárně 168
261 01 Příbram III

IČ: 21829021
DIČ: CZ21829021
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 407087.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Příbram Média s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Příbram Média s.r.o. zakázáno.
2014 - 2025 © Příbram Média s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies