V rámci pilotního projektu bylo u D4 umístěno 10 včelích úlů
        AKTUALIZOVÁNO
        
      27. června 2023   (11:19)
        
      
        foto: pribram.cz/Kateřina Burgersteinová
        Projekt včelích úlů startuje ještě v průběhu výstavby a po jeho vyhodnocení a dokončení D4 v roce 2024 budou včelstva rozmístěna i v dalších lokalitách.
 Na stavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je umístěno deset včelích úlů. Dohromady je v nich 800.000 včel, které létají v okruhu zhruba čtyř kilometrů. Pilotní projekt je součástí environmentální strategie společnosti Via Salis, která dálnici buduje. Po jeho vyhodnocení a dokončení D4 v roce 2024 budou včelstva rozmístěna i v dalších lokalitách, uvedla dnes firma v tiskové zprávě.
          Desítka včelích úlů stojí na začátku prvního úseku Háje-Milín, kde je dálnice obklopena lesem i poli. Na projektu firma spolupracuje se včelařem Davidem Zítkem ze společnosti Pražská včela. V každém úlu je zhruba 80.000 včel. "První stáčení bude na podzim. Z jednoho úlu lze získat až 35 kilogramů medu. My ale očekáváme méně, protože tu úly nestojí hned od počátku sezony," uvedl Zítek.
          K environmentálním plánům Via Salis v souvislosti se stavbou D4 patří snižování uhlíkové stopy, ochrana biodiverzity, snižování spotřeby vody a minimalizace odpadu. Mezi cíle týkající se biodiverzity se řadí instalace úlů a hmyzích hotelů či vytvoření takzvané motýlí dálnice, neboli výsadba divokých luk v blízkosti dálnice. K zachování biodiverzity přispívá podle firmy také zákaz používání pesticidů na stavbě. Veškerá zeleň v trase budoucí komunikace musela být odstraněna výhradně mechanicky. Zákaz používání pesticidů bude platit i po dokončení stavby a po zahájení provozu D4.
          Stavbaři počítají i se vznikem biokoridorů pro pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude takových přechodů a podchodů pro zvěř 20. Obojživelníky ochrání během stavby 16 kilometrů mobilních zábran, které později vystřídají pevné stěny. V plánu je i stavba retenčních nádrží na srážkovou vodu, osazení provozních budov solárními panely a počítá se s opětovným použitím vytěženého materiálu. Zrecyklovat by se tak mělo téměř 100 procent vyfrézovaného asfaltu. Zemina, jež byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, se využívá k pokrytí náspů i zářezu, ornice poslouží zemědělcům pro zvýšení bonity jejich polí. Při budování podkladových vrstev dálnice se používá kamenivo především z lokálních zdrojů.
          Dostavba 32 kilometrů dlouhé dálnice mezi Příbramí a Pískem začala v červnu 2021. Všech pět úseků se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard korun. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí.
          Nová D4 vzniká formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership). Projekt dostavby D4 má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Stavební práce na D4 provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, a to na základě zhotovitelské smlouvy uzavřené s Via Salis. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy.
          Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj:  pribram.cz
        autor: Tomáš Pečenka
        Související
    •Středočeští zastupitelé schválili vítěze dalších tendrů na autobusové dopravce
    •Milínem projede kvůli stavbě D4 denně až 15.000 aut, zásadní kolize zatím nebyly
    •Benzin a nafta ve Středočeském kraji od minulého týdne opět zdražily
    
    
    Další články
        
        
          Předplatné Divadla A. Dvořáka Příbram na rok 2026: Ten nejkrásnější dárek pod stromeček
          Právě se začal prodávat jeden z nejhezčích dárků, které můžete najít pod vánočním …
        
        
      
      
        
          
        
        
          Dobrovolníci sázeli jedle v srdci Brd. Do suťového lesa se vrací původní stromy
          V sobotu se do brdských lesů na západním svahu Třemšína vydala skupina dobrovolníků z …
          FOTO
        
        
      
      
        
          
        
        
          Nový kongresový, konferenční i třeba svatební sál se všemi službami v centru Příbrami
          Sál je vybaven ozvučením, dataprojektorem, plátnem, osvětlením, mixážním pultem, …
          Komerční sdělení
        
        
      
      
        
          
        
        
          Gastro agent: Jídelna U Řezníka
          Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
          FOTO
        
        
      
      
        
          
        
        
          Revoluce ve školství! Zápisy se posouvají, odklady zpřísňují a školy čekají velké změny
          Od letošního školního roku se změnila nejen organizace zápisů do škol, ale také …
        
        
      
      
        
          
        
        
          Revitalizace náměstí J. A. Alise se zatím odkládá. Město čeká na průzkum podloží
          Plánovaná proměna náměstí J. A. Alise na Březových Horách se v tomto volebním období …
        
        
      
      
        
          
        
        
          Tomáš Třeský, lesník z Brd, se stal stříbrným vítězem mistrovství Evropy ve vábení jelenů
          Z litevského Raudoné si Tomáš Třeský, vedoucí lesní správy Mirošov, divize Hořovice …
        
        
      
      
        
          
        
        
          Konec monopolu? Air 001 chce nabídnout levnější lety než Smartwings
          Český charterový trh čeká nová konkurence. Od letní sezóny 2026 by se na tuzemských …
        
        
      
      
        
          
        
        
          Dress code ve školách: Příbram ukazuje, že respekt se dá učit i bez zákazů
          Otázka školního oblečení se znovu objevuje ve veřejné debatě. Zatímco některé školy …
        
        
      
    
        
        
          Krajský úřad: Ve skladech jsou desítky tisíc tun soli i inertního posypu. Do terénu mohou vyjet více než dvě stovky sypačů
          Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) je připravena na …
        
        
      
    



