V neděli začne platit zimní čas, noc se o hodinu prodlouží
29. října 2016 (17:05)
V neděli začne platit zimní čas. Ve tři hodiny ráno si lidé posunou hodinky zpět na 02:00 a noc se jim tím o hodinu prodlouží. Česko stejně jako většina dalších evropských zemí tím jako každoročně opustí na pět měsíců letní čas a vrátí se k času astronomickému. Na letní čas si lidé přeřídí hodiny opět poslední březnovou neděli.
Změna času se promítne do jízdních řádů vlaků a autobusů, jde převážně o mezinárodní spoje. Pokud by nezůstaly stát ve stanicích, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve. Změna se dotkne 11 nočních dálkových vlaků Českých drah, regionálních ne. Na odjezd podle nového času počkají také noční vlaky RegioJetu na cestě mezi Prahou a Košicemi a vlaky Leo Express z Ukrajiny a Slovenska. Přestávku na cestě budou mít také noční autobusy RegioJetu mířící do Prahy z Amsterodamu, Janova, Budapešti, Vídně a Košic a linky z Prahy do Košic a Vídně. Na nový čas počkají i autobusy Leo Expressu z Varšavy do Bohumína, dále linky mezi Lvovem a Vídní a Prahou a Banskou Bystricí.
Střídání letního a zimního času ve společnosti vyvolávají diskuse, zda jsou změny zdravotně bezpečné a zda vůbec jsou k něčemu dobré. Čas od času se objeví i iniciativy za zrušení změn času. Lékaři a psychologové se shodují na tom, že na změnu času si lidé, zejména starší lidé a děti, zvykají asi týden. Horší je to v březnu při změně na letní čas, kdy musí fakticky vstávat o hodinu dřív.
Ve světě se v mnoha zemích v minulosti letní čas zaváděl, ale i rušil. Letní čas platí ve většině zemí Evropy, Severní Ameriky a Blízkého východu, zatímco v Asii a Africe spíše neplatí. V Evropě letní čas kromě Ruska neplatí v Bělorusku a na Islandu. Češi si začali každoročně posouvat hodinky v roce 1979. Do roku 1995 letní i zimní čas trvaly šest měsíců, poté se Česko srovnalo s EU a letní doba se prodloužila na sedm měsíců.
Původním záměrem změny času bylo lépe využít denního světla a ušetřit na svícení. Energetikové však dávají odpůrcům letního času za pravdu. Střídání letního a zimního času se projevuje jen zanedbatelně a úspory elektřiny to nepřináší. Mnohem větší vliv na spotřebu energie má podle nich počasí. Analytik České spořitelny Michal Skořepa nedávno vypočetl, že roční úspora elektřiny díky posunu času vychází na zhruba 30 milionů korun, což je řádově necelá tisícina procenta HDP.
Změna času se promítne do jízdních řádů vlaků a autobusů, jde převážně o mezinárodní spoje. Pokud by nezůstaly stát ve stanicích, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve. Změna se dotkne 11 nočních dálkových vlaků Českých drah, regionálních ne. Na odjezd podle nového času počkají také noční vlaky RegioJetu na cestě mezi Prahou a Košicemi a vlaky Leo Express z Ukrajiny a Slovenska. Přestávku na cestě budou mít také noční autobusy RegioJetu mířící do Prahy z Amsterodamu, Janova, Budapešti, Vídně a Košic a linky z Prahy do Košic a Vídně. Na nový čas počkají i autobusy Leo Expressu z Varšavy do Bohumína, dále linky mezi Lvovem a Vídní a Prahou a Banskou Bystricí.
Střídání letního a zimního času ve společnosti vyvolávají diskuse, zda jsou změny zdravotně bezpečné a zda vůbec jsou k něčemu dobré. Čas od času se objeví i iniciativy za zrušení změn času. Lékaři a psychologové se shodují na tom, že na změnu času si lidé, zejména starší lidé a děti, zvykají asi týden. Horší je to v březnu při změně na letní čas, kdy musí fakticky vstávat o hodinu dřív.
Ve světě se v mnoha zemích v minulosti letní čas zaváděl, ale i rušil. Letní čas platí ve většině zemí Evropy, Severní Ameriky a Blízkého východu, zatímco v Asii a Africe spíše neplatí. V Evropě letní čas kromě Ruska neplatí v Bělorusku a na Islandu. Češi si začali každoročně posouvat hodinky v roce 1979. Do roku 1995 letní i zimní čas trvaly šest měsíců, poté se Česko srovnalo s EU a letní doba se prodloužila na sedm měsíců.
Původním záměrem změny času bylo lépe využít denního světla a ušetřit na svícení. Energetikové však dávají odpůrcům letního času za pravdu. Střídání letního a zimního času se projevuje jen zanedbatelně a úspory elektřiny to nepřináší. Mnohem větší vliv na spotřebu energie má podle nich počasí. Analytik České spořitelny Michal Skořepa nedávno vypočetl, že roční úspora elektřiny díky posunu času vychází na zhruba 30 milionů korun, což je řádově necelá tisícina procenta HDP.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: ČTK
Další články
Světla, pohádky a dobrodružství: Lampiónový průvod Dobříšku slaví 20 let
Rodinné centrum Dobříšek zve všechny generace na tradiční lampiónový průvod v …
Tipy na víkend: Během prvního listopadového víkendu můžete oslavit nejen Dušičky, ale i Halloween a Día de Muertos!
Do Příbrami přichází poprvé mexický svátek Día de Muertos, který oslavuje zemřelé …
Policie chystá na Dušičky kontroly. V tu dobu přibývá krádeží i dopravních nehod
S blížícím se dnem Památky zesnulých se na hřbitovy vydává více lidí, což zvyšuje …
Dušičky v Příbrami: změny v parkování u hřbitova
Památka zesnulých letos připadá na neděli 2. listopadu. V souvislosti s očekávaným …
Ceny benzinu a nafty v Příbrami zdražila jen čerpací stanice značky MOL
Za benzin Natural 95 zaplatíte tento týden v Příbrami v rozmezí od 33,50 Kč do 34,90 …
Karlovarsko zvítězilo v Příbrami 3:1. Kocouři začali skvěle, pak přišel obrat
Ve 3. kole volejbalové UNIQA extraligy mužů 2025 přivítal VK TROX Příbram na domácí …
Hasiči devátého okrsku prověřili připravenost při cvičení v Hutích pod Třemšínem
V úterý 28. října se v obci Hutě u Rožmitálu pod Třemšínem uskutečnilo rozsáhlé …
Zónování v Příbrami začíná. Město mění pravidla parkování, ceny rostou
Od 1. listopadu 2025 začne v Příbrami platit nové nařízení, které upravuje režim …
Frankfurt Fall Open Championship: Dvojí medaile pro Michala Krejčího z jednoho z nejtěžších turnajů sezóny
O víkendu 18. a 19.října se ve Frankfurtu konal další turnaj série Jiujitsu German …
Na údržbu D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun soli a šest sypačů
Na zimní údržbu nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun …





