Už jste chatovali s robotem? Možná o tom ani nevíte
3. prosince 2020 (13:04)
foto: pribram.cz
Komunikaci se zákazníkem, který nakupuje na e-shopu, stále častěji zajišťují chatboti nebo voiceboti. Tedy aplikace s prvky úzké umělé inteligence, jenž si s vámi dokáží aspoň jednoduše popovídat.
Segment e-commerce v posledních letech skokově roste. Podle údajů Asociace pro elektronickou komunikace narostl v roce 2019 obrat v e-commerce o 20 miliard korun oproti roku 2018 a jeho výše dosáhla 155 miliard korun (v roce 2015 činil obrat 81 mld. korun). Letos se očekává až čtvrtinový meziroční růst.
V letošním roce se vzhledem k pandemii ocitly internetové obchody pod náporem objednávek už na jaře. Předvánoční peak nabírá kvůli uzavření kamenných obchodů na mnohem větší intenzitě a provozovatelé e-shopů žádají zákazníky o trpělivost s pozdějším dodáním zboží. Kromě vyšších nároků na logistiku čelí obchodníci také zvýšenému objemu komunikace s klienty. A tady nastupuje řešení budoucnosti – takzvaná úzká umělá inteligence.
Automat odpovídá non-stop
E-shopy většinou nabízejí několik komunikačních kanálů pro dotazy k jednotlivým produktům, objednávkám nebo reklamacím – zákaznické telefonní linky a e-maily, textové chaty přímo na stránkách s nabídkou. S nárůstem trhu rostou požadavky i na tyto služby, především rychlost a kvalitu odpovědí. „Pokud se zájemce o produkt do internetového obchodu nedovolá nebo na jeho e-maily nikdo ihned nereaguje, přichází firma zbytečně o zákazníky,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.
E-shopy většinou nabízejí několik komunikačních kanálů pro dotazy k jednotlivým produktům, objednávkám nebo reklamacím – zákaznické telefonní linky a e-maily, textové chaty přímo na stránkách s nabídkou. S nárůstem trhu rostou požadavky i na tyto služby, především rychlost a kvalitu odpovědí. „Pokud se zájemce o produkt do internetového obchodu nedovolá nebo na jeho e-maily nikdo ihned nereaguje, přichází firma zbytečně o zákazníky,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.
Možností, jak dosáhnout vždy dostupného zákaznického servisu, je využití automatizovaných platforem – chatbotů, mailbotů a voicebotů. „Ty dovedou tento servis pokrýt v režimu 24/7, navíc odbydou i takzvanou špinavou práci, jako jsou nepříjemné dotazy či trolling,“ dodává Richard Baar.
Když si neví rady, požádá o pomoc člověka
Chatbot řeší nejčastější dotazy zahrnující dobu dodání, stav objednávek a plateb či dostupnost zboží. Pokud si s odpovědí neví rady nebo dostane příliš mnoho vstupních informací, může klienta požádat o zjednodušení dotazu, případně jej rovnou přesměruje na živého operátora.
Chatbot řeší nejčastější dotazy zahrnující dobu dodání, stav objednávek a plateb či dostupnost zboží. Pokud si s odpovědí neví rady nebo dostane příliš mnoho vstupních informací, může klienta požádat o zjednodušení dotazu, případně jej rovnou přesměruje na živého operátora.
„Čím lépe je nastaven algoritmus, tím chatbot konverzuje přirozeněji a funguje samostatněji. Pro jeho vytvoření je potřeba velké množství textů – chatbota takříkajíc musíte naučit mluvit, což může trvat i několik týdnů. To zároveň nabízí možnost naučit jej používat korporátní jazyk a jazyk zákazníků,“ vysvětluje Luboš Urbančok, business development manager ze společnosti Artin.
Voicebot je ovládán hlasem a umí zákazníka přes klasický hlasový rozcestník a bez vyťukávání číslic automaticky přesměrovat na operátora. „Zákazník zavolá a v úvodu řekne, proč volá. Systém jeho hlasové sdělení analyzuje a ihned volajícího přepojí. Tím se průměrná doba odbavení zkrátí z dvou minut na pouhých třicet vteřin,“ udává Petr Studnička, ředitel firmy Conectart. Kromě zrychlení komunikace se díky umělé inteligenci ztrácí i problém s nedostupností volných telefonních linek.
Až vám tedy příště na chatu e-shopu vyskočí odpověď neodpovídající otázce, můžete hádat, jestli za to může „nedoučený“ robot, nebo živý operátor, který zrovna není v kondici.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Další články
Město Příbram schválilo rozpočet na rok 2026, velké investice mají zelenou
Na posledním letošním zasedání zastupitelstva města Příbram zastupitelé schválili …
Politika
Nové dálnice v roce 2026: ŘSD otevře desítky kilometrů. Příbram na svůj obchvat zatím čeká
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje v roce 2026 zprovoznit téměř 40 kilometrů …
Adventní čas v Rožmitále nabízí bazárek, koncerty i mikulášskou nadílku
Rožmitál pod Třemšínem se v prosinci rozezní vánoční atmosférou. Město a místní …
Z druhé strany lavičky: Bedna není volnočasovka. Je to záchytný bod
Druhý díl ze série reportáží o nízkoprahových službách, terénní pomoci a životě bez …
Zimní Srdíčkové dny zaplaví Příbram. Usměvavá srdíčka pomohou nemocným dětem
Jen týden po skončení sbírky Srdce dětem se dobrovolníci znovu vydávají do ulic. …
Sledujte s námi online zasedání zastupitelstva, na programu bude pyrotechnika nebo změna územního plánu v lokalitě Fantova louka
Ve středu 3. prosince od 16:00 hodin se v jednacím sále na náměstí T. G. Masaryka (čp. …
ON-LINE PŘENOS
Vandalismus v Příbrami: Zničené i ukradené adventní dekorace, světelný beránek za 40 tisíc je pryč
Advent sotva začal a už se ptáme: zůstane nám vůbec něco z vánoční výzdoby do Vánoc? V …
FOTOGALERIE
Nehoda osobáku a nákladního vozu komplikují dopravu v křižovatce s Dobříšskou ulicí
V křižovatce silnic III/11417 a I/18 v Dobříšské ulici v Příbrami se stala ve středu …
Fantovu louku v Příbrami čeká změna. Zastupitelé budou ve středu řešit územní plán i stavební uzávěru
Na středečním 3. prosince zasedání zastupitelstva města Příbram se bude projednávat …
Nepříjemný budíček zažili obyvatelé Březnické ulice, zasahovali tam záchranáři a hasiči museli evakuovat
Do ulice najížděly sanity, hasičské vozy i policie, aby prověřili nahlášenou zvýšenou …




