Už jste chatovali s robotem? Možná o tom ani nevíte
3. prosince 2020 (13:04)
foto: pribram.cz
Komunikaci se zákazníkem, který nakupuje na e-shopu, stále častěji zajišťují chatboti nebo voiceboti. Tedy aplikace s prvky úzké umělé inteligence, jenž si s vámi dokáží aspoň jednoduše popovídat.
Segment e-commerce v posledních letech skokově roste. Podle údajů Asociace pro elektronickou komunikace narostl v roce 2019 obrat v e-commerce o 20 miliard korun oproti roku 2018 a jeho výše dosáhla 155 miliard korun (v roce 2015 činil obrat 81 mld. korun). Letos se očekává až čtvrtinový meziroční růst.
V letošním roce se vzhledem k pandemii ocitly internetové obchody pod náporem objednávek už na jaře. Předvánoční peak nabírá kvůli uzavření kamenných obchodů na mnohem větší intenzitě a provozovatelé e-shopů žádají zákazníky o trpělivost s pozdějším dodáním zboží. Kromě vyšších nároků na logistiku čelí obchodníci také zvýšenému objemu komunikace s klienty. A tady nastupuje řešení budoucnosti – takzvaná úzká umělá inteligence.
Automat odpovídá non-stop
E-shopy většinou nabízejí několik komunikačních kanálů pro dotazy k jednotlivým produktům, objednávkám nebo reklamacím – zákaznické telefonní linky a e-maily, textové chaty přímo na stránkách s nabídkou. S nárůstem trhu rostou požadavky i na tyto služby, především rychlost a kvalitu odpovědí. „Pokud se zájemce o produkt do internetového obchodu nedovolá nebo na jeho e-maily nikdo ihned nereaguje, přichází firma zbytečně o zákazníky,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.
E-shopy většinou nabízejí několik komunikačních kanálů pro dotazy k jednotlivým produktům, objednávkám nebo reklamacím – zákaznické telefonní linky a e-maily, textové chaty přímo na stránkách s nabídkou. S nárůstem trhu rostou požadavky i na tyto služby, především rychlost a kvalitu odpovědí. „Pokud se zájemce o produkt do internetového obchodu nedovolá nebo na jeho e-maily nikdo ihned nereaguje, přichází firma zbytečně o zákazníky,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.
Možností, jak dosáhnout vždy dostupného zákaznického servisu, je využití automatizovaných platforem – chatbotů, mailbotů a voicebotů. „Ty dovedou tento servis pokrýt v režimu 24/7, navíc odbydou i takzvanou špinavou práci, jako jsou nepříjemné dotazy či trolling,“ dodává Richard Baar.
Když si neví rady, požádá o pomoc člověka
Chatbot řeší nejčastější dotazy zahrnující dobu dodání, stav objednávek a plateb či dostupnost zboží. Pokud si s odpovědí neví rady nebo dostane příliš mnoho vstupních informací, může klienta požádat o zjednodušení dotazu, případně jej rovnou přesměruje na živého operátora.
Chatbot řeší nejčastější dotazy zahrnující dobu dodání, stav objednávek a plateb či dostupnost zboží. Pokud si s odpovědí neví rady nebo dostane příliš mnoho vstupních informací, může klienta požádat o zjednodušení dotazu, případně jej rovnou přesměruje na živého operátora.
„Čím lépe je nastaven algoritmus, tím chatbot konverzuje přirozeněji a funguje samostatněji. Pro jeho vytvoření je potřeba velké množství textů – chatbota takříkajíc musíte naučit mluvit, což může trvat i několik týdnů. To zároveň nabízí možnost naučit jej používat korporátní jazyk a jazyk zákazníků,“ vysvětluje Luboš Urbančok, business development manager ze společnosti Artin.
Voicebot je ovládán hlasem a umí zákazníka přes klasický hlasový rozcestník a bez vyťukávání číslic automaticky přesměrovat na operátora. „Zákazník zavolá a v úvodu řekne, proč volá. Systém jeho hlasové sdělení analyzuje a ihned volajícího přepojí. Tím se průměrná doba odbavení zkrátí z dvou minut na pouhých třicet vteřin,“ udává Petr Studnička, ředitel firmy Conectart. Kromě zrychlení komunikace se díky umělé inteligenci ztrácí i problém s nedostupností volných telefonních linek.
Až vám tedy příště na chatu e-shopu vyskočí odpověď neodpovídající otázce, můžete hádat, jestli za to může „nedoučený“ robot, nebo živý operátor, který zrovna není v kondici.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Další články
ROLE 1 v Jincích: Aby přežili v boji, musejí i vojenští zdravotníci absolvovat taktický výcvik a dril
Bahno, chlad, málo spánku a neustálá hrozba dronů či min. Takové podmínky prověřily …
FOTOGALERIE
Perníčkovna Počepice: Výlet plný vůní, tradic a dětské radosti
Předvánoční čas v Mateřské škole Školní letos provoněla sladká vůně medového těsta. …
V Příbrami se krade i na hřbitově: po beránkovi a andělech byla ukradena měděná stříška
Krádež svítícího beránka a ulámaná křídla andělů z vánoční výzdoby ještě nestačila. …
Peterkův návrh uspěl: Příbram navýší dotace pro fotbal, hokej a volejbal o čtyři miliony
Na posledním letošním zasedání zastupitelstva města Příbram se největší debata vedla o …
Dobrovolnický projekt Svatohorské sady uspěl: ocenění od Fórum Dárců vedle Paměti národa či Konta Bariéry
Spolek Svatohorské sady převzal ocenění od Fóra Dárců za úspěšnou sbírku a projekt …
Na Kloboučku můžeme obdivovat staré a mohutné stromy
Pod východním úpatím Toku se skrývá vrchol, který na první pohled vybočuje z obvyklé …
POZNÁVÁME BRDY
Ceny benzinu a nafty v Příbrami: Nafta na některých čerpacích stanicích zlevnila
Za benzin Natural 95 zaplatíte tento týden v Příbrami v rozmezí od 33,50 Kč do 34,90 …
Když ožijí peklo i tradice: Čertovské hrátky v Březnici
Čertovské hrátky v Březnici každoročně přilákají davy návštěvníků, kteří chtějí zažít …
Tipy na víkend: Přijďte oslavit svátek sv. Mikuláše na netradiční akce nebo si poslechnout krásné koncerty!
První prosincový víkend se ponese především ve znamení mikulášských nadílek. Nejen do …
Pozor na nové důchodové podvody: Volají vám „kontroloři“ z ČSSZ nebo ČNB?
V Česku se rozšířil nový trik podvodníků. Volají lidem s tím, že přicházejí …




