Už jste chatovali s robotem? Možná o tom ani nevíte
3. prosince 2020 (13:04)
foto: pribram.cz
Komunikaci se zákazníkem, který nakupuje na e-shopu, stále častěji zajišťují chatboti nebo voiceboti. Tedy aplikace s prvky úzké umělé inteligence, jenž si s vámi dokáží aspoň jednoduše popovídat.
Segment e-commerce v posledních letech skokově roste. Podle údajů Asociace pro elektronickou komunikace narostl v roce 2019 obrat v e-commerce o 20 miliard korun oproti roku 2018 a jeho výše dosáhla 155 miliard korun (v roce 2015 činil obrat 81 mld. korun). Letos se očekává až čtvrtinový meziroční růst.
V letošním roce se vzhledem k pandemii ocitly internetové obchody pod náporem objednávek už na jaře. Předvánoční peak nabírá kvůli uzavření kamenných obchodů na mnohem větší intenzitě a provozovatelé e-shopů žádají zákazníky o trpělivost s pozdějším dodáním zboží. Kromě vyšších nároků na logistiku čelí obchodníci také zvýšenému objemu komunikace s klienty. A tady nastupuje řešení budoucnosti – takzvaná úzká umělá inteligence.
Automat odpovídá non-stop
E-shopy většinou nabízejí několik komunikačních kanálů pro dotazy k jednotlivým produktům, objednávkám nebo reklamacím – zákaznické telefonní linky a e-maily, textové chaty přímo na stránkách s nabídkou. S nárůstem trhu rostou požadavky i na tyto služby, především rychlost a kvalitu odpovědí. „Pokud se zájemce o produkt do internetového obchodu nedovolá nebo na jeho e-maily nikdo ihned nereaguje, přichází firma zbytečně o zákazníky,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.
E-shopy většinou nabízejí několik komunikačních kanálů pro dotazy k jednotlivým produktům, objednávkám nebo reklamacím – zákaznické telefonní linky a e-maily, textové chaty přímo na stránkách s nabídkou. S nárůstem trhu rostou požadavky i na tyto služby, především rychlost a kvalitu odpovědí. „Pokud se zájemce o produkt do internetového obchodu nedovolá nebo na jeho e-maily nikdo ihned nereaguje, přichází firma zbytečně o zákazníky,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.
Možností, jak dosáhnout vždy dostupného zákaznického servisu, je využití automatizovaných platforem – chatbotů, mailbotů a voicebotů. „Ty dovedou tento servis pokrýt v režimu 24/7, navíc odbydou i takzvanou špinavou práci, jako jsou nepříjemné dotazy či trolling,“ dodává Richard Baar.
Když si neví rady, požádá o pomoc člověka
Chatbot řeší nejčastější dotazy zahrnující dobu dodání, stav objednávek a plateb či dostupnost zboží. Pokud si s odpovědí neví rady nebo dostane příliš mnoho vstupních informací, může klienta požádat o zjednodušení dotazu, případně jej rovnou přesměruje na živého operátora.
Chatbot řeší nejčastější dotazy zahrnující dobu dodání, stav objednávek a plateb či dostupnost zboží. Pokud si s odpovědí neví rady nebo dostane příliš mnoho vstupních informací, může klienta požádat o zjednodušení dotazu, případně jej rovnou přesměruje na živého operátora.
„Čím lépe je nastaven algoritmus, tím chatbot konverzuje přirozeněji a funguje samostatněji. Pro jeho vytvoření je potřeba velké množství textů – chatbota takříkajíc musíte naučit mluvit, což může trvat i několik týdnů. To zároveň nabízí možnost naučit jej používat korporátní jazyk a jazyk zákazníků,“ vysvětluje Luboš Urbančok, business development manager ze společnosti Artin.
Voicebot je ovládán hlasem a umí zákazníka přes klasický hlasový rozcestník a bez vyťukávání číslic automaticky přesměrovat na operátora. „Zákazník zavolá a v úvodu řekne, proč volá. Systém jeho hlasové sdělení analyzuje a ihned volajícího přepojí. Tím se průměrná doba odbavení zkrátí z dvou minut na pouhých třicet vteřin,“ udává Petr Studnička, ředitel firmy Conectart. Kromě zrychlení komunikace se díky umělé inteligenci ztrácí i problém s nedostupností volných telefonních linek.
Až vám tedy příště na chatu e-shopu vyskočí odpověď neodpovídající otázce, můžete hádat, jestli za to může „nedoučený“ robot, nebo živý operátor, který zrovna není v kondici.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Další články
Nevíte co pod stromeček? Zkuste obdarovat a potěšit investičními šperky s drahými kameny od společnosti ATT v Příbrami
Za tisíce let zlato, stříbro, šperky a drahé kameny ani jednou neselhalo. Nikdy …
Komerční sdělení
Příbram v roce 2026: voda mírně zdraží, ostatní služby beze změn
Od ledna 2026 si Příbramští za vodu připlatí necelé tři koruny. Zvýšení je mírné, pod …
Nepřehlédněte
/ROZHOVOR/ Jaromír 99 + Jaroslav Rudiš vystoupí v Junior klubu již tuto sobotu, zbývají poslední lístky
Do příbramského Junior klubu zavítá na své vánoční turné známý hudebník a ilustrátor …
PR
Co je vlastně advent? Čas očekávání, tajemství a lidových tradic
Advent je spojen s očekáváním narození Ježíše Krista i řadou starobylých lidových …
Naháňka v Brdech: Plešivec bude v pátek pro veřejnost uzavřen
V pátek 12. prosince od 8 hodin ráno proběhne v revíru Plešivec společný lov – naháňka …
Nepřehlédněte
Chřipky, virózy a respirační onemocnění jsou na vzestupu v celém regionu
Spousty dětí, ale i dospělých trpí v současné době nachlazeními, virózami, ale i …
Po nehodě skončilo auto na střeše v potoce
Ve středu 10. prosince krátce před sedmou hodinou ranní byla policie přivolána k …
FOTO
Příbramské gymnázium se připojilo k studentskému protestu za klima
V úterý 9. prosince v 9:35 vyšli studenti Gymnázia Příbram před budovu školy, aby se …
ANKETA
Černé a šedé e-shopy s dálničními známkami vás mohou připravit o desetitisíce. Na co si dát pozor při nákupu?
Elektronická dálniční známka v Česku funguje už pět let. Přesto se na internetu stále …
Adventní koncert FIT SENIOR přilákal do auly přes stovku návštěvníků
Příbram se opět rozezněla adventními tóny. Třetí ročník koncertu FIT SENIOR přivedl do …




