Ťok: Stavba nejdelšího úseku obchvatu Příbrami dostala zelenou
23. září 2015 (06:45)
Centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu nejdelší části budoucího obchvatu Příbrami. Znamená to, že na vybudování silnice dlouhé 5,6 kilometru, která má z města odklonit tranzitní dopravu, jsou už peníze. Stavební práce by mohly začít v roce 2019, oznámili na dnešní tiskové konferenci v Příbrami ministr dopravy Dan Ťok a starosta Jindřich Vařeka (ANO). Všechny tři části budoucího desetikilometrového obchvatu by měly stát podle projektovaných nákladů 1,3 miliardy korun a mají být financovány z národních zdrojů. Ťok ale odhaduje, že cena by mohla být stlačena zhruba na 800 milionů korun.
"My jsme dneska v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro to získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit," uvedl ministr. Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok věří, že by se mohly urychlit. "Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl.
Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise, podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.
Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy. Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel. "Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi," dodal. Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.
Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude
záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie. "Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.
Jihovýchodní obchvat Příbrami, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.
Původní investorský záměr byl zpracován v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později, tehdy s celkovými investičními náklady 905 milionů Kč včetně DPH. Upravený projektový záměr desetikilometrové stavby vychází z nového oponentního posudku od VUT v Brně. Centrální komise rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím.
"My jsme dneska v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro to získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit," uvedl ministr. Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok věří, že by se mohly urychlit. "Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl.
Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise, podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.
Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy. Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel. "Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi," dodal. Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.
Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude
záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie. "Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.
Jihovýchodní obchvat Příbrami, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.
Původní investorský záměr byl zpracován v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později, tehdy s celkovými investičními náklady 905 milionů Kč včetně DPH. Upravený projektový záměr desetikilometrové stavby vychází z nového oponentního posudku od VUT v Brně. Centrální komise rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: khj hj
Další články
Vánoční kluziště poprvé v Příbrami
Od 21. listopadu až do 21. ledna si mohou Příbramští užít opravdovou ledovou plochu …
Monínec zahájil lyžařskou sezonu rekordně brzy
Na první lyžování sezony v sobotu 15. listopadu večer na sjezdovku na Monínci u …
Armáda díky podepsaným memorandům rozšíří spolupráci s dalšími městy
Ve středu 12. listopadu byla podepsána další tři memoranda o spolupráci mezi …
FOTO
Gastro agent: Maya’s
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
FOTOGALERIE
Nutrie v Sedlčanech: roztomilé vetřelkyně, které ničí přírodu. Proč je nekrmit?
Na první pohled působí jako přítulní vodní hlodavci, kterým by člověk nejradši hodil …
Podzimní útlum se projevil i na Příbramsku. Nezaměstnanost mírně stoupla
Na Příbramsku i v celém Středočeském kraji přibylo lidí bez práce a ubylo volných …
Příbram se opět připojí k Evropskému testovacímu týdnu
Zdarma se na HIV, žloutenky typu B a C a syfilis může otestovat kdokoliv starší …
Studenti pomáhají Amálce: Přes bariéry s policií podporují bionickou ruku
Studenti z Příbramska se opět zapojili do sportovně charitativní akce „Přes bariéry s …
Příbram se chystá na Vánoce. Stromy už stojí, kluziště se chladí — a něco zůstává pod pokličkou
Vánoční výzdoba v Příbrami letos nesází jen na osvědčené motivy. Přibude kluziště, …
Předadventní pečení na Dole Řimbaba: poslední letošní oheň v barokní peci
V sobotu 22. listopadu se na odvalu Dolu Řimbaba v Bohutíně naposledy v tomto roce …





