Ťok: Stavba nejdelšího úseku obchvatu Příbrami dostala zelenou
23. září 2015 (06:45)
Centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu nejdelší části budoucího obchvatu Příbrami. Znamená to, že na vybudování silnice dlouhé 5,6 kilometru, která má z města odklonit tranzitní dopravu, jsou už peníze. Stavební práce by mohly začít v roce 2019, oznámili na dnešní tiskové konferenci v Příbrami ministr dopravy Dan Ťok a starosta Jindřich Vařeka (ANO). Všechny tři části budoucího desetikilometrového obchvatu by měly stát podle projektovaných nákladů 1,3 miliardy korun a mají být financovány z národních zdrojů. Ťok ale odhaduje, že cena by mohla být stlačena zhruba na 800 milionů korun.
"My jsme dneska v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro to získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit," uvedl ministr. Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok věří, že by se mohly urychlit. "Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl.
Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise, podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.
Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy. Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel. "Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi," dodal. Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.
Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude
záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie. "Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.
Jihovýchodní obchvat Příbrami, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.
Původní investorský záměr byl zpracován v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později, tehdy s celkovými investičními náklady 905 milionů Kč včetně DPH. Upravený projektový záměr desetikilometrové stavby vychází z nového oponentního posudku od VUT v Brně. Centrální komise rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím.
"My jsme dneska v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro to získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit," uvedl ministr. Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok věří, že by se mohly urychlit. "Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl.
Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise, podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.
Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy. Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel. "Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi," dodal. Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.
Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude
záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie. "Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.
Jihovýchodní obchvat Příbrami, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.
Původní investorský záměr byl zpracován v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později, tehdy s celkovými investičními náklady 905 milionů Kč včetně DPH. Upravený projektový záměr desetikilometrové stavby vychází z nového oponentního posudku od VUT v Brně. Centrální komise rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: khj hj
Další články
V památníku ve Vysoké u Příbramě si zahrajete karty jako Dvořák
Oblíbenou hru Antonína Dvořáka se zájemci naučí během karetního večera v pátek 14. …
Zimní radovánky v Dobříši: Stadion otevřel své brány
Bruslařská a hokejová sezóna na zimním stadionu Dobříš je v plném proudu. Od pátku 7. …
Starosta Konvalinka: Radary nejsou byznys. Ať vláda nechá obcím jejich prostředky
Plán vlády odebrat obcím příjmy z městských radarů vyvolává silné reakce. V Příbrami …
Příbramští hasiči zachránili život tříleté dívce. Patří mezi hrdiny oceněné Cenou hejtmanky
Na Příbramsku rozhodovaly vteřiny. Když se v rybníce začala topit tříletá holčička, …
Krabice od bot: Vánoční radost pro děti v Příbrami i po celé ČR
Sbírka vánočních dárků Krabice od bot, kterou organizuje Diakonie Českobratrské církve …
Den se strážníkem v Příbrami aneb Od ranního přechodu po večerní popíječe
Strážníci nejsou zrovna top hráči na žebříčku oblíbenosti. Mnozí je vnímají jako …
V Pičíně se ve středu k večeru čelně srazil peugeot s traktorem
Oba řidiči vyvázli z nehody bez zranění.
Břitvy i strojky pod dohledem hygieniků. Riziko nákazy? Minimální
Krajská hygienická stanice Středočeského kraje se letos zaměřila na kontroly barber …
Atraktivní turistické trasy v Brdech: kam vyrazit pěšky
Brdy mají pro pěší turisty nekonečně mnoho inspirativních cest, cestiček a naučných …
TIP NA VÝLET
Zůstat na ulici je blíž, než si myslíte. Odsuzovat nestačí
Bezdomovec. Feťák. Nepřizpůsobivý. Slova, která v běžné řeči zní jako nálepky. Ale za …





