Ťok: Stavba nejdelšího úseku obchvatu Příbrami dostala zelenou
23. září 2015 (06:45)
Centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu nejdelší části budoucího obchvatu Příbrami. Znamená to, že na vybudování silnice dlouhé 5,6 kilometru, která má z města odklonit tranzitní dopravu, jsou už peníze. Stavební práce by mohly začít v roce 2019, oznámili na dnešní tiskové konferenci v Příbrami ministr dopravy Dan Ťok a starosta Jindřich Vařeka (ANO). Všechny tři části budoucího desetikilometrového obchvatu by měly stát podle projektovaných nákladů 1,3 miliardy korun a mají být financovány z národních zdrojů. Ťok ale odhaduje, že cena by mohla být stlačena zhruba na 800 milionů korun.
"My jsme dneska v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro to získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit," uvedl ministr. Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok věří, že by se mohly urychlit. "Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl.
Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise, podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.
Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy. Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel. "Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi," dodal. Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.
Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude
záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie. "Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.
Jihovýchodní obchvat Příbrami, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.
Původní investorský záměr byl zpracován v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později, tehdy s celkovými investičními náklady 905 milionů Kč včetně DPH. Upravený projektový záměr desetikilometrové stavby vychází z nového oponentního posudku od VUT v Brně. Centrální komise rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím.
"My jsme dneska v situaci, kdy je tady důležité rozhodnutí, to znamená, teď se zahájí projekční příprava, je potřeba pro to získat stavební povolení, po získání stavebního povolení nebo v jeho poslední fázi začneme soutěžit," uvedl ministr. Podle něj by práce teoreticky mohly začít i dříve. Vařeka uvedl, že by měly trvat asi dva roky. Ťok věří, že by se mohly urychlit. "Debatujeme se stavebními firmami, že musí pracovat rychleji. Situace, kdy stavíme dlouho, je i pro ně nevýhodná," namítl.
Skutečnost, že dlouho odkládaný projekt schválila centrální komise, podle Ťoka znamená, že na projekt jsou už peníze. Tento orgán je totiž klíčovým pro schvalování staveb financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Zatímco druhá část obchvatu má podle hodnocení ministerstva své ekonomické opodstatnění, protože odkloní velké množství aut z centra města, první část zatím tak úspěšná nebyla a podle Ťoka bude potřeba k ní ještě doplnit některé studie.
Rozhodnutí komise předcházelo posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), které je podle ministra v celém procesu nejdelší. Nyní je třeba připravit podrobnou projekční dokumentaci pro územní rozhodnutí, na jejímž základě se už určí pozemky, které bude potřeba vykoupit a Ředitelství silnic a dálnic zahájí výkupy. Ťok věří, že se díky spolupráci s městem neobjeví žádný zádrhel. "Samozřejmě jako poslední instanci, pokud bychom se někde nedomluvili, máme možnost vyvlastnění, ale k tomu kroku přistupujeme neradi," dodal. Nakonec bude ještě třeba vypracovat projekt pro stavební povolení, na jehož základě se vypíše soutěž.
Kdy by mohl být hotový celý obchvat, je zatím otázkou. Podle ministra to bude
záležet mimo jiné na tom, jak dopadnou rozpracované studie. "Já bych nerad spekuloval. V každém případě se obchvat Příbrami tímto krokem (schválením druhé části) výrazně přiblížil a teď je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby se stal realitou," dodal ministr.
Jihovýchodní obchvat Příbrami, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede v úseku od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Část druhá, nejdůležitější, zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno - Nová Hospoda.
Původní investorský záměr byl zpracován v roce 2005 a schválen ministerstvem dopravy o rok později, tehdy s celkovými investičními náklady 905 milionů Kč včetně DPH. Upravený projektový záměr desetikilometrové stavby vychází z nového oponentního posudku od VUT v Brně. Centrální komise rozhodla o změně technického řešení v oblasti, kde silnice 1/18 prochází poddolovaným územím.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: khj hj
Další články
Děti mají právo na pocit bezpečí
Světový den prevence týrání a zneužívání dětí připomíná nutnost chránit …
Krajina, která učí i zrcadlí. Nová kniha o středních Čechách vede od starohor k dnešku i k sobě samým
Středočeský kraj ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán představil již dvanáctou …
30+ PARTY v Pekle: Večer, jaký Příbram ještě nezažila
Music Club Peklo slaví třetí narozeniny od otevření klubu a tak zve už tento pátek 21. …
Temala převzala štafetu v náhradní rodinné péči
Dlouholetou činnost kanceláře náhradní rodinné péče při Dětském domově Korkyně na …
Je čas námluv raka kamenáče
Rak kamenáč je nejvzácnější druh raka v naší zemi a stal se symbolem CHKO Brdy.
Pacific Crest Trail: Ema Albrechtová vypráví v Příbrami o cestě z Mexika do Kanady
Jaké to je projít pěšky legendární trasu Pacific Crest Trail? O tom bude ve čtvrtek …
Do Česka dorazily první výrazné projevy zimy: studená fronta přinesla sníh, mráz i náledí
Do České republiky zamířila už v pondělí výrazná studená fronta, která přinesla první …
Gertrudy pořádají MODES ROBES 9. Pomoc zvířatům skrz módu
Devátý ročník charitativního bazaru MODES ROBES se uskuteční v sobotu 22. listopadu v …
FOTOGALERIE
Vánoční MINT Market v Příbrami: místo, kde najdete originální dárky od českých tvůrců
Vánoční nákupy začínají letos v Příbrami už v sobotu 22. listopadu. Estrádní sál v …
Houpák zarůstá a stín nesvědčí vřesům
Každý, kdo si oblíbil vrchol Houpák v CHKO Brdy, kde se rozkládala bývalá cílová …





