Rychlostní silnice R4 by se mohla stavět 7 dní v týdnu a přes noc
12. března 2015 (09:13)
Skluz při výstavbě silnic a dálnic chce ministerstvo dopravy řešit nařízením prací i v noci a sedm dní v týdnu. Dalším řešením by mělo být zapojení privátního kapitálu do výstavby dopravní infrastruktury, takzvaných PPP projektů. Na dnešním setkání s novináři u příležitosti sta dní ve funkci to řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Vhodné komunikace pro financování ze soukromých peněz jsou podle Ťoka rychlostní silnice R4 z Prahy do Příbrami a Strakonic a rovněž R7 z Prahy na Chomutov. Jde o komunikace, které nejsou v evropské prioritní síti (TEN - T) a je možné na jejich stavbu použít pouze národní zdroje, nikoliv evropské dotace.
To byl problém v případě úseku D3 Borek - Bošilec, který dříve úřad chtěl formou PPP projektů stavět. Evropské spolufinancování totiž vyvolávalo kritiku, proč podobný projekt svěřovat soukromé společnosti, když si na kofinancování může stát například půjčit a úroky z půjčky vyjdou laciněji, dodal ministr. Podobně selhal projekt na využití privátního kapitálu pro stavbu ostravské D47.
PPP projekty zpravidla fungují tak, že na místo státu komunikaci postaví soukromý investor, který následně od státu dostává peníze za to, že ji provozuje a udržuje v chodu. V případě výše zmíněného úseku mezi Borkem a Bošilcem se počítalo se třicetiletým obdobím.
Intenzivní stavební činnost na silnicích by ale podle ministra neměla řidiče zatěžovat. "Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase, kdy je na té silnici nejmenší zatížení. Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy řidiči nejezdí," uvedl. To sice stavby prodraží, výhodou ale budou podstatně spokojenější motoristé a rovněž i větší bezpečnost na silnicích. Práci přes noc dnes už umožňují například neoslňující světla. Zkušenost z ciziny rovněž ukazuje, že něco podobného možné je, dodal ministr.
Ten za své hlavní úspěchy během necelých sta dní ve funkci označil zejména personální stabilizaci ředitelství silnic a dálnic, vypsání veřejné soutěže na provozovatele rychlíkového spojení mezi Plzní a Mostem a přípravu zakázek na dodávky registračních značek a provozovatele centrálního registru vozidel.
Problém naopak připustil v přípravě tendru na kamionové mýtné, který je dlouhodobě zpožděný a je velmi nepravděpodobné, že by se soutěž ještě podařilo stihnout. Stávající smlouva totiž neřeší přechod systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na jiného provozovatele, který by z výběrového řízení mohl vzejít. Podle ministra stát bude muset pravděpodobně smlouvu s Kapschem prodloužit. Zatím není jasné, jak dlouhou dobu navíc by firma měla bez výběrového řízení získat, pravděpodobně ale půjde podle šéfa resortu o rok nebo o rok a půl.
Vhodné komunikace pro financování ze soukromých peněz jsou podle Ťoka rychlostní silnice R4 z Prahy do Příbrami a Strakonic a rovněž R7 z Prahy na Chomutov. Jde o komunikace, které nejsou v evropské prioritní síti (TEN - T) a je možné na jejich stavbu použít pouze národní zdroje, nikoliv evropské dotace.
To byl problém v případě úseku D3 Borek - Bošilec, který dříve úřad chtěl formou PPP projektů stavět. Evropské spolufinancování totiž vyvolávalo kritiku, proč podobný projekt svěřovat soukromé společnosti, když si na kofinancování může stát například půjčit a úroky z půjčky vyjdou laciněji, dodal ministr. Podobně selhal projekt na využití privátního kapitálu pro stavbu ostravské D47.
PPP projekty zpravidla fungují tak, že na místo státu komunikaci postaví soukromý investor, který následně od státu dostává peníze za to, že ji provozuje a udržuje v chodu. V případě výše zmíněného úseku mezi Borkem a Bošilcem se počítalo se třicetiletým obdobím.
Intenzivní stavební činnost na silnicích by ale podle ministra neměla řidiče zatěžovat. "Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase, kdy je na té silnici nejmenší zatížení. Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy řidiči nejezdí," uvedl. To sice stavby prodraží, výhodou ale budou podstatně spokojenější motoristé a rovněž i větší bezpečnost na silnicích. Práci přes noc dnes už umožňují například neoslňující světla. Zkušenost z ciziny rovněž ukazuje, že něco podobného možné je, dodal ministr.
Ten za své hlavní úspěchy během necelých sta dní ve funkci označil zejména personální stabilizaci ředitelství silnic a dálnic, vypsání veřejné soutěže na provozovatele rychlíkového spojení mezi Plzní a Mostem a přípravu zakázek na dodávky registračních značek a provozovatele centrálního registru vozidel.
Problém naopak připustil v přípravě tendru na kamionové mýtné, který je dlouhodobě zpožděný a je velmi nepravděpodobné, že by se soutěž ještě podařilo stihnout. Stávající smlouva totiž neřeší přechod systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na jiného provozovatele, který by z výběrového řízení mohl vzejít. Podle ministra stát bude muset pravděpodobně smlouvu s Kapschem prodloužit. Zatím není jasné, jak dlouhou dobu navíc by firma měla bez výběrového řízení získat, pravděpodobně ale půjde podle šéfa resortu o rok nebo o rok a půl.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: Tomáš Cafourek mol
Další články
V Mixově ulici se čelně střetly dva osobáky
Tenhle víkend se stala řada nehod v regionu. Mezi jinými i ta následující v Mixově …
Řidiči pozor! Semafory v křižovatce u Asie jsou stále mimo provoz
Dopravní nehoda před pár dny vyřadila z provozu semafory v křizovatce ulic Žežická, …
Petr Brandl: Podobizna horního úředníka po třech stoletích dostává jméno Johann Franz Lauer
Po třech stoletích pravděpodobně známe jméno muže z Brandlova obrazu Podobizna horního …
Prodejci vánočních kaprů mají nejvyšší čas nahlásit prodejní místa
Státní veterinární správa (SVS) připomíná prodejcům vánočních kaprů jejich povinnost …
Řidič nezvládl jízdu a ve vysoké rychlosti vylétl z vozovky
V obci Oseč u Obecnice v sobotu večer zasahovaly všechny složky integrovaného …
FOTO
Energo Příbram zvýší cenu tepla o 9 %
Společnost Energo Příbram oznámila, že od 1. ledna 2026 dojde k navýšení cen tepelné …
Děti nahlédly do života ryb v sádkách v Rožmitále
Sádky firmy Rybářství Lnáře v Rožmitále pod Třemšínem se v jeden podvečer proměnily v …
Příbram zpřísňuje parkování. Modré zóny nově i o víkendech, řešením může být soukromé místo
Od 1. listopadu platí v Příbrami nové nařízení upravující režim parkování na vybraných …
PR
Svatá Lucie a tajemné Lucky: nejdelší noc, pranostiky i strašidelná podívaná
Třináctý prosincový den patří svaté Lucii, patronce světla. Její svátek provází …
Zajímavosti
Co znamená každoročně zlatá neděle ve spojení s řeznictvím ZEMAN maso-uzeniny? Jednoznačně speciální akce a prodloužená otevírací doba i na neděli 21. prosince
Poslední adventní nebo také zlatá neděle je za dveřmi a lidé si zapálí čtvrtou, …
PR





