Povodí Vltavy vypíše tendr na bezpečnostní přeliv na Orlíku
19. listopadu 2019 (13:01)
Povodí Vltavy v dohledné době vypíše tendr na výstavbu bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě, který sníží zatížení vodního díla při extrémních povodních. Stavba vznikne na pravém břehu mimo hráz, půjde o tři přelivná pole. Předpokládaná hodnota zakázky je podle dřívějších informací 1,45 miliardy korun bez DPH.
Podle ředitele technické sekce Povodí Vltavy Jiřího Pechara již bylo vydáno právoplatné stavební povolení a je zpracovaná dokumentace pro provádění stavby a zadávací dokumentace, což je soubor dokumentů, jež jsou k dispozici uchazečům pro seznámení zakázkou. Uskutečnily se také dvě předběžné tržní konzultace, na jejichž základě byla prováděcí dokumentace upravována. Státní podnik zadávací dokumentaci předal ministerstvu zemědělství, vyjádřit by se k ní mělo také ministerstvo financí. Až poté bude možné soutěž vyhlásit.
"Předpokládáme, že v horizontu týdnů, maximálně jednotek měsíců by mohla být veřejná zakázka zahájena. Potrvá určitě déle než půl roku a vzhledem k tomu, že zahájení prací je vázáno na snížení hladiny, tak je určitá nejistota, jestli zhotovitel bude ochoten zahájit práce bezprostředně po vysoutěžení v roce 2020, nebo až v roce 2021. Reálnější předpoklad je začátek roku 2021," uvedl Pechar. Výstavba bezpečnostního přelivu podle něj potrvá pět až šest let.
Na Orlíku jsou nyní v plném proudu práce na přestavbě lodního výtahu za 95 milionů korun. Nová kolejová dráha bude o 12 metrů delší, což umožní přepravu lodí při nižším stavu hladiny než dosud. Zároveň se zvýší nosnost výtahu z 3,5 na 6,6 tuny. Povodí Vltavy také počítá s vybudováním zdvihadla pro velké lodě do 300 tun. Kolem roku 2028 by tak parníky plavící se po Slapech či Orlíku mohly využívat trasu z Prahy až do Českých Budějovic.
Zásadní betonové konstrukce ke zdvihadlu vznikly už před desítkami let při stavbě přehrady, náklady budou přesto kolem miliardy korun. "Musí se tam udělat určitá opatření, některé části nové, ale zásadní přechod přes hráz byl vybudován už během výstavby vodního díla," dodal Pechar.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006.
Podle ředitele technické sekce Povodí Vltavy Jiřího Pechara již bylo vydáno právoplatné stavební povolení a je zpracovaná dokumentace pro provádění stavby a zadávací dokumentace, což je soubor dokumentů, jež jsou k dispozici uchazečům pro seznámení zakázkou. Uskutečnily se také dvě předběžné tržní konzultace, na jejichž základě byla prováděcí dokumentace upravována. Státní podnik zadávací dokumentaci předal ministerstvu zemědělství, vyjádřit by se k ní mělo také ministerstvo financí. Až poté bude možné soutěž vyhlásit.
"Předpokládáme, že v horizontu týdnů, maximálně jednotek měsíců by mohla být veřejná zakázka zahájena. Potrvá určitě déle než půl roku a vzhledem k tomu, že zahájení prací je vázáno na snížení hladiny, tak je určitá nejistota, jestli zhotovitel bude ochoten zahájit práce bezprostředně po vysoutěžení v roce 2020, nebo až v roce 2021. Reálnější předpoklad je začátek roku 2021," uvedl Pechar. Výstavba bezpečnostního přelivu podle něj potrvá pět až šest let.
Na Orlíku jsou nyní v plném proudu práce na přestavbě lodního výtahu za 95 milionů korun. Nová kolejová dráha bude o 12 metrů delší, což umožní přepravu lodí při nižším stavu hladiny než dosud. Zároveň se zvýší nosnost výtahu z 3,5 na 6,6 tuny. Povodí Vltavy také počítá s vybudováním zdvihadla pro velké lodě do 300 tun. Kolem roku 2028 by tak parníky plavící se po Slapech či Orlíku mohly využívat trasu z Prahy až do Českých Budějovic.
Zásadní betonové konstrukce ke zdvihadlu vznikly už před desítkami let při stavbě přehrady, náklady budou přesto kolem miliardy korun. "Musí se tam udělat určitá opatření, některé části nové, ale zásadní přechod přes hráz byl vybudován už během výstavby vodního díla," dodal Pechar.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: top
Další články
Legenda o svatém Martinovi ožije na Dobříši! Přijďte na pohádku a dílnu pro děti
V neděli 2. listopadu ožije Kulturní dům Dobříš na Mírovém náměstí pohádkou, hudbou i …
Den otevřených dveří na oddělení jednodenní péče: přijďte se podívat, jak funguje moderní medicína
Oblastní nemocnice Příbram zve všechny zájemce na Den otevřených dveří oddělení …
Skanzen Vysoký Chlumec připomene, jak se dříve vzpomínalo na zesnulé
V neděli 2. listopadu ožije Skanzen Vysoký Chlumec zvláštní atmosférou svátku Památky …
Zimní pneumatiky: kdy jsou povinné a kde přezout v Příbrami
S listopadem přichází každoroční otázka: kdy je nutné vyměnit letní pneumatiky za …
Fixpointy na injekční odpad mají sloužit i veřejnosti. Příbram hledá vhodnější umístění
Jeden z boxů, kam lze odkládat také inzulinová aplikační pera, je umístěn v blízkosti …
Lišky, voňavé poklady českých lesů
Jestli bude tohle přívětivé počasí ještě chvíli pokračovat, nedivil bych se, když …
FOTO
Světla, pohádky a dobrodružství: Lampiónový průvod Dobříšku slaví 20 let
Rodinné centrum Dobříšek zve všechny generace na tradiční lampiónový průvod v …
Tipy na víkend: Během prvního listopadového víkendu můžete oslavit nejen Dušičky, ale i Halloween a Día de Muertos!
Do Příbrami přichází poprvé mexický svátek Día de Muertos, který oslavuje zemřelé …
Policie chystá na Dušičky kontroly. V tu dobu přibývá krádeží i dopravních nehod
S blížícím se dnem Památky zesnulých se na hřbitovy vydává více lidí, což zvyšuje …
Dušičky v Příbrami: změny v parkování u hřbitova
Památka zesnulých letos připadá na neděli 2. listopadu. V souvislosti s očekávaným …





