Podle analytiků je dostavba dálnice D4 formou PPP pro stát rychlejší, může se však prodražit
8. června 2021 (06:19)
Stavba dálnice formou tzv. PPP projektu, kdy stavbu i provoz financují soukromí investoři a stát jim projekt postupně splácí, je pro stát rychlejší, může se však prodražit. Vyplývá to z komentářů analytiků. První PPP stavba dálnice v Česku začala včera na části D4 mezi Příbramí a Pískem. Stát chce využívat PPP i u dalších dálničních i železničních staveb a stavba D4 má být pro ně modelem. Nutným předpokladem pro takové plány, je ale podle analytiků zdárné dokončení zmíněného úseku D4 bez výraznějších komplikací.
Mezi výhody PPP řadí například ekonom společnosti Cyrrus Petr Pelc především rozložení finanční zátěže do delšího období a určitou záruku údržby dálnice. "Pro stát to znamená jisté přenesení vybraných aktivit a zodpovědnosti na třetí strany. Procesně by se rovněž mělo jednat o jednodušší a rychlejší variantu oproti klasickému způsobu," dodal.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda zase vyzdvihl efektivnější využití peněz soukromým sektorem. "Privátní firmy jsou totiž schopny lépe pracovat s rizikem, a tak snížit celkové náklady projektu po celou dobu jeho životnosti," uvedl. Podle Kovandy navíc u soukromých investorů nebývají problémy s dodržováním termínů. Důležitá je také úleva pro státní rozpočet.
Problémem naopak může být podle Pelce nižší transparentnost při výběru zhotovitelů a vyšší dlouhodobé náklady kvůli vyšším cenám půjček pro soukromé firmy. "Úvěrování státu je levnější než úvěrování komerčních subjektů. Vyšší úrokové náklady se následně promítnou do celkové výše investice," řekl Pelc. Podle Kovandy musí pro tyto případy být výhody zapojení soukromého investora natolik silné, aby tuto nevýhodu převážily.
O úspěchu prvního dálničního PPP projektu tak může rozhodnout nastavení spolupráce mezi státem a investorem. Pelc zdůraznil, že důležité je správné nastavení smluvní dokumentace, ze které bude jasný rozsah možného navyšování sjednaných cen stavebních prací. Velká část rizik by pak měla být ponechána právě třetím stranám. "Důležitým faktem ale zůstává to, že dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu," dodal.
Úsek dálnice D4 o délce 32 kilometrů postaví francouzské konsorcium DIVIa. To bude následně i dalších 25 let zodpovědné za provoz úseku i dalších 16 kilometrů, které stojí už nyní. Francouzi uspěli ve veřejné soutěži s nabídkou 16,55 miliardy korun. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Ministerstvo dopravy už v minulosti avizovalo, že právě PPP projekty jsou jednou z variant budoucího financování dopravní výstavby. Důvodem je stále vyšší tlak na veřejné rozpočty a také předpokládaný úbytek peněz z evropských fondů.
Ministerstvo uvádí, že s dalšími PPP projekty počká na průběh stavby D4. V minulosti se stát pokoušel takto postavit například úsek D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy za peníze státu. Do budoucna se o využití PPP uvažovalo například pro stavby dálnic D6 nebo D35.
O úspěchu prvního dálničního PPP projektu tak může rozhodnout nastavení spolupráce mezi státem a investorem. Pelc zdůraznil, že důležité je správné nastavení smluvní dokumentace, ze které bude jasný rozsah možného navyšování sjednaných cen stavebních prací. Velká část rizik by pak měla být ponechána právě třetím stranám. "Důležitým faktem ale zůstává to, že dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu," dodal.
Úsek dálnice D4 o délce 32 kilometrů postaví francouzské konsorcium DIVIa. To bude následně i dalších 25 let zodpovědné za provoz úseku i dalších 16 kilometrů, které stojí už nyní. Francouzi uspěli ve veřejné soutěži s nabídkou 16,55 miliardy korun. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Ministerstvo dopravy už v minulosti avizovalo, že právě PPP projekty jsou jednou z variant budoucího financování dopravní výstavby. Důvodem je stále vyšší tlak na veřejné rozpočty a také předpokládaný úbytek peněz z evropských fondů.
Ministerstvo uvádí, že s dalšími PPP projekty počká na průběh stavby D4. V minulosti se stát pokoušel takto postavit například úsek D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěny konvenčním způsobem, tedy za peníze státu. Do budoucna se o využití PPP uvažovalo například pro stavby dálnic D6 nebo D35.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Tomáš Pečenka
Další články
Mikulášské rybářské závody ve Vimperku: Úspěšná výprava rožmitálského rybářského kroužku
První prosincová sobota se pro děti z rybářského kroužku Rožmitál pod Třemšínem nesla …
Tajemství bukové stráně
/Příběh černých čápů/ Počasí tak trochu s námi laškovalo - však je také aprílové. Ale …
FOTO
Nebezpečná látka v kosmetice pod dohledem: hygienici našli jen pár hříšníků
Nebezpečná látka TPO, zakázaná v kosmetických přípravcích od 1. září, byla při …
Ve středních Čechách se lyžuje ve třech areálech, podmínky někde zhoršuje obleva
Ve středních Čechách jsou v provozu tři zimní střediska, po nejdříve otevřeném Monínci …
V neděli se uskuteční tradiční akce Vánoce v divadle
Již tradiční akci v předvánočním čase nabízí v neděli 14. prosince Divadlo Antonína …
Ceny benzinu a nafty v Příbrami: Nejdráž natankujete na čerpačkách OMV
Za benzin Natural 95 zaplatíte tento týden v Příbrami v rozmezí od 32,90 Kč do 34,90 …
Kdo z nás nikdy nepsal Ježíškovi? Vánoční pošta v Příbrami je připravená
Vánoční čas se blíží a k němu neodmyslitelně patří tradice psaní dopisů Ježíškovi. Pro …
Vánoce
/VIDEO/ U obce Háje havarovala řidička osobáku, po nehodě byla v šoku
V pátek ráno se stala nehoda na silnici II/118 v katastru obce Milín.
FOTO
Tipy na víkend: Třetí adventní víkend nabízí celou řadu tradičních akcí, tematické výstavy či koncerty – nalaďte se společně na Vánoce!
V sobotu a v neděli na vás čekají velmi oblíbené akce: Vánoce v hornickém domku, kde …
Čistší voda pro Dobříš, nové zařízení chrání místní rybníky
Dobříšská čistírna odpadních vod má nové technologické vybavení, které má zabránit …





