Obrazy a sochy inspirované kubismem. Dílo Miloslava Chlupáče čeká na návštěvníky v příbramské galerii
14. března 2021 (12:04)
foto: pribram.cz
Otevření nové výstavy v Galerii Františka Drtikola, plánované na 25. března, se bude odvíjet od aktuální pandemické situace.
Umělecký virtuální prostor Měkká aréna byl v příbramské Galerii Františka Drtikola otevřen na sklonku loňského roku a neměl zatím moc šancí ukázat se divákům. I poslední výstavní novinka, plánovaná na konec března, zůstane pravděpodobně skryta očím veřejnosti déle, než bylo očekáváno. Galerie datum zahájení nového počinu – výstavy obrazů, soch a kreseb od Miloslava Chlupáče – přizpůsobí aktuální situaci.
„Miloslav Chlupáč byl sochař, malíř, kreslíř a také teoretik. Nejdříve studoval medicínu a po uzavření českých vysokých škol Němci se začal učit kameníkem,“ představuje umělce kurátor výstavy Jiří Machalický. Po válce pak Chlupáč studijně navázal na pražské Uměleckoprůmyslové škole u profesora Josefa Wagnera. Byl výrazně činný v tvůrčí skupině Máj a působil také jako redaktor týdeníku Kulturní politika.
„V sochařství i v malbě zprvu vycházel z kubistického tvarosloví, v osobitém projevu dospěl ke krajnímu zjednodušení svých motivů, ale hranici čisté abstrakce nepřekročil,“ popisuje Jiří Machalický a zdůrazňuje důležitost, jakou mělo nejen pro Miloslava Chlupáče, ale i další české sochaře seznámení s významným rakouským sochařem Karlem Prantlem.
Monumentální díla ve veřejném prostoru sochař realizoval jak u nás, tak například v Rakousku, Francii či Mexiku. „Po sovětské okupaci Československa v roce 1968 přestal pro své mravní zásady a nekompromisní politické postoje dostávat sochařské zakázky, a tak se v ústraní věnoval hlavně malířství,“ vysvětluje Jiří Machalický. Světlejší období nastalo pro umělce až v osmdesátých letech. Naplno se aktivitám – výstavám, mezinárodním sochařským sympoziím nebo vedení letních sochařských akademií – opět věnoval až po roce 1989.
Výstava v Galerii Františka Drtikola v Příbrami obsáhne Chlupáčovy sochy, malby i kresby. „V náznaku ukáže celý jeho vývoj od soch tesaných z kamene ve zjednodušených tvarech přes zátiší, krajiny a figurální obrazy s jejich kubizujícím tvaroslovím a mnohdy romantickým laděním, až k monumentálně cítěným figurálním kresbám,“ nastiňuje náplň expozice, která čeká na otevření, Jiří Machalický.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Další články
Rožmitálští chovatelé sbírají úspěchy i na sklonku roku
Před koncem roku mají rožmitálští chovatelé za sebou hned dvě úspěšné výstavy, z nichž …
Pět pravidel bezpečné jízdy na sněhu: Zimní past, která čeká na chybu
Zasněžené silnice každoročně prověří, jak dobře umíme svůj vůz udržet pod kontrolou. …
Tradiční zahájení adventu v Podlesí se blíží
V pátek 28. listopadu se uskuteční tradiční zahájení adventu v Podlesí, které již řadu …
Mikulášské radovánky v Příbrami a okolí: kam vyrazit se svými ratolestmi?
Tradice Mikulášských nadílek se se svátkem tohoto světce pojí již po staletí. K …
Nový prostor pro kreativitu: Dobříš má graffiti stěnu
Dobříš má nové legální místo pro kreativní tvorbu. V místním skateparku vyrostla …
Za Kladnem, Mladou Boleslaví a Kolínem: Příbram je čtvrtá nejlidnatější obec kraje
Příbram měla k 1. listopadu 2025 přibližně 34 058 obyvatel. Více než 10 % tvoří děti …
Umění v jídelně bývalého lágru: Vojna ožila divadelním festivalem
Do Památníku Vojna Lešetice zavítaly o minulém víkendu desítky návštěvníků na Festival …
Strážníci v Příbrami našli pohřešovaného chlapce s autismem
Ve středu ráno přijala Městská policie Příbram oznámení o pohřešovaném chlapci s …
ZOD Starosedlský Hrádek: moderní zemědělský areál v okrese Příbram představil farmu za účasti ministra
Zemědělsko obchodní družstvo Starosedlský Hrádek patří mezi nejvýznamnější podniky v …
VIDEO
Místostarosta Peterka: Podpora sportu musí růst spolu s dětmi i náklady klubů
Příbramský sport roste, podpora ne. Místostarosta Miroslav Peterka (ODS) chce na …




