Nepodceňujte svou bezpečnost, buďte vidět!
27. října 2019 (17:53)
Začal nám podzim. Toto roční období s sebou přináší řadu nepříjemných jevů. Pozdě se rozednívá, brzy se šeří, dochází ke snížení viditelnosti vlivem povětrnostních podmínek. Snížená viditelnost je častou příčinou mnoha tragických nehod.
Jejich oběťmi bývají často chodci a cyklisté. Právě oni jsou tím nejslabším účastníkem v silničním provozu a jsou nejzranitelnější. Proti autu, motorce a kamionům mají velmi malou šanci.
Auta mají povinnost svítit, chodci takovou možnost nemají. Cyklisté být osvětleni musí, ale v mnoha případech nejsou. „Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.
Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.
Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti.
Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré.
Mějme na paměti, že při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 sekundy na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval – za tu dobu ujede 31 metrů. A než začne s vlastním vyhýbacím manévrem, ujede od zpozorování chodce více než 150 metrů. Na tento celkem jednoduchý úkon, kterých se na silnicích děje denně nepočítaně, tak potřebuje řidič zhruba 200 metrů. A právě na takovouto vzdálenost může chodce spatřit, jen pokud má na sobě reflexní doplňky.
Předměty z reflexních materiálů je nejlepší umístit blízko ke kolenům, na konce rukávů a do úrovně pasu. Důležité je, máme-li třeba jen jeden reflexní pásek, mít ho na straně směrem do vozovky a nemít ho někde pod oblečením, ale viditelný ze všech stran. Dětem pak můžeme pořídit oblečení, které je již vybaveno prvky z reflexních materiálů, stejně jako jsou takto vybaveny již i školní brašny.
Policisté upozorňují řidiče a všechny účastníky silničního provozu, aby dbali nejen na svoji bezpečnost, ale také na bezpečnost ostatních. Nespoléhejte na to, že Vám se to přece nemůže nikdy stát. Ti co už se domů nevrátili by jistě dnes jednali jinak. Šanci už však nemají.
Jejich oběťmi bývají často chodci a cyklisté. Právě oni jsou tím nejslabším účastníkem v silničním provozu a jsou nejzranitelnější. Proti autu, motorce a kamionům mají velmi malou šanci.
Auta mají povinnost svítit, chodci takovou možnost nemají. Cyklisté být osvětleni musí, ale v mnoha případech nejsou. „Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.
Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.
Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.
Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti.
Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré.
Mějme na paměti, že při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 1,5 sekundy na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval – za tu dobu ujede 31 metrů. A než začne s vlastním vyhýbacím manévrem, ujede od zpozorování chodce více než 150 metrů. Na tento celkem jednoduchý úkon, kterých se na silnicích děje denně nepočítaně, tak potřebuje řidič zhruba 200 metrů. A právě na takovouto vzdálenost může chodce spatřit, jen pokud má na sobě reflexní doplňky.
Předměty z reflexních materiálů je nejlepší umístit blízko ke kolenům, na konce rukávů a do úrovně pasu. Důležité je, máme-li třeba jen jeden reflexní pásek, mít ho na straně směrem do vozovky a nemít ho někde pod oblečením, ale viditelný ze všech stran. Dětem pak můžeme pořídit oblečení, které je již vybaveno prvky z reflexních materiálů, stejně jako jsou takto vybaveny již i školní brašny.
Policisté upozorňují řidiče a všechny účastníky silničního provozu, aby dbali nejen na svoji bezpečnost, ale také na bezpečnost ostatních. Nespoléhejte na to, že Vám se to přece nemůže nikdy stát. Ti co už se domů nevrátili by jistě dnes jednali jinak. Šanci už však nemají.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
PČR
PČR
autor: top
Další články
Umění v jídelně bývalého lágru: Vojna ožila divadelním festivalem
Do Památníku Vojna Lešetice zavítaly o minulém víkendu desítky návštěvníků na Festival …
Strážníci v Příbrami našli pohřešovaného chlapce s autismem
Ve středu ráno přijala Městská policie Příbram oznámení o pohřešovaném chlapci s …
ZOD Starosedlský Hrádek: moderní zemědělský areál v okrese Příbram představil farmu za účasti ministra
Zemědělsko obchodní družstvo Starosedlský Hrádek patří mezi nejvýznamnější podniky v …
VIDEO
Místostarosta Peterka: Podpora sportu musí růst spolu s dětmi i náklady klubů
Příbramský sport roste, podpora ne. Místostarosta Miroslav Peterka (ODS) chce na …
Příbramský Bobcats nezastavil ani tým ze Slovenska. A mají další titul
Junioři Příbram Bobcats završili svou dominantní sezonu ve 2. juniorské lize dalším …
Hurá akce pro chrty: Dobré skutky v MŠ Školní pokračují
V Mateřské školce Školní v Příbrami proběhla úspěšná sbírka starších dek pro týrané …
Gel místo skalpelu. Nová naděje pro bolavé klouby
Zapomeňte na titanové implantáty, bolestivé rekonvalescence a doživotní medikaci. …
Nová éra pod Svatou Horou: moderně – nadčasově vybavená základka pro dnešní děti
Základní škola pod Svatou Horou slavnostně představila nově zrekonstruované prostory, …
FOTOGALERIE
Bobcat uspořádal první „Kariérní den“ pro žáky z Dobříše
Společnost Doosan Bobcat v listopadu poprvé otevřela dveře svého dobříšského kampusu …





