Na Orlické přehradě jsou v plném proudu práce na přestavbě lodního výtahu
14. listopadu 2019 (17:03)
Stavbaři vybourali původní železobetonovou konstrukci a chystají základy pro novou stavbu. Nová kolejová dráha bude o 12 metrů delší, což umožní přepravu lodí při nižším stavu hladiny než dosud. Zároveň se zvýší nosnost výtahu z 3,5 na 6,6 tuny.
Stavba potrvá zhruba tři roky a vyjde na 95 milionů korun. Plavební sezonu by neměla narušit, práce se vždy od května do září přeruší. Zakázku získala společnost Metrostav, která staveniště převzala v druhé polovině října a začala okamžitě s rekonstrukcí. Dělníci už vybourali původní železobetonovou část konstrukce, do konce března mají dodělat novou a osadit koleje, po nichž ale bude zatím jezdit starý vozík s nižší nosností. Nový má být vyroben a nainstalován až před zahájením sezony v roce 2022. "Půjde o jedinečnou konstrukci, žádné takové přepravní zařízení v České republice neexistuje," uvedl ředitel technické sekce Povodí Vltavy Jiří Pechar.
Prodloužení šikmé kolejové dráhy o 12 metrů bude znamenat čtyři výškové metry navíc. Výtah bude díky tomu možné používat po delší období. Zatímco v posledních dvou letech musel být kvůli nízké hladině přehrady ukončen jeho provoz v srpnu, do budoucna by provozovatelé plavidel mohli zařízení teoreticky využívat až do konce září. "Současně s touto stavbou se upravuje i dno pod vodním dílem Kořensko, abychom při přeplavování lodí přes vodní dílo Orlík při nižších stavech umožnili vplutí do plavební komory Kořensko," uvedl Pechar. Tím se podle něj umožní kompletní propojení s nově vybudovanou vodní cestou v jižních Čechách.
Hladina Orlické přehrady kvůli modernizaci výtahu v posledních týdnech klesla zhruba o sedm metrů. Voda se prakticky vrátila do původního koryta Vltavy a nad vodu se dostaly jezy, zbytky elektrárny nebo mosty, které desítky let zůstávaly skryty u dna nádrže. Další pokles hladiny už podle Pechara není potřeba. "Současná hladina je již závislá pouze na přítoku Otavy a Vltavy do vodního díla Orlík a není pro potřeby této stavby nutné její další snižování. Jestliže dojde ke snižování hladiny, tak to bude v závislosti na hydrologické situaci," dodal. Nízká hladina Orlíku vydrží podle Povodí Vltavy do března příštího roku.
Pokles hladiny Orlíku vyvolal pozornost některých obyvatel měst, jež využívají vodu z Vltavy k výrobě pitné vody. Například starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO) se ale negativního vlivu na zásobování města vodou neobává. Příbram čerpá vltavskou vodu pod hrází a vydatným zdrojem jsou také nádrže v Brdech. "Tlakové poměry zůstávají nezměněny," uvedl.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v Česku. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.
Prodloužení šikmé kolejové dráhy o 12 metrů bude znamenat čtyři výškové metry navíc. Výtah bude díky tomu možné používat po delší období. Zatímco v posledních dvou letech musel být kvůli nízké hladině přehrady ukončen jeho provoz v srpnu, do budoucna by provozovatelé plavidel mohli zařízení teoreticky využívat až do konce září. "Současně s touto stavbou se upravuje i dno pod vodním dílem Kořensko, abychom při přeplavování lodí přes vodní dílo Orlík při nižších stavech umožnili vplutí do plavební komory Kořensko," uvedl Pechar. Tím se podle něj umožní kompletní propojení s nově vybudovanou vodní cestou v jižních Čechách.
Hladina Orlické přehrady kvůli modernizaci výtahu v posledních týdnech klesla zhruba o sedm metrů. Voda se prakticky vrátila do původního koryta Vltavy a nad vodu se dostaly jezy, zbytky elektrárny nebo mosty, které desítky let zůstávaly skryty u dna nádrže. Další pokles hladiny už podle Pechara není potřeba. "Současná hladina je již závislá pouze na přítoku Otavy a Vltavy do vodního díla Orlík a není pro potřeby této stavby nutné její další snižování. Jestliže dojde ke snižování hladiny, tak to bude v závislosti na hydrologické situaci," dodal. Nízká hladina Orlíku vydrží podle Povodí Vltavy do března příštího roku.
Pokles hladiny Orlíku vyvolal pozornost některých obyvatel měst, jež využívají vodu z Vltavy k výrobě pitné vody. Například starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO) se ale negativního vlivu na zásobování města vodou neobává. Příbram čerpá vltavskou vodu pod hrází a vydatným zdrojem jsou také nádrže v Brdech. "Tlakové poměry zůstávají nezměněny," uvedl.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v Česku. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: top
Další články
Gastro agent: Slunovrat
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
Fast food
Nákladní vůz sjel do svodidel a uvízl na krajnici
V pondělí v 10:40 havaroval nákladní vůz na silnici mezi Narysovem a Vysokou u …
FOTO
Fantova louka jako test radnice. Lednová Rada města rozhodne o stavební uzávěře
Fantova louka patří už delší dobu k nejdiskutovanějším tématům v Příbrami. Rozhodnutí …
V dobříšské školy byl nahlášen bombový útok. Policie objekt prověřila s negativním výsledkem
V pondělí ráno byla za asistence policie evakuována budova 2. Základní školy Dobříš. …
AKTUALIZOVÁNO
Vánoční charitativní jarmark Doosan Bobcat v Dobříši: Třetí ročník podpořil místní neziskové organizace i školy
Dobříšský kampus Doosan Bobcat EMEA už potřetí ožil sváteční atmosférou i dobrými …
Černé skládky v Příbrami: proč město platí navíc, když máme sběrný dvůr zdarma
Odložené matrace u kontejnerů, hromady odpadu v přírodě. Černé skládky nejsou jen …
FOTOGALERIE
V Mixově ulici se čelně střetly dva osobáky
Tenhle víkend se stala řada nehod v regionu. Mezi jinými i ta následující v Mixově …
Řidiči pozor! Semafory v křižovatce u Asie jsou stále mimo provoz
Dopravní nehoda před pár dny vyřadila z provozu semafory v křizovatce ulic Žežická, …
Petr Brandl: Podobizna horního úředníka po třech stoletích dostává jméno Johann Franz Lauer
Po třech stoletích pravděpodobně známe jméno muže z Brandlova obrazu Podobizna horního …
Prodejci vánočních kaprů mají nejvyšší čas nahlásit prodejní místa
Státní veterinární správa (SVS) připomíná prodejcům vánočních kaprů jejich povinnost …




