Na Orlické přehradě jsou v plném proudu práce na přestavbě lodního výtahu
14. listopadu 2019 (17:03)
Stavbaři vybourali původní železobetonovou konstrukci a chystají základy pro novou stavbu. Nová kolejová dráha bude o 12 metrů delší, což umožní přepravu lodí při nižším stavu hladiny než dosud. Zároveň se zvýší nosnost výtahu z 3,5 na 6,6 tuny.
Stavba potrvá zhruba tři roky a vyjde na 95 milionů korun. Plavební sezonu by neměla narušit, práce se vždy od května do září přeruší. Zakázku získala společnost Metrostav, která staveniště převzala v druhé polovině října a začala okamžitě s rekonstrukcí. Dělníci už vybourali původní železobetonovou část konstrukce, do konce března mají dodělat novou a osadit koleje, po nichž ale bude zatím jezdit starý vozík s nižší nosností. Nový má být vyroben a nainstalován až před zahájením sezony v roce 2022. "Půjde o jedinečnou konstrukci, žádné takové přepravní zařízení v České republice neexistuje," uvedl ředitel technické sekce Povodí Vltavy Jiří Pechar.
Prodloužení šikmé kolejové dráhy o 12 metrů bude znamenat čtyři výškové metry navíc. Výtah bude díky tomu možné používat po delší období. Zatímco v posledních dvou letech musel být kvůli nízké hladině přehrady ukončen jeho provoz v srpnu, do budoucna by provozovatelé plavidel mohli zařízení teoreticky využívat až do konce září. "Současně s touto stavbou se upravuje i dno pod vodním dílem Kořensko, abychom při přeplavování lodí přes vodní dílo Orlík při nižších stavech umožnili vplutí do plavební komory Kořensko," uvedl Pechar. Tím se podle něj umožní kompletní propojení s nově vybudovanou vodní cestou v jižních Čechách.
Hladina Orlické přehrady kvůli modernizaci výtahu v posledních týdnech klesla zhruba o sedm metrů. Voda se prakticky vrátila do původního koryta Vltavy a nad vodu se dostaly jezy, zbytky elektrárny nebo mosty, které desítky let zůstávaly skryty u dna nádrže. Další pokles hladiny už podle Pechara není potřeba. "Současná hladina je již závislá pouze na přítoku Otavy a Vltavy do vodního díla Orlík a není pro potřeby této stavby nutné její další snižování. Jestliže dojde ke snižování hladiny, tak to bude v závislosti na hydrologické situaci," dodal. Nízká hladina Orlíku vydrží podle Povodí Vltavy do března příštího roku.
Pokles hladiny Orlíku vyvolal pozornost některých obyvatel měst, jež využívají vodu z Vltavy k výrobě pitné vody. Například starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO) se ale negativního vlivu na zásobování města vodou neobává. Příbram čerpá vltavskou vodu pod hrází a vydatným zdrojem jsou také nádrže v Brdech. "Tlakové poměry zůstávají nezměněny," uvedl.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v Česku. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.
Prodloužení šikmé kolejové dráhy o 12 metrů bude znamenat čtyři výškové metry navíc. Výtah bude díky tomu možné používat po delší období. Zatímco v posledních dvou letech musel být kvůli nízké hladině přehrady ukončen jeho provoz v srpnu, do budoucna by provozovatelé plavidel mohli zařízení teoreticky využívat až do konce září. "Současně s touto stavbou se upravuje i dno pod vodním dílem Kořensko, abychom při přeplavování lodí přes vodní dílo Orlík při nižších stavech umožnili vplutí do plavební komory Kořensko," uvedl Pechar. Tím se podle něj umožní kompletní propojení s nově vybudovanou vodní cestou v jižních Čechách.
Hladina Orlické přehrady kvůli modernizaci výtahu v posledních týdnech klesla zhruba o sedm metrů. Voda se prakticky vrátila do původního koryta Vltavy a nad vodu se dostaly jezy, zbytky elektrárny nebo mosty, které desítky let zůstávaly skryty u dna nádrže. Další pokles hladiny už podle Pechara není potřeba. "Současná hladina je již závislá pouze na přítoku Otavy a Vltavy do vodního díla Orlík a není pro potřeby této stavby nutné její další snižování. Jestliže dojde ke snižování hladiny, tak to bude v závislosti na hydrologické situaci," dodal. Nízká hladina Orlíku vydrží podle Povodí Vltavy do března příštího roku.
Pokles hladiny Orlíku vyvolal pozornost některých obyvatel měst, jež využívají vodu z Vltavy k výrobě pitné vody. Například starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO) se ale negativního vlivu na zásobování města vodou neobává. Příbram čerpá vltavskou vodu pod hrází a vydatným zdrojem jsou také nádrže v Brdech. "Tlakové poměry zůstávají nezměněny," uvedl.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v Česku. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: top
Další články
Vánoční bowling plný radosti: rybářský kroužek z Rožmitálu uzavřel rok ve velkém stylu
Vánoční atmosféra a konec roku pohltil i rybářský kroužek Českého rybářského svazu, …
Na sváteční stůl patří i houbový kuba z vánoční houby
Vánoční svátky nejsou jen o cukroví a smaženém kaprovi. K místním tradicím patří také …
Vánoce
Nová kavárna v Drakovně doplní úpravy Jiráskových sadů
V budově Drakovny (dům čp. 117), v prostorách, které mají obyvatelé nejen Příbrami …
Nepřehlédněte
Na Štěpána rodina i tradice. Druhý svátek vánoční připomíná prvního mučedníka i koledy
Druhý svátek vánoční 26. prosince připomíná svatého Štěpána, prvního křesťanského …
Vánoce
Herectví je pro mě úlet a únik z reality, říká Taťjana Medvecká
Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie, držitelka Českého lva, Ceny Františka Filipovského …
ROZHOVOR
Předvánoční návštěva v Domově seniorů v Rožmitále
Ke konci roku již tradičně navštívili radní Centrum Rožmitál pod Třemšínem - Domov …
Lidl testuje pojízdný obchod. V Maďarsku objíždí vesnice, v Česku zatím ne
Lidl Maďarsko spustil v říjnu pilotní projekt mobilního obchodu. Upravený autobus s …
Zajímavosti
Odkud se vzal vánoční stromeček? Příběh jednoho symbolu
Vánoční stromeček je dnes jedním z nejvýraznějších symbolů Vánoc. Rozsvítí domovy, …
Vánoce
Hasiči měli na Štědrý den napilno. Požárů bylo nejvíc za posledních pět let
Štědrý den letos rozhodně neproběhl v poklidné atmosféře, jak by si mnozí přáli. …
FOTO
Štědrodenním dopolednem v Dobříši opět zněla lidová hudba
Dobříšský pokleslý orchestr lidových nástrojů už osmnáct let přináší radost …




