25. 5. svátek má Viola
Zpravodajství   »   Doprava   |   Z regionů

Na jednu jízdenku z Orlova až na Václavák

12. září 2018   (06:00)
Na jednu jízdenku z Orlova až na Václavák

Kdy bude možno cestovat na jednu jízdenku platící pro vlaky, příměstské autobusy a další druhy dopravy v podstatné části Středočeského kraje a pražské MHD? Starosta města přibližuje budoucí sloučení po stránce výhod a nevýhod.


V současné době existují na území Středočeského kraje včetně Prahy následující oddělené, dopravní systémy:
 
  • PID – integrovaný dopravní systém zahrnující metro železnici, tramvaje, autobusy, lanovou dráhu, přívozy v Praze a části Středočeského kraje.
  • Středočeská integrovaná doprava – tarifní integrace regionálních autobusů části Středočeského kraje s přesahem do Prahy bez zapojení železnice
  • nezaintegrované linky meziměstských přeprav, především část železnice mimo PID.
  • MHD Příbram zajišťující dopravu na území města Příbram (a samozřejmě MHD v mnohých dalších městech Středočeského kraje)

Všechny tyto systémy fungují paralelně vedle sebe s tím, že postupně dochází k jejich vzájemné integraci.

Z pohledu pasažéra by tak v dohledné době mělo dojít k tomu, že nebude nucen rozlišovat, ve kterém městě se nachází, ale bude kalkulovat pouze s počtem tarifních pásem, které hodlá překročit.

Jako příklad uvedu jednodenní cestu z Příbrami do Mladé Boleslavi, kdy na časovou (jednodenní) jízdenku v hodnotě 160,- Kč bude možné uskutečnit cestu hromadnou dopravou do Mladé Boleslavi, tedy přes 7 pásem a zpět. Po cestě bude možno využít autobusů, železnice, přívozu, metra, atd. dle libosti.

Aby k něčemu takovému mohlo dojít na celém území Středočeského kraje, musí nejprve dojít k integraci „Středočeské integrované dopravy“ (IDSK) a „Pražské integrované dopravy“ (ROPID). Do budoucna by se součástí celkové integrace na celém území Středočeského kraje měly stát i městské dopravy jednotlivých středočeských měst, tedy i naše MHD.

Společnosti ROPID a IDSK jsou organizátory integrace i v oblasti Příbram, ke které by mělo dojít (po několikerých posunutích) již v prvním čtvrtletí 2019. Poté bude možno cestovat na jednu jízdenku platící pro vlaky, příměstské autobusy a další druhy dopravy v podstatné části Středočeského kraje a pražské MHD.

Zcela jinou otázkou je integrace Příbramské MHD do systému IDSK + ROPID. K zapojení Příbramské MHD do tohoto systému bude moci dojít teprve po vybavení všech autobusů MHD Příbram odbavovacím systémem podporujícím tuto celkovou integraci. Z posledních analýz dále vyplývá, že nejvhodnějším řešením bude integrovat nový, již fungující systém MHD, provozovaný dopravcem vzešlým z výběrového řízení.

Na pondělním zastupitelstvu odsouhlasili zastupitelé vyhlášení výběrového řízení na nového provozovatele příbramské MHD. Vítěz výběrového řízení se bude moci ujmout svých povinností v den, kdy stará smlouva se současným dopravcem vyprší, tj. dne 30.11.2019. Od té chvíle již bude MHD Příbram fungovat dle zcela nových standardů kvality kompatibilních se standardy kvality pražské integrované dopravy.

Je na místě poznamenat, že tento poslední krok, tzn. připojení MHD k ROPID + IDSK již nebude z hlediska pasažéra až tak velký krok kupředu. Nové standardy kvality budou již tak jako tak nastaveny v rámci soutěže o nového dopravce a jednotné jízdné v rámci Středočeského kraje včetně Prahy již v té době bude také fungovat.

Konečná integrace příbramské MHD do systému IDSK+ROPID může přinést následující výhody:
 
  • Do Prahy jezdí ve špičce až 8 spojů za hodinu. Tyto spoje projíždí prakticky celým městem, přičemž polovina z nich zůstává nevyužita pro MHD. To by se mohlo změnit.
  • Dohledové centrum ROPIDu by vzalo pod svá křídla i naši MHD, tzn. především on-line kontrolu dodržování časů jízdních řádů, dodržování standardů kvality, atd.
  • Ti pasažéři, kteří používají k přiblížení se ke spoji do Prahy MHD, ti by měli jenom jednu jízdenku, která by nebyla zdražena o část jízdy po Příbrami.

Za určitou nevýhodu lze považovat částečnou ztrátu autonomie příbramské MHD, resp. závislost finančních výdajů za příbramskou MHD na efektivnosti dopravy ve Středočeském kraji. Náklady by v takovém případě byly rozpočítávány mezi jednotlivá města podle vzorců, nikoli podle počtu skutečně přepravených pasažérů.

Dnešní téma bylo poněkud složitější. Uvědomuji si také, že jsem se dopustil řady velkých zjednodušení, ale neměl jsem jinou volbu, pokud jsem nechtěl vyhotovit elaborát o mnoha desítkách stran, který by nikdo nedočetl.

Příští téma bude již lehčí, kdy si povíme něco o současných tarifech a připravíme si tak půdu pro finální článek, týkající se vhodnosti, popř. nevhodnosti zavedení jízdného v MHD Příbram „zdarma“.

Ing. Jindřich Vařeka, starosta města

Předešlé články, které se týkají příbramské MHD:
Jak je na tom městská hromadná doprava na Příbramsku
Kolik z nás jezdí po Příbrami městskou hromadnou dopravou a kolik má vlastně zastávek?
Jaká je kvalita MHD v Příbrami a kolik nás to stojí?
Jak vidí městskou dopravu cestující vyjádřily dotazníky
 

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.


zdroj: Info: Ing. Jindřich Vařeka
starosta města Příbram

autor: mip







Další články

Kluci ze Slzy přiznali, že se za své slzy nestydí Kluci ze Slzy přiznali, že se za své slzy nestydí Kapela Slza nekoncertovala v Příbrami poprvé 25. května 2019   (13:36) Den prevence a osvěty u hlubošského koupaliště již ve čtvrtek Den prevence a osvěty u hlubošského koupaliště již ve čtvrtek Pojďme dětem vysvětlit, co je ještě zdravý adrenalin a co už je nebezpečné 25. května 2019   (10:58) Policisté vyšetřující nehodu sanitky v Čenkově čekají na posudky Policisté vyšetřující nehodu sanitky v Čenkově čekají na posudky Nehoda se stala 4. dubna ráno na trati mezi Jinci a Bratkovicemi 25. května 2019   (08:16) Korunovace 2019 – Hlavní pouť české církevní provincie Korunovace 2019 – Hlavní pouť české církevní provincie Slavnostní liturgie bude zakončena mariánským průvodem a uctíváním u Korunovačního oltáře. 25. května 2019   (06:46) Vítěz Svatohorské Downtownu si odnese „korunu“ a titul mistra ČR Vítěz Svatohorské Downtownu si odnese „korunu“ a titul mistra ČR Už potřetí se ze Svaté Hory do centra Příbrami rozjede okolo 130 jezdců. Tradice Svatohorského Downtownu pokračuje 8.června a chystá se několik změn a novinek. 24. května 2019   (19:19) Víkend, jak má být: Korzo Obora, Divadlo patří dětem a mnoho dalšího Víkend, jak má být: Korzo Obora, Divadlo patří dětem a mnoho dalšího Počasí by akcemi nabitý víkend nemělo pokazit. 24. května 2019   (16:27) Stavba dalšího příbramského „nákupáče“ finišuje Stavba dalšího příbramského „nákupáče“ finišuje Autobusová zastávka, která byla přemístěna od Lidlu k novému nákupnímu centru, bude v provozu od 14. června 24. května 2019   (13:27) Pyrotechnik musel odpálit velké množství nalezené munice Pyrotechnik musel odpálit velké množství nalezené munice Při hledání detektorem kovů objevil oznamovatel dne 22. května po osmé hodině večerní v obci Buková u Příbramě nevybuchlou munici. 24. května 2019   (11:22) Spadla klec! Policisté dopadli skupinu dealerů pervitinu a marihuany Spadla klec! Policisté dopadli skupinu dealerů pervitinu a marihuany Hrozí jim až pět let za mřížemi 24. května 2019   (09:06) Češi dnes míří k volebním urnám Češi dnes míří k volebním urnám Úderem dnešní 14. hodiny budou Češi volit své zástupce do Evropského parlamentu 24. května 2019   (08:40)



Kodex redakce Reklama Kontakty Informace o cookies Ochrana osobních údajů
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Žižkova 708
261 01 Příbram II

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
2014 - 2019 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz