25. 4. svátek má Marek
Zpravodajství   »   Doprava   |   Z regionů

Na jednu jízdenku z Orlova až na Václavák

12. září 2018   (06:00)
Na jednu jízdenku z Orlova až na Václavák

Kdy bude možno cestovat na jednu jízdenku platící pro vlaky, příměstské autobusy a další druhy dopravy v podstatné části Středočeského kraje a pražské MHD? Starosta města přibližuje budoucí sloučení po stránce výhod a nevýhod.


V současné době existují na území Středočeského kraje včetně Prahy následující oddělené, dopravní systémy:
 
  • PID – integrovaný dopravní systém zahrnující metro železnici, tramvaje, autobusy, lanovou dráhu, přívozy v Praze a části Středočeského kraje.
  • Středočeská integrovaná doprava – tarifní integrace regionálních autobusů části Středočeského kraje s přesahem do Prahy bez zapojení železnice
  • nezaintegrované linky meziměstských přeprav, především část železnice mimo PID.
  • MHD Příbram zajišťující dopravu na území města Příbram (a samozřejmě MHD v mnohých dalších městech Středočeského kraje)

Všechny tyto systémy fungují paralelně vedle sebe s tím, že postupně dochází k jejich vzájemné integraci.

Z pohledu pasažéra by tak v dohledné době mělo dojít k tomu, že nebude nucen rozlišovat, ve kterém městě se nachází, ale bude kalkulovat pouze s počtem tarifních pásem, které hodlá překročit.

Jako příklad uvedu jednodenní cestu z Příbrami do Mladé Boleslavi, kdy na časovou (jednodenní) jízdenku v hodnotě 160,- Kč bude možné uskutečnit cestu hromadnou dopravou do Mladé Boleslavi, tedy přes 7 pásem a zpět. Po cestě bude možno využít autobusů, železnice, přívozu, metra, atd. dle libosti.

Aby k něčemu takovému mohlo dojít na celém území Středočeského kraje, musí nejprve dojít k integraci „Středočeské integrované dopravy“ (IDSK) a „Pražské integrované dopravy“ (ROPID). Do budoucna by se součástí celkové integrace na celém území Středočeského kraje měly stát i městské dopravy jednotlivých středočeských měst, tedy i naše MHD.

Společnosti ROPID a IDSK jsou organizátory integrace i v oblasti Příbram, ke které by mělo dojít (po několikerých posunutích) již v prvním čtvrtletí 2019. Poté bude možno cestovat na jednu jízdenku platící pro vlaky, příměstské autobusy a další druhy dopravy v podstatné části Středočeského kraje a pražské MHD.

Zcela jinou otázkou je integrace Příbramské MHD do systému IDSK + ROPID. K zapojení Příbramské MHD do tohoto systému bude moci dojít teprve po vybavení všech autobusů MHD Příbram odbavovacím systémem podporujícím tuto celkovou integraci. Z posledních analýz dále vyplývá, že nejvhodnějším řešením bude integrovat nový, již fungující systém MHD, provozovaný dopravcem vzešlým z výběrového řízení.

Na pondělním zastupitelstvu odsouhlasili zastupitelé vyhlášení výběrového řízení na nového provozovatele příbramské MHD. Vítěz výběrového řízení se bude moci ujmout svých povinností v den, kdy stará smlouva se současným dopravcem vyprší, tj. dne 30.11.2019. Od té chvíle již bude MHD Příbram fungovat dle zcela nových standardů kvality kompatibilních se standardy kvality pražské integrované dopravy.

Je na místě poznamenat, že tento poslední krok, tzn. připojení MHD k ROPID + IDSK již nebude z hlediska pasažéra až tak velký krok kupředu. Nové standardy kvality budou již tak jako tak nastaveny v rámci soutěže o nového dopravce a jednotné jízdné v rámci Středočeského kraje včetně Prahy již v té době bude také fungovat.

Konečná integrace příbramské MHD do systému IDSK+ROPID může přinést následující výhody:
 
  • Do Prahy jezdí ve špičce až 8 spojů za hodinu. Tyto spoje projíždí prakticky celým městem, přičemž polovina z nich zůstává nevyužita pro MHD. To by se mohlo změnit.
  • Dohledové centrum ROPIDu by vzalo pod svá křídla i naši MHD, tzn. především on-line kontrolu dodržování časů jízdních řádů, dodržování standardů kvality, atd.
  • Ti pasažéři, kteří používají k přiblížení se ke spoji do Prahy MHD, ti by měli jenom jednu jízdenku, která by nebyla zdražena o část jízdy po Příbrami.

Za určitou nevýhodu lze považovat částečnou ztrátu autonomie příbramské MHD, resp. závislost finančních výdajů za příbramskou MHD na efektivnosti dopravy ve Středočeském kraji. Náklady by v takovém případě byly rozpočítávány mezi jednotlivá města podle vzorců, nikoli podle počtu skutečně přepravených pasažérů.

Dnešní téma bylo poněkud složitější. Uvědomuji si také, že jsem se dopustil řady velkých zjednodušení, ale neměl jsem jinou volbu, pokud jsem nechtěl vyhotovit elaborát o mnoha desítkách stran, který by nikdo nedočetl.

Příští téma bude již lehčí, kdy si povíme něco o současných tarifech a připravíme si tak půdu pro finální článek, týkající se vhodnosti, popř. nevhodnosti zavedení jízdného v MHD Příbram „zdarma“.

Ing. Jindřich Vařeka, starosta města

Předešlé články, které se týkají příbramské MHD:
Jak je na tom městská hromadná doprava na Příbramsku
Kolik z nás jezdí po Příbrami městskou hromadnou dopravou a kolik má vlastně zastávek?
Jaká je kvalita MHD v Příbrami a kolik nás to stojí?
Jak vidí městskou dopravu cestující vyjádřily dotazníky
 

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.


zdroj: Info: Ing. Jindřich Vařeka
starosta města Příbram

autor: mip







Další články

Policie by měla znát škodu na havarovaném vrtulníku do měsíce Policie by měla znát škodu na havarovaném vrtulníku do měsíce Policie původně očekávala, že škodu bude znát již na počátku letošního roku, následně se termín posunul na únor, kdy se zjistilo, že rozsah poškození nelze vizuální prohlídkou zjistit a bude nutné vrtulník odstrojit. 24. dubna 2019   (20:17) Už tento pátek dorazí do Březnice kapely Mňága a Žďorp společně s E!E Už tento pátek dorazí do Březnice kapely Mňága a Žďorp společně s E!E Páteční večer bude patřit rockové hudbě! Při troše štěstí můžete jít zdarma! 24. dubna 2019   (17:12) Výjezd z Příbrami komplikuje srážka vozidel na Evropské Výjezd z Příbrami komplikuje srážka vozidel na Evropské Vozidla blokují oba jízdní pruhy. 24. dubna 2019   (14:49) AKTUÁLNĚ Vše je připraveno, oheň prozatím s otazníky Vše je připraveno, oheň prozatím s otazníky Již zítra, ve čtvrtek 25. dubna, se v areálu Nového rybníka koná akce Čarodějnice na Nováku. Akce začíná v 16 hodin a připraven je bohatý program. Jediné, co ještě není zcela jasné je, zda bude zapálena připravená vatra. 24. dubna 2019   (12:28) Turistický vláček prozatím mimo provoz Turistický vláček prozatím mimo provoz V měsíci květnu byl v minulosti zahajován provoz turistického vláčku. V letošním roce je provoz vláčku pozastaven. Hledá se provozovatel. 24. dubna 2019   (11:49) U Zaječova by mohl vzniknout výcvikový areál složek IZS U Zaječova by mohl vzniknout výcvikový areál složek IZS V areálu budou s nebezpečnými situacemi a jejich řešením seznamováni především školáci, sloužit bude ale i pro cvičení profesionálů. 24. dubna 2019   (10:10) V Brdech se čeká na dotace pro nové nádrže a rybníčky V Brdech se čeká na dotace pro nové nádrže a rybníčky Mají pomoci přírodě v době klimatických změn 24. dubna 2019   (08:17) Hlediště divadla nakonec zřejmě vybuduje firma Staler Hlediště divadla nakonec zřejmě vybuduje firma Staler Společnost musela vysvětlit podezřele nízkou nabídku a další formality. 24. dubna 2019   (06:06) Auto narazilo do stromu, vážně zraněnou řidičku transportovala záchranka do nemocnice Auto narazilo do stromu, vážně zraněnou řidičku transportovala záchranka do nemocnice Silnice I/18 byla uzavřena 23. dubna 2019   (18:56) AKTUÁLNĚ Hasiči bojují s rozsáhlým požárem lesa Hasiči bojují s rozsáhlým požárem lesa Na místě operuje 11 jednotek hasičů. 23. dubna 2019   (16:43) AKTUÁLNĚ



Kodex redakce Reklama Kontakty Informace o cookies Ochrana osobních údajů
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Žižkova 708
261 01 Příbram II

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
2014 - 2019 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz