24. 4. svátek má Jiří

Modré světlo negativně ovlivňuje kvalitu spánku, odborníci doporučují dodržovat pravidla spánkové hygieny

23. března 2019   (09:13)
Modré světlo negativně ovlivňuje kvalitu spánku, odborníci doporučují dodržovat pravidla spánkové hygieny

Ministerstvo zdravotnictví upozorňuje na škodlivost vystavení se tzv. modrému světlu v nočních hodinách. Doporučení k tomu, jak můžeme pozitivně ovlivnit kvalitu svého spánku a prospět tak svému zdraví, odborníci shrnují do pravidel spánkové hygieny.


Tzv. modré světlo je přirozenou složkou denního světla o vlnové délce kolem 480 nm. Denní světlo jí nejvíce obsahuje po rozednění, s blížícím se západem slunce její obsah klesá a převažuje červená složka. Největší význam střídání světla a tmy spočívá v uspořádání biologických hodin do tzv. cirkadiánního rytmu kolísání aktivity (cirkadiánní = přibližně 24hodinový), který organismus savců synchronizuje s vnějším světem.
 
Vystavování se přirozenému dennímu světlu je pro lidské zdraví velmi důležité. Denní světlo působí zejména na psychiku člověka. Přítomnost modré složky v umělém osvětlení v době, kdy se již přirozeně nevyskytuje, tedy večer a v noci, klamně signalizuje našemu tělu, že je den, čímž dochází k posunu nočních fyziologických funkcí.
 
Významnou fyziologickou funkcí tohoto druhu je tvorba neurohormonu melatoninu, který se v našem organismu účastní koordinace denních rytmů a spánku, ovlivňuje oběh krve, krevní tlak, tělesnou teplotu, metabolismus cukrů, tuků i bílkovin, produkci pohlavních hormonů, imunologické reakce organismu, průběh stárnutí, chování i psychologické reakce. Tvorba melatoninu v lidském těle začíná v přirozeném prostředí několik hodin po soumraku a s blížícím se rozedněním se postupně zastavuje. Je-li tedy člověk vystaven „modrému světlu“ ve večerních a nočních hodinách, start tvorby melatoninu v jeho organismu se oddálí, případně vůbec nemusí nastat. K nejvýznamnějšímu potlačení tvorby melatoninu dochází při expozici světelnému záření s vyšším podílem modré složky, tj. u zdrojů s vyšší teplotou chromatičnosti (5 000 K), často označovanému jako „daylight white“ nebo „studená bílá“.
 
Je třeba si uvědomit, že vedle těchto umělých zdrojů světla s vyšší teplotou chromatičnosti světla existují další zdroje, jako např. televizory, monitory počítačů, displeje mobilních telefonů, apod., kterými dnešní moderní člověk často nevědomky negativně ovlivňuje fyziologické procesy ve svém organismu tím, že je používá v době, která má již být určena spánku.
 
„Pro zajištění kvalitního spánku a dostatečné produkce potřebného hormonu melatoninu bychom se měli vyhnout působení modré složky světla v době, která má být určena spánku. Před spaním bychom tedy neměli používat mobil, tablet a podobná elektronická zařízení. Ani usínání u televize nepřináší spánek dobré kvality,“ doporučuje Hlavní hygienička ČR Eva Gottvaldová.
 
Chceme-li si zajistit kvalitní spánek a s ním spojené zdravé fyziologické procesy v našem organismu, měli bychom se držet pravidel tzv. spánkové hygieny, která však závisí na osobním rozhodnutí každého z nás. Dodržováním těchto pravidel si můžeme ke kvalitnímu spánku pomoci docela sami. Spánková hygiena je také základním předpokladem pro léčbu nespavosti. Co tedy pro kvalitu svého spánku dělat a co nedělat?
 
Odborníci doporučují:
Desatero spánkové hygieny
(zdroj: Pretl M., Přihodová I., Insomnie in Nevšímalová S., Šonka K. et al.: Poruchy spánku a bdění, Galen, 2007)
  • Od pozdního odpoledne (4–6 hodin před usnutím) nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje a omezte jejich požívání během dne. Působí povzbudivě a ruší spánek.
  • Vynechejte večer těžká jídla a poslední pokrm zařaďte 3–4 hodiny před ulehnutím.
  • Lehká procházka po večeři může zlepšit Váš spánek. Naopak cvičení 3–4 hodiny před ulehnutím již může Váš spánek narušit.
  • Po večeři již neřešte důležitá témata, která Vás mohou rozrušit. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek.
  • Nepijte večer alkohol, abyste lépe usnuli – alkohol kvalitu spánku zhoršuje.
  • Nekuřte, zvláště ne před usnutím a v době nočního probuzení. Nikotin také organismus povzbuzuje.
  • Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku a pohlavnímu životu (odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte si a přes den ani neodpočívejte).
  • V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (nejlépe 18–20º C).
  • Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu ± 15 minut.
  • Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. V posteli se zbytečně nepřevalujte, postel neslouží k přemýšlení.
 
U déle trvající poruchy spánku je nutno vždy navštívit lékaře. Je nezbytné totiž vyloučit jiná onemocnění, jež vedou k nespavosti. V případě vyloučení jiné choroby je důvodné podezření na primární nespavost.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.


zdroj: KHS Středočeského kraje

autor: top







Další články

Už tento pátek dorazí do Březnice kapely Mňága a Žďorp společně s E!E Už tento pátek dorazí do Březnice kapely Mňága a Žďorp společně s E!E Páteční večer bude patřit rockové hudbě! Při troše štěstí můžete jít zdarma! 24. dubna 2019   (17:12) Výjezd z Příbrami komplikuje srážka vozidel na Evropské Výjezd z Příbrami komplikuje srážka vozidel na Evropské Vozidla blokují oba jízdní pruhy. 24. dubna 2019   (14:49) AKTUÁLNĚ Vše je připraveno, oheň prozatím s otazníky Vše je připraveno, oheň prozatím s otazníky Již zítra, ve čtvrtek 25. dubna, se v areálu Nového rybníka koná akce Čarodějnice na Nováku. Akce začíná v 16 hodin a připraven je bohatý program. Jediné, co ještě není zcela jasné je, zda bude zapálena připravená vatra. 24. dubna 2019   (12:28) Turistický vláček prozatím mimo provoz Turistický vláček prozatím mimo provoz V měsíci květnu byl v minulosti zahajován provoz turistického vláčku. V letošním roce je provoz vláčku pozastaven. Hledá se provozovatel. 24. dubna 2019   (11:49) U Zaječova by mohl vzniknout výcvikový areál složek IZS U Zaječova by mohl vzniknout výcvikový areál složek IZS V areálu budou s nebezpečnými situacemi a jejich řešením seznamováni především školáci, sloužit bude ale i pro cvičení profesionálů. 24. dubna 2019   (10:10) V Brdech se čeká na dotace pro nové nádrže a rybníčky V Brdech se čeká na dotace pro nové nádrže a rybníčky Mají pomoci přírodě v době klimatických změn 24. dubna 2019   (08:17) Hlediště divadla nakonec zřejmě vybuduje firma Staler Hlediště divadla nakonec zřejmě vybuduje firma Staler Společnost musela vysvětlit podezřele nízkou nabídku a další formality. 24. dubna 2019   (06:06) Auto narazilo do stromu, vážně zraněnou řidičku transportovala záchranka do nemocnice Auto narazilo do stromu, vážně zraněnou řidičku transportovala záchranka do nemocnice Silnice I/18 byla uzavřena 23. dubna 2019   (18:56) AKTUÁLNĚ Hasiči bojují s rozsáhlým požárem lesa Hasiči bojují s rozsáhlým požárem lesa Na místě operuje 11 jednotek hasičů. 23. dubna 2019   (16:43) AKTUÁLNĚ Začátkem května proběhne den otevřených dveří na požárních stanicích v Příbrami, Dobříši a Sedlčanech Začátkem května proběhne den otevřených dveří na požárních stanicích v Příbrami, Dobříši a Sedlčanech Hasiči budou opět prezentovat svou techniku veřejnosti. 23. dubna 2019   (15:36)



Kodex redakce Reklama Kontakty Informace o cookies Ochrana osobních údajů
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Žižkova 708
261 01 Příbram II

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
2014 - 2019 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz