Ministr dopravy podepsal smlouvu o dostavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem
15. února 2021 (09:31)
Ministr dopravy Karel Havlíček dnes podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia na dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem jde o 30,5 miliardy korun. Konsorcium postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.
foto: pribram.cz
PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít.
Konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. V Česku jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma. Schválené přímé závazky státu představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.
foto: pribram.cz
"Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium udělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil," řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). "I zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem," dodal. Výhrady k návrhu měl klub Pirátů, kterým se nelíbil hlavně způsob financování. Jejich poslanec Mikuláš Ferjenčík poukazoval na to, že stavbu bude financovat soukromá firma za úrokové sazby, které mají soukromí investoři, zatímco stát si půjčuje levněji.
Vítězné konsorcium postaví 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry.
V materiálech pro poslance bylo popsáno, že koncesionář bude výstavbu financovat kombinací dlouhodobých úvěrů a vlastního kapitálu. Tyto náklady mu následně splácí stát formou platby za dostupnost, která je navázána na řádnou dostupnost pro uživatele dálnice včetně poskytování přesně definovaných služeb.
Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.
Hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem tohoto projektu je jeho financování, které je podle jeho soudu pro stát v dnešní době nevýhodné. "Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět“.
Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.
Hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem tohoto projektu je jeho financování, které je podle jeho soudu pro stát v dnešní době nevýhodné. "Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět“.
foto: pribram.cz
Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60. let
Celková délka: 84 km; jako D4 je značen 73 km dlouhý úsek Jíloviště (u Prahy) - Nová Hospoda (Písecko), devět km úseku Zbraslav (Praha) - Jíloviště (u Prahy) není značeno jako D4, ale jako I/4, protože nesplňuje parametry dálnice kvůli nevhodnému napojení místních ulic přímo do trasy silnice, autobusovým zastávkám a přechodu pro chodce.
V provozu: 43 km; 37 km Jíloviště (u Prahy) - Háje (Příbramsko), šest km Mirotice (Písecko) - Nová Hospoda (Písecko)
V přípravě: 32 km Háje (Příbramsko) - Mirotice (Písecko)
- Stavba byla zahájena již v 60. letech minulého století, první úsek u Prahy (Zbraslav) byl otevřen v roce 1966.
- Úseky kolem Jíloviště po Řitku (u Prahy) byly otevřeny v 70. letech, úseky od Řitky ke Skalce u Příbrami v 80. letech.
- Pokračováním D4 má být silnice I/4 přes Strakonice a Vimperk až na hranici s Německem (Strážný).
- U Nové Hospody na Písecku na D4 plynule navazuje čtyřpruhá silnice I/20 na Písek a České Budějovice (zatím v provozu po Písek).
- V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice - Třebkov, která dala vzniknout souvislému úseku D4 v délce 6,7 km.
- Zatím naposledy se D4 prodloužila o pět km v říjnu 2017, kdy se pro motoristy otevřel úsek mezi Skalkou a křižovatkou se silnicí II/118 (u obce Háje). Výstavba trvala dva roky a vyžádala si 417,5 milionu korun bez DPH.
- V lednu 2016 vláda schválila dostavbu D4 mezi Příbramí a Miroticemi formou takzvaného PPP projektu (za pomoci soukromých peněz). O výstavbu a provoz dálnice od obce Háje do Mirotic na Písecku měly zájem dvě konsorcia. Stát stanovil, že bude vybranému uchazeči úsek a jeho dostupnost splácet 25 let. Cenově výhodnější nabídka byla 16,5 miliardy korun, druhá o 1,7 miliardy vyšší.
- Cenově nižší nabídku podalo konsorcium DIVia, tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS. Druhou nabídku podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering&Construction.
- V říjnu 2020 vydalo MD stavební povolení k vybudování 11,4 km dlouhého úseku D4 mezi Milínem na Příbramsku a Lety v jižních Čechách.
- V prosinci 2020 ministerstvo dopravy vydalo prohlášení, že o dostavbu dálnice D4 v úseku mezi Hájemi a Miroticemi by se mělo starat francouzské konsorcium DIVia.
- Ministr dopravy Karel Havlíček dnes podepsal koncesionářskou smlouvu s francouzskou společností DIVia, která bude stavět zbylé úseky dálnice D4 mezi Hájemi a Miroticemi. Dostavba bude prostřednictvím spolupráce soukromého a veřejného sektoru (PPP projekt). Hotovo by mělo být do tří let a koncesionář by následně měl úsek 25 let v bezvadném stavu udržovat. Stavba by měla začít ve druhé polovině března a dokončena by měla být v roce 2024.
- Dostavba bude na úsecích: Háje - Milín v délce 5,5 km, Milín - Lety v délce 11,6 km, Lety - Čimelice v délce 2,6 km, Čimelice - Mirotice v délce 8,5 km a rozšíření mirotického úseku v délce 3,7 km.
Celková délka: 84 km; jako D4 je značen 73 km dlouhý úsek Jíloviště (u Prahy) - Nová Hospoda (Písecko), devět km úseku Zbraslav (Praha) - Jíloviště (u Prahy) není značeno jako D4, ale jako I/4, protože nesplňuje parametry dálnice kvůli nevhodnému napojení místních ulic přímo do trasy silnice, autobusovým zastávkám a přechodu pro chodce.
V provozu: 43 km; 37 km Jíloviště (u Prahy) - Háje (Příbramsko), šest km Mirotice (Písecko) - Nová Hospoda (Písecko)
V přípravě: 32 km Háje (Příbramsko) - Mirotice (Písecko)
- Stavba byla zahájena již v 60. letech minulého století, první úsek u Prahy (Zbraslav) byl otevřen v roce 1966.
- Úseky kolem Jíloviště po Řitku (u Prahy) byly otevřeny v 70. letech, úseky od Řitky ke Skalce u Příbrami v 80. letech.
- Pokračováním D4 má být silnice I/4 přes Strakonice a Vimperk až na hranici s Německem (Strážný).
- U Nové Hospody na Písecku na D4 plynule navazuje čtyřpruhá silnice I/20 na Písek a České Budějovice (zatím v provozu po Písek).
- V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice - Třebkov, která dala vzniknout souvislému úseku D4 v délce 6,7 km.
- Zatím naposledy se D4 prodloužila o pět km v říjnu 2017, kdy se pro motoristy otevřel úsek mezi Skalkou a křižovatkou se silnicí II/118 (u obce Háje). Výstavba trvala dva roky a vyžádala si 417,5 milionu korun bez DPH.
- V lednu 2016 vláda schválila dostavbu D4 mezi Příbramí a Miroticemi formou takzvaného PPP projektu (za pomoci soukromých peněz). O výstavbu a provoz dálnice od obce Háje do Mirotic na Písecku měly zájem dvě konsorcia. Stát stanovil, že bude vybranému uchazeči úsek a jeho dostupnost splácet 25 let. Cenově výhodnější nabídka byla 16,5 miliardy korun, druhá o 1,7 miliardy vyšší.
- Cenově nižší nabídku podalo konsorcium DIVia, tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS. Druhou nabídku podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering&Construction.
- V říjnu 2020 vydalo MD stavební povolení k vybudování 11,4 km dlouhého úseku D4 mezi Milínem na Příbramsku a Lety v jižních Čechách.
- V prosinci 2020 ministerstvo dopravy vydalo prohlášení, že o dostavbu dálnice D4 v úseku mezi Hájemi a Miroticemi by se mělo starat francouzské konsorcium DIVia.
- Ministr dopravy Karel Havlíček dnes podepsal koncesionářskou smlouvu s francouzskou společností DIVia, která bude stavět zbylé úseky dálnice D4 mezi Hájemi a Miroticemi. Dostavba bude prostřednictvím spolupráce soukromého a veřejného sektoru (PPP projekt). Hotovo by mělo být do tří let a koncesionář by následně měl úsek 25 let v bezvadném stavu udržovat. Stavba by měla začít ve druhé polovině března a dokončena by měla být v roce 2024.
- Dostavba bude na úsecích: Háje - Milín v délce 5,5 km, Milín - Lety v délce 11,6 km, Lety - Čimelice v délce 2,6 km, Čimelice - Mirotice v délce 8,5 km a rozšíření mirotického úseku v délce 3,7 km.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka
Další články
Záchytka v Příbrami ve svátečním režimu – kapacita omezená, cena vysoká
Počet klientů příbramské protialkoholní záchytné stanice v posledních letech stoupá, a …
Nepřehlédněte
Středočeský kraj spustí příští rok stavbu několika záchytných parkovišť
Středočeský kraj spustí příští rok stavbu několika záchytných parkovišť asi pro 1000 …
Cestou k prastarému hnízdu černých čápů v Brdech
Jak už z příběhu o bukové stráni vyplynulo, v koruně jednoho z rozdvojených …
Příroda
Vánoční jmelí: od keltských pověr až k polibkům pod větvičkou
Jmelí je rostlina, která od pradávna budila úžas. Zůstává zelené i v zimě, roste mezi …
Vánoce
Vánoční bowling plný radosti: rybářský kroužek z Rožmitálu uzavřel rok ve velkém stylu
Vánoční atmosféra a konec roku pohltil i rybářský kroužek Českého rybářského svazu, …
Na sváteční stůl patří i houbový kuba z vánoční houby
Vánoční svátky nejsou jen o cukroví a smaženém kaprovi. K místním tradicím patří také …
Vánoce
Nová kavárna v Drakovně doplní úpravy Jiráskových sadů
V budově Drakovny (dům čp. 117), v prostorách, které mají obyvatelé nejen Příbrami …
Nepřehlédněte
Na Štěpána rodina i tradice. Druhý svátek vánoční připomíná prvního mučedníka i koledy
Druhý svátek vánoční 26. prosince připomíná svatého Štěpána, prvního křesťanského …
Vánoce
Herectví je pro mě úlet a únik z reality, říká Taťjana Medvecká
Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie, držitelka Českého lva, Ceny Františka Filipovského …
ROZHOVOR
Předvánoční návštěva v Domově seniorů v Rožmitále
Ke konci roku již tradičně navštívili radní Centrum Rožmitál pod Třemšínem - Domov …





