Letiště Příbram: Zájem o hangárovací místa pro soukromá letadla neustále roste
11. ledna 2021 (12:00)
Další 3 fotografie v galerii
foto: pribram.cz
Slouží pro dopravu menšími letadly mezi zeměmi Schengenu, jako výcvikové místo pilotů ultralightů a je cílem návštěvníků, kteří chtějí vidět Příbram z jiné perspektivy. Vloni provoz místního letiště omezila pandemie.
Sice zde nepřistávají velká dopravní letadla, ale příbramské letiště dopravně obsluhuje téměř třicítku zemí tzv. schengenského prostoru. V loňském roce se provoz letiště snížil na třetinu. Svoje služby nemohly nabízet letecké školy, nekonaly se vyhlídkové lety ani tandemové seskoky. O tom, jak náročná je správa letiště v době koronaviru a které destinace patří k oblíbeným, jsme mluvili s managerkou společnosti Letiště Příbram Klárou Lieblovou.
Jak zasáhla letošní pandemie do provozu letiště a které služby jste museli omezit?
Koronavirová pandemie zasáhla letiště Příbram velmi citelně. Již na jaře loňského roku musely společnosti provozující tandemové seskoky, letecké školy a vyhlídkové lety uzavřít svoje provozovny. Letiště jako takové fungovalo relativně bez omezení, ale provoz se snížil na necelou třetinu.
Koronavirová pandemie zasáhla letiště Příbram velmi citelně. Již na jaře loňského roku musely společnosti provozující tandemové seskoky, letecké školy a vyhlídkové lety uzavřít svoje provozovny. Letiště jako takové fungovalo relativně bez omezení, ale provoz se snížil na necelou třetinu.
Jak zásadní finanční dopad přinesla omezení provozu?
Vzhledem k tomu, že jediným příjmem našeho letiště jsou přistávací poplatky, byly pro nás dopady spojené s covidem-19 velmi zásadní. Příjmy razantně poklesly, ale výdaje zůstaly samozřejmě pořád stejné. Od června se začal provoz pomalu vracet na obvyklé hodnoty, a než jsme se nadáli, přišla druhá vlna a další omezení, která trvají dodnes.
Vzhledem k tomu, že jediným příjmem našeho letiště jsou přistávací poplatky, byly pro nás dopady spojené s covidem-19 velmi zásadní. Příjmy razantně poklesly, ale výdaje zůstaly samozřejmě pořád stejné. Od června se začal provoz pomalu vracet na obvyklé hodnoty, a než jsme se nadáli, přišla druhá vlna a další omezení, která trvají dodnes.
Dokázali jste ztráty nějak kompenzovat?
Výpadek příjmů z přistávacích poplatků nelze nahradit ničím jiným. Finanční ztráty z loňského roku jsou tedy veliké a v současné době je stále ještě vyčíslujeme. Bohužel žádná vládní pomoc, kompenzační bonus ani podobné programy se na nás nevztahují, takže ztráty budeme muset pokrýt vlastními prostředky například z půjček u finančních ústavů. Letiště nabízí vysokou úroveň jak po stránce vybavení, tak ve standardu poskytovaných služeb. Navzdory současné pandemické situaci zůstávají naše ambice v tomto ohledu stejné i pro roky nadcházející.
Výpadek příjmů z přistávacích poplatků nelze nahradit ničím jiným. Finanční ztráty z loňského roku jsou tedy veliké a v současné době je stále ještě vyčíslujeme. Bohužel žádná vládní pomoc, kompenzační bonus ani podobné programy se na nás nevztahují, takže ztráty budeme muset pokrýt vlastními prostředky například z půjček u finančních ústavů. Letiště nabízí vysokou úroveň jak po stránce vybavení, tak ve standardu poskytovaných služeb. Navzdory současné pandemické situaci zůstávají naše ambice v tomto ohledu stejné i pro roky nadcházející.
Roste podle vašich zkušeností počet lidí, kteří si pořizují soukromá letadla a využívají menší letiště, jako je příbramské?
Příbramské letiště nepatří mezi "menší letiště". Je pravda, že u nás nepřistávají velká dopravní letadla jako například v Praze, Brně, Pardubicích, Karlových Varech nebo v Ostravě, ale za normálních podmínek (v době před koronavirem), jsme některá z nich v počtu příletů mnohonásobně převyšovali. Příbramské letiště mohou využívat nejenom lidé z České republiky, ale i ze všech států tzv. Schengenu, který zahrnuje celkem 22 států EU a další čtyři státy mimo EU (Island, Norsko, Švýcarsko a Lichtenštejnsko). Počet lidí, kteří si pořizují soukromá letadla, dle našeho názoru neustále mírně roste. Nevycházíme z žádných studií, pouze z reálného zájmu o hangárovací místa.
Příbramské letiště nepatří mezi "menší letiště". Je pravda, že u nás nepřistávají velká dopravní letadla jako například v Praze, Brně, Pardubicích, Karlových Varech nebo v Ostravě, ale za normálních podmínek (v době před koronavirem), jsme některá z nich v počtu příletů mnohonásobně převyšovali. Příbramské letiště mohou využívat nejenom lidé z České republiky, ale i ze všech států tzv. Schengenu, který zahrnuje celkem 22 států EU a další čtyři státy mimo EU (Island, Norsko, Švýcarsko a Lichtenštejnsko). Počet lidí, kteří si pořizují soukromá letadla, dle našeho názoru neustále mírně roste. Nevycházíme z žádných studií, pouze z reálného zájmu o hangárovací místa.
Odkud a kam se nejčastěji létá z příbramského letiště?
Nejčastější jsou samozřejmě vnitrostátní lety, pak následují okolní státy jako Německo, Rakousko a Slovensko, ale jak jsem již uvedla, naše letiště využívají všichni občané schengenského prostoru. Velmi oblíbenou destinací je i Chorvatsko, které sice není zahrnuto do schengenského prostoru, ale cestující se mohou celně odbavit při mezipřistání například v Českých Budějovicích.
Nejčastější jsou samozřejmě vnitrostátní lety, pak následují okolní státy jako Německo, Rakousko a Slovensko, ale jak jsem již uvedla, naše letiště využívají všichni občané schengenského prostoru. Velmi oblíbenou destinací je i Chorvatsko, které sice není zahrnuto do schengenského prostoru, ale cestující se mohou celně odbavit při mezipřistání například v Českých Budějovicích.
Co obnáší získání licence pro „malá“ letadla?
My, jako Letiště Příbram, neprovozuje žádnou leteckou školu. Každopádně letecké školy fungující v rámci letiště tyto služby poskytují. K získání pilotní licence UL na ultralehká letadla, což jsou nejmenší letadla pro maximálně dvě osoby, je nutné absolvovat několik věcí. Každého, kdo by se chtěl stát pilotem, čeká lékařské vyšetření u sportovního lékaře, test na Českém telekomunikačním úřadu, kde získá průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, teoretická příprava pod vedením instruktora a praktický výcvik. Toto vše je zakončeno teoretickou a praktickou zkouškou. Po úspěšném absolvování se stanete držitelem pilotní licence UL. Jestliže vás pak létání baví natolik, že uvažujete o kariéře profesionálního pilota, je možné pokračovat s výcvikem PPL (Private Pilot Licence) a tak dále.
My, jako Letiště Příbram, neprovozuje žádnou leteckou školu. Každopádně letecké školy fungující v rámci letiště tyto služby poskytují. K získání pilotní licence UL na ultralehká letadla, což jsou nejmenší letadla pro maximálně dvě osoby, je nutné absolvovat několik věcí. Každého, kdo by se chtěl stát pilotem, čeká lékařské vyšetření u sportovního lékaře, test na Českém telekomunikačním úřadu, kde získá průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, teoretická příprava pod vedením instruktora a praktický výcvik. Toto vše je zakončeno teoretickou a praktickou zkouškou. Po úspěšném absolvování se stanete držitelem pilotní licence UL. Jestliže vás pak létání baví natolik, že uvažujete o kariéře profesionálního pilota, je možné pokračovat s výcvikem PPL (Private Pilot Licence) a tak dále.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Další články
Děti mají právo na pocit bezpečí
Světový den prevence týrání a zneužívání dětí připomíná nutnost chránit …
Krajina, která učí i zrcadlí. Nová kniha o středních Čechách vede od starohor k dnešku i k sobě samým
Středočeský kraj ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán představil již dvanáctou …
30+ PARTY v Pekle: Večer, jaký Příbram ještě nezažila
Music Club Peklo slaví třetí narozeniny od otevření klubu a tak zve už tento pátek 21. …
Temala převzala štafetu v náhradní rodinné péči
Dlouholetou činnost kanceláře náhradní rodinné péče při Dětském domově Korkyně na …
Je čas námluv raka kamenáče
Rak kamenáč je nejvzácnější druh raka v naší zemi a stal se symbolem CHKO Brdy.
Pacific Crest Trail: Ema Albrechtová vypráví v Příbrami o cestě z Mexika do Kanady
Jaké to je projít pěšky legendární trasu Pacific Crest Trail? O tom bude ve čtvrtek …
Do Česka dorazily první výrazné projevy zimy: studená fronta přinesla sníh, mráz i náledí
Do České republiky zamířila už v pondělí výrazná studená fronta, která přinesla první …
Gertrudy pořádají MODES ROBES 9. Pomoc zvířatům skrz módu
Devátý ročník charitativního bazaru MODES ROBES se uskuteční v sobotu 22. listopadu v …
FOTOGALERIE
Vánoční MINT Market v Příbrami: místo, kde najdete originální dárky od českých tvůrců
Vánoční nákupy začínají letos v Příbrami už v sobotu 22. listopadu. Estrádní sál v …
Houpák zarůstá a stín nesvědčí vřesům
Každý, kdo si oblíbil vrchol Houpák v CHKO Brdy, kde se rozkládala bývalá cílová …







