Kvůli ochraně plavců bude na Orlíku a Slapech 16 vymezených ploch
2. srpna 2016 (06:26)
Kvůli ochraně plavců vznikne na vodních nádržích Orlík a Slapy celkem 16 ploch vymezených pro koupání. Do nich nebudou smět vjíždět motorová plavidla, ta se navíc budou moci pohybovat maximálně desetikilometrovou rychlostí i v okolí těchto míst. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) o tom informoval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) v dopise, který má ČTK k dispozici.
Ministr dopravy tím reagoval na vlnu kritiky, která se zvedla po nedávné nehodě na Orlické přehradě. Po srážce s rychle jedoucím skútrem zahynula osmnáctiletá dívka plavící se na motorové pramici. Nehoda rozvířila otázku bezpečnosti na vodních plochách, kde mohou jezdit lodě bez rychlostního omezení. Premiér ministra vyzval, aby zdůvodnil změny ve vyhlášce, která provoz vodních skútrů a dalších rychlých plavidel umožnila. Zároveň po úřadu požadoval opatření, která by podobným neštěstím zabránila.
Podle Ťoka úřad změnil pravidla provozu kvůli obavě ze sankcí Evropské unie, která poukazovala na nedostatek ploch, kde je možné motorová vozidla využívat. "Česká republika investovala do svých vodních cest stovky milionů korun z evropských dotací a komise se začala ptát, jak se vodní cesty využívají. Po prověření situace se skútry hrozila Evropská komise České republice sankcí za porušování práva EU, zejména práva na volný pohyb zboží, kdy vodní skútry bylo sice možné kupovat a dovážet, ale fakticky je nebylo možné v ČR využívat," uvedl v dopise Ťok. Jediné místo, kde bylo možné bez omezení jezdit na vodním skútru, byl úsek Labe u Přelouče od zhruba 951. do 960. říčního kilometru.
Nová úprava naopak rozvolnila pravidla tak, že na velkých vodních plochách mohou čluny jezdit bez rychlostního omezení, pokud se nacházejí ve vzdálenosti větší než 25 nebo 50 metrů od břehu. Plavidla ale mohou jezdit jen podél břehu a zakázány jsou takzvané figurální prvky, umělé vlnění a další činnost, která je oblíbená zejména u uživatelů vodních skútrů.
Pro takovéto aktivity by podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové měla v nejbližší době vzniknout vymezená plocha, která se bude nacházet na Orlíku u pravého břehu mezi obcemi Podskalí a Radava.
Podle Němcové plavební správa uvažovala o vytvoření bezpečných prostor pro plavce už před srážkou loďky s vodním skútrem z 10. července. "Plavební správa sama vnímala, že nejslabší účastník plavebního provozu je koupající se plavec a chtěla prostor pro plavce a plavidla alespoň částečně oddělit. Vymezená plocha neznamená, že by plavec nemohl plavat jinde, znamená jen, že do ní nesmí vplout plavidlo a plavec je tak v ní v bezpečí," uvedla Němcová.
Rozšíření 50metrového ochranného pásma od hranic plochy pro plavce pak v mnohých případech zabere celou vodní plochu. Povinnost snížit rychlost na maximálně deset kilometrů v hodině, nebo plout ve výtlačném režimu, kdy se loď nezvedá nad hladinu, ale pluje s ponořenou přídí, tak lodní provoz podle Němcové významně zpomalí a zvýší bezpečnost v místech, kde jsou lidé tradičně zvyklí trávit čas u vody.
Plochy pro plavce vybírala plavební správa mimo jiné v součinnosti s obcemi v okolí obou nádrží. Obecně jde o pláže, které jsou nejčastěji využívány ke koupání.
Seznam připravovaných vymezených zón pro plavce
VD Slapy: Rabyně, Ždáň, Měřín, Stará Živohošť, Nová Živohošť, Smilovice, Častoboř, Županovice.
VD Orlík: Bor, Trhovky, Podskalí, Radava, Velký Vír 2x, Jetěnice, Podolsko.
Ministr dopravy tím reagoval na vlnu kritiky, která se zvedla po nedávné nehodě na Orlické přehradě. Po srážce s rychle jedoucím skútrem zahynula osmnáctiletá dívka plavící se na motorové pramici. Nehoda rozvířila otázku bezpečnosti na vodních plochách, kde mohou jezdit lodě bez rychlostního omezení. Premiér ministra vyzval, aby zdůvodnil změny ve vyhlášce, která provoz vodních skútrů a dalších rychlých plavidel umožnila. Zároveň po úřadu požadoval opatření, která by podobným neštěstím zabránila.
Podle Ťoka úřad změnil pravidla provozu kvůli obavě ze sankcí Evropské unie, která poukazovala na nedostatek ploch, kde je možné motorová vozidla využívat. "Česká republika investovala do svých vodních cest stovky milionů korun z evropských dotací a komise se začala ptát, jak se vodní cesty využívají. Po prověření situace se skútry hrozila Evropská komise České republice sankcí za porušování práva EU, zejména práva na volný pohyb zboží, kdy vodní skútry bylo sice možné kupovat a dovážet, ale fakticky je nebylo možné v ČR využívat," uvedl v dopise Ťok. Jediné místo, kde bylo možné bez omezení jezdit na vodním skútru, byl úsek Labe u Přelouče od zhruba 951. do 960. říčního kilometru.
Nová úprava naopak rozvolnila pravidla tak, že na velkých vodních plochách mohou čluny jezdit bez rychlostního omezení, pokud se nacházejí ve vzdálenosti větší než 25 nebo 50 metrů od břehu. Plavidla ale mohou jezdit jen podél břehu a zakázány jsou takzvané figurální prvky, umělé vlnění a další činnost, která je oblíbená zejména u uživatelů vodních skútrů.
Pro takovéto aktivity by podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové měla v nejbližší době vzniknout vymezená plocha, která se bude nacházet na Orlíku u pravého břehu mezi obcemi Podskalí a Radava.
Podle Němcové plavební správa uvažovala o vytvoření bezpečných prostor pro plavce už před srážkou loďky s vodním skútrem z 10. července. "Plavební správa sama vnímala, že nejslabší účastník plavebního provozu je koupající se plavec a chtěla prostor pro plavce a plavidla alespoň částečně oddělit. Vymezená plocha neznamená, že by plavec nemohl plavat jinde, znamená jen, že do ní nesmí vplout plavidlo a plavec je tak v ní v bezpečí," uvedla Němcová.
Rozšíření 50metrového ochranného pásma od hranic plochy pro plavce pak v mnohých případech zabere celou vodní plochu. Povinnost snížit rychlost na maximálně deset kilometrů v hodině, nebo plout ve výtlačném režimu, kdy se loď nezvedá nad hladinu, ale pluje s ponořenou přídí, tak lodní provoz podle Němcové významně zpomalí a zvýší bezpečnost v místech, kde jsou lidé tradičně zvyklí trávit čas u vody.
Plochy pro plavce vybírala plavební správa mimo jiné v součinnosti s obcemi v okolí obou nádrží. Obecně jde o pláže, které jsou nejčastěji využívány ke koupání.
Seznam připravovaných vymezených zón pro plavce
VD Slapy: Rabyně, Ždáň, Měřín, Stará Živohošť, Nová Živohošť, Smilovice, Častoboř, Županovice.
VD Orlík: Bor, Trhovky, Podskalí, Radava, Velký Vír 2x, Jetěnice, Podolsko.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: ČTK
Další články
Vánoce v příbramském divadle: příběh, do kterého vstoupili malí i velcí
Příbramské divadlo se několikrát do roka otevírá dětem – na Velikonoce, při akcích …
FOTOGALERIE
Chodci v ohrožení: Stačí chvilka nepozornosti a následky mohou být fatální
Policie se v těchto dnech zaměřuje na bezpečnost zranitelných účastníků silničního …
Sníh do Vánoc? Meteorologové krotí očekávání
Vyhlídky na Vánoce na sněhu jsou podle předpovědních modelů zatím velmi slabé, a to …
Zlaté oblouky zamířily do stříbrné Příbrami. McDonald’s doplňuje fastfoodovou mapu regionu
Příbram se dočkala otevření první restaurace McDonald’s v okrese. Nový podnik v …
Policie pátrá po muži z Berounska, u Orlické přehrady vlastní karavan
Policisté vyhlásili pátrání po 48letém Martinu Tůmovi z obce Měňany na Berounsku. Ten …
Na projekty ochrany přírody dá kraj osm a půl milionu korun
Středočeský kraj i v nadcházejícím roce podpoří projekty environmentální výchovy, …
Nemocných s infekcemi dýchacích cest ve Středočeském kraji výrazně přibylo
Nemocných s infekcemi dýchacích cest ve Středočeském kraji za uplynulý týden výrazně …
Nezaměstnanost ve Středočeském kraji v listopadu klesla. V Příbrami zůstává nad republikovým průměrem
Nezaměstnanost ve Středočeském kraji v listopadu mírně klesla na 3,8 %, situace v …
Gastro agent: Slunovrat
Fast-food je hlavně o rychlosti. Ale v době, kdy se jídlo mění v logistiku, hledáme …
Fast food
Nákladní vůz sjel do svodidel a uvízl na krajnici
V pondělí v 10:40 havaroval nákladní vůz na silnici mezi Narysovem a Vysokou u …
FOTO





