Krajský úřad: Ve skladech jsou desítky tisíc tun soli i inertního posypu. Do terénu mohou vyjet více než dvě stovky sypačů
2. listopadu 2025 (11:40)
foto: Ilustrační snímek / Středočeský kraj / se souhlasem
Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) je připravena na nadcházející zimní sezonu. Na skladech po celém kraji jsou připraveny desítky tisíc tun soli i inertního posypového materiálu, nachystané jsou i stovky sypacích vozů, traktorů s radlicí, nakladačů a další techniky. Letošní novinkou jsou pak nové haly na sůl v řadě cestmistrovstí. Za zimní sezonu na komunikacích je legislativou považováno období mezi 1. listopadem a 31. březnem.
„V tuto chvíli jsme připravení poslat veškerou techniku do terénu. Údržbu pro nás zajišťují nasmlouvané firmy. Naopak my si zajišťujeme nepřetržitý provoz krajských i oblastních dispečinků,“ říká Josef Pátek, krajský radní pro oblast silniční dopravy a pokračuje: „Připomínám, že silnice udržujeme v limitech zákona o pozemních komunikacích a vyhlášky ministerstva dopravy, kterou se zmíněný zákon provádí. Podle předem připraveného operačního plánu, podle kterého organizujeme celou zimní údržbu a který je v souladu se zákonem i vyhláškou, odstraníme, nebo alespoň zmírníme závady ve sjízdnosti komunikace ve stanovených časových lhůtách. Jinak řečeno, naším úkolem tedy není silnice vyčistit takzvaně do černa, ale zajistit jejich sjízdnost se zvýšenou opatrností.“
Operační plán mimo jiné stanovuje důležitost a pořadí jednotlivých komunikací a dojezdové časy techniky. Pokud tedy někdo nevidí sypací vůz, neznamená to, že nejezdí. Každý řidič má okruh o několika desítkách kilometrů a neumí se vyskytovat v jednom okamžiku na několika místech. „Naše operační plány jsou za léta vyladěné, dispečeři i technici, kteří jsou v terénu, jsou velmi zkušení. I díky tomu zimu zvládáme bez větších obtíží. Zároveň je naší prioritou mít ošetřené silnice co nejdříve,“ konstatuje Milan Peška, technicko-provozní náměstek KSÚS. Sypače a další technika vyjíždí v brzkých ranních hodinách. Obvykle tak, aby silnice ošetřily ještě před jízdami autobusů, které vozí cestující do škol a zaměstnání.
Prakticky neustále bývají v terénu i technici KSÚS, kteří sjízdnost kontrolují a komunikují s dispečery. Ti pak sdílí informace s dalšími institucemi – složkami IZS, dispečery PID, Ředitelstvím silnic a dálnic i městy a obcemi. „ Samozřejmě informace předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek vlastních meteostanic, kamer a dalších telematických systémů. Ať už našich anebo Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnice I. tříd. Naším cílem je, aby se řidiči dozvídali o všech událostech včas a cítili se na našich silnicích komfortně a bezpečně, “ shrnuje Milan Peška.
V těchto dnech už je ve skladech zhruba 41,9 tisíc tun soli a 37,6 tisíc tun inertního posypu (štěrk, příp. písek). O zimní údržbu silnic se pak postará 203 sypačů, 108 traktorů s radlicí a 73 nakladačů a dalších vozidel nutných k údržbě.
A letos budou v řadě míst silničáři nabírat posyp ve zcela nových halách. „ Řada hal po celém kraji už dávno dosloužila, proto jsme se rozhodli, že je postupně rekonstruujeme anebo postavíme zcela nové. Ty nové najdete v Rožmitále pod Třemšínem, ve Slaném, ve Zbraslavicích a v Sedlčanech. V dalších letech je doplní haly v Sedlci-Prčicích, Neveklově-Tloskově, Králově Dvoře, Mělníce či Kolíně, “ jmenuje Josef Pátek. Novou halu vždy tvoří vysoká podezdívka z masívních betonových bloků, nižší střecha a odolná betonová podlaha. Cena jedné je zhruba sedm až devět milionů korun s daní. Obvykle pojme tisíc tun posypu.
Běžně se KSÚS ve Středočeském kraji stará o zhruba 8,7 tisíce kilometrů silnic. Chemicky nechá ošetřit 6,7 tisíce kilometrů, štěrkem pak 1,6 tisíce kilometrů a 151 kilometrů nechá ošetřit pouze plužením. Na zbytku, tedy na zhruba 270 kilometrech, ale techniku nenasazuje. „ Rozhodně to neznamená, že by kraj obce zcela odřízl od světa. Jde o nevýznamné silnice, které nemají na obslužnost obce žádný vliv, “ vysvětluje Josef Pátek.
Prakticky neustále bývají v terénu i technici KSÚS, kteří sjízdnost kontrolují a komunikují s dispečery. Ti pak sdílí informace s dalšími institucemi – složkami IZS, dispečery PID, Ředitelstvím silnic a dálnic i městy a obcemi. „ Samozřejmě informace předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek vlastních meteostanic, kamer a dalších telematických systémů. Ať už našich anebo Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnice I. tříd. Naším cílem je, aby se řidiči dozvídali o všech událostech včas a cítili se na našich silnicích komfortně a bezpečně, “ shrnuje Milan Peška.
V těchto dnech už je ve skladech zhruba 41,9 tisíc tun soli a 37,6 tisíc tun inertního posypu (štěrk, příp. písek). O zimní údržbu silnic se pak postará 203 sypačů, 108 traktorů s radlicí a 73 nakladačů a dalších vozidel nutných k údržbě.
A letos budou v řadě míst silničáři nabírat posyp ve zcela nových halách. „ Řada hal po celém kraji už dávno dosloužila, proto jsme se rozhodli, že je postupně rekonstruujeme anebo postavíme zcela nové. Ty nové najdete v Rožmitále pod Třemšínem, ve Slaném, ve Zbraslavicích a v Sedlčanech. V dalších letech je doplní haly v Sedlci-Prčicích, Neveklově-Tloskově, Králově Dvoře, Mělníce či Kolíně, “ jmenuje Josef Pátek. Novou halu vždy tvoří vysoká podezdívka z masívních betonových bloků, nižší střecha a odolná betonová podlaha. Cena jedné je zhruba sedm až devět milionů korun s daní. Obvykle pojme tisíc tun posypu.
Běžně se KSÚS ve Středočeském kraji stará o zhruba 8,7 tisíce kilometrů silnic. Chemicky nechá ošetřit 6,7 tisíce kilometrů, štěrkem pak 1,6 tisíce kilometrů a 151 kilometrů nechá ošetřit pouze plužením. Na zbytku, tedy na zhruba 270 kilometrech, ale techniku nenasazuje. „ Rozhodně to neznamená, že by kraj obce zcela odřízl od světa. Jde o nevýznamné silnice, které nemají na obslužnost obce žádný vliv, “ vysvětluje Josef Pátek.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Středočeský kraj / se souhlasem
autor: Karel Hutr
Další články
Osečanka přinese koledy i vánoční pohodu na Zahrádku Kavárny v Koleji
Zahrádka kavárny v Koleji se rozezní vánočními koledami. Zahraje a zazpívá Osečanka …
2 tuny stříbra na Březových Horách
Na Březových Horách se chystá stříbrná jízda. Druhý ročník akce 2 tuny stříbra nabídne …
Kultura
Návštěva Hornického muzea Příbram i letos překročila 100 000 lidí
Hornické muzeum Příbram dosáhlo i v tomto roce významného návštěvnického milníku. V …
Novou D4 mezi Příbramí a Pískem využilo za první rok více než pět milionů řidičů
Novou dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem využilo za první rok provozu více než pět …
Muže přimáčkl popelářský vůz na vrata, na místo letěl vrtulník
V úterý před 14. hodinou zasahovali záchranáři v obci Lhota u Příbramě. Popelářské …
Středočeský kraj má letos zatím 457 případů žloutenky A, za týden přibylo šest
Hygienici letos zatím ve Středočeském kraji evidují 457 případů žloutenky A, za týden …
Vánoce v příbramském divadle: příběh, do kterého vstoupili malí i velcí
Příbramské divadlo se několikrát do roka otevírá dětem – na Velikonoce, při akcích …
FOTOGALERIE
Chodci v ohrožení: Stačí chvilka nepozornosti a následky mohou být fatální
Policie se v těchto dnech zaměřuje na bezpečnost zranitelných účastníků silničního …
Sníh do Vánoc? Meteorologové krotí očekávání
Vyhlídky na Vánoce na sněhu jsou podle předpovědních modelů zatím velmi slabé, a to …
Zlaté oblouky zamířily do stříbrné Příbrami. McDonald’s doplňuje fastfoodovou mapu regionu
Příbram se dočkala otevření první restaurace McDonald’s v okrese. Nový podnik v …




