13. 8. svátek má Alena

Kometa Neowise rozzářila noční oblohu

Nepřehlédněte
13. července 2020   (14:06)
Kometa Neowise rozzářila noční oblohu

V druhé polovině tohoto týdne bude kometu už méně rušit Měsíc, vzniknou tak ideální podmínky pro pořízení fotografie nejjasnější komety za posledních třináct let.

Od čtvrtečního večera mohou lidé v Česku pozorovat kometu C/2020 F3 (Neowise). Nad obzorem zůstává po celou noc, lidé ji mohou vidět pouhýma očima až do poloviny srpna. Neowise patří podle astronomů k nejjasnějším kometám za posledních třináct let.

V druhé polovině tohoto týdne bude kometu už méně rušit Měsíc. Během července pak vystoupá výše nad obzor. Úchvatnou podívanou si nemůže nechat ujít spousta fotografů, kteří vyčkávají do noci, aby zachytili co možná nejlepší snímek. Jedna velice podařená fotografie, kterou pořídil Michael Koutný, doslova bere dech. Byla pořízena v noci na pondělí u Bohutína na Příbramsku.
Kometa byla ještě v minulém týdnu viditelná jen velmi brzy ráno, přesto už vznikla řada jejích snímků. A to i za doprovodu nočních svítících oblak, která se objevují v týdnech kolem slunovratu. Podle astronoma Petra Horálka při vyhlížení komety lidem pomůže i on-line planetárium.
Vědci kometu objevili kosmickým dalekohledem NEOWISE 27. března letošního roku. Zdráhali se ale očekávat větší podívanou. Vývoj několika nadějných komet, například C/2019 Y4 (ATLAS), která se na jaře rozpadla, byl totiž zklamáním.

Astronom upozornil na to, že je stále také velká šance spatřit na obloze takzvaná noční svítící oblaka. "Viditelnost tohoto zvláštního úkazu nastane tak, že Slunce zapadne a jak klesá níž a níž pod obzor, nasvětluje mraky "odspodu"," podotkl astronom. Tyto mraky jsou podle jeho slov nesmírně vysoko, asi 85 kilometrů nad zemí, což je zhruba sedmkrát více než běžná oblačnost.
"Není to tedy typická oblačnost složená z vlhkosti, dodnes se hádá, co přesně to způsobuje. S největší pravděpodobností se jedná o meteorický, nebo částečně meteorický prach, na který se nabalují ledové částečky vysoko v atmosféře a vytvářejí "závoje," uvedl astronom. "A potom, když je člověk spatří očima, tak vypadají jako elektricky modré svítící mraky," dodal Horálek.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.

zdroj: pribram.cz
foto: Michael Koutný

autor: Jakub Pečenka

Další články

Věřící oslaví o víkendu nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře Věřící oslaví o víkendu nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře V mrazáku prošlé pečivo a párky, znečištěné a zaprášené podlahy. Hygienici zasahovali v kempu na Podskalí V mrazáku prošlé pečivo a párky, znečištěné a zaprášené podlahy. Hygienici zasahovali v kempu na Podskalí V občerstvení byl okamžitě pozastaven výkon činnosti. 13. srpna 2020   (15:46) Řecko nebude požadovat testy na covid od českých občanů, oznámil Babiš Řecko nebude požadovat testy na covid od českých občanů, oznámil Babiš Odběrová místa, která byla kvůli očekávanému náporu turistů zmobilizována, podle Babiše mají zůstat v novém režimu, aby byla připravena na případný nárůst počtu nakažených. 13. srpna 2020   (15:35) Sloupky v Pražské ulici nereagovaly na sirénu záchranky Sloupky v Pražské ulici nereagovaly na sirénu záchranky Ve středu 12. srpna v odpoledních hodinách došlo k situaci, kdy nově instalované sloupky nereagovaly na sirénu vozidel záchranné služby. 13. srpna 2020   (14:03) V příštím týdnu má do Řecka letět asi 4800 Čechů, děti do deseti let na testy nemusí V příštím týdnu má do Řecka letět asi 4800 Čechů, děti do deseti let na testy nemusí Nepřehlédněte V pátek dorazí silné bouřky s přívalovým deštěm a kroupami, varují meteorologové V pátek dorazí silné bouřky s přívalovým deštěm a kroupami, varují meteorologové Každá třetí domácnost přišla o část příjmu, uvedl průzkum Každá třetí domácnost přišla o část příjmu, uvedl průzkum Pandemie koronaviru a s ní spojená vládní omezení zasáhla celou tuzemskou ekonomiku. 13. srpna 2020   (11:11) Zavedené hračkářství v Příbrami hledá nového provozovatele. Z časových důvodů nemohu pokračovat, říká majitelka obchodu Zavedené hračkářství v Příbrami hledá nového provozovatele. Z časových důvodů nemohu pokračovat, říká majitelka obchodu Před třemi lety bylo otevřelo v Příbrami (v Dlouhé ulici) neobyčejné hračkářství s kvalitními hračkami, které neobsahují plasty a zároveň rozvíjejí potenciál vašich dětí. Majitelka obchodu však z časových důvodů nemůže obchod dále provozovat. 13. srpna 2020   (09:01) Má malé děti a vlastní podnikání. Přesto věnuje svůj čas onkologicky nemocným pacientům Má malé děti a vlastní podnikání. Přesto věnuje svůj čas onkologicky nemocným pacientům
Přehledně: Počty nakažených covidem v jednotlivých obcích na Příbramsku Přehledně: Počty nakažených covidem v jednotlivých obcích na Příbramsku
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Žižkova 708
261 01 Příbram II

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.

Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
2014 - 2020 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz