23. 10. svátek má Teodor

Kometa Neowise rozzářila noční oblohu

Nepřehlédněte
13. července 2020   (14:06)
Kometa Neowise rozzářila noční oblohu
foto: pribram.cz

V druhé polovině tohoto týdne bude kometu už méně rušit Měsíc, vzniknou tak ideální podmínky pro pořízení fotografie nejjasnější komety za posledních třináct let.

Od čtvrtečního večera mohou lidé v Česku pozorovat kometu C/2020 F3 (Neowise). Nad obzorem zůstává po celou noc, lidé ji mohou vidět pouhýma očima až do poloviny srpna. Neowise patří podle astronomů k nejjasnějším kometám za posledních třináct let.

V druhé polovině tohoto týdne bude kometu už méně rušit Měsíc. Během července pak vystoupá výše nad obzor. Úchvatnou podívanou si nemůže nechat ujít spousta fotografů, kteří vyčkávají do noci, aby zachytili co možná nejlepší snímek. Jedna velice podařená fotografie, kterou pořídil Michael Koutný, doslova bere dech. Byla pořízena v noci na pondělí u Bohutína na Příbramsku.
Kometa byla ještě v minulém týdnu viditelná jen velmi brzy ráno, přesto už vznikla řada jejích snímků. A to i za doprovodu nočních svítících oblak, která se objevují v týdnech kolem slunovratu. Podle astronoma Petra Horálka při vyhlížení komety lidem pomůže i on-line planetárium.
Vědci kometu objevili kosmickým dalekohledem NEOWISE 27. března letošního roku. Zdráhali se ale očekávat větší podívanou. Vývoj několika nadějných komet, například C/2019 Y4 (ATLAS), která se na jaře rozpadla, byl totiž zklamáním.

Astronom upozornil na to, že je stále také velká šance spatřit na obloze takzvaná noční svítící oblaka. "Viditelnost tohoto zvláštního úkazu nastane tak, že Slunce zapadne a jak klesá níž a níž pod obzor, nasvětluje mraky "odspodu"," podotkl astronom. Tyto mraky jsou podle jeho slov nesmírně vysoko, asi 85 kilometrů nad zemí, což je zhruba sedmkrát více než běžná oblačnost.
"Není to tedy typická oblačnost složená z vlhkosti, dodnes se hádá, co přesně to způsobuje. S největší pravděpodobností se jedná o meteorický, nebo částečně meteorický prach, na který se nabalují ledové částečky vysoko v atmosféře a vytvářejí "závoje," uvedl astronom. "A potom, když je člověk spatří očima, tak vypadají jako elektricky modré svítící mraky," dodal Horálek.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.

zdroj: pribram.cz