22. 2. svátek má Petr
Nobelia

Jan Liška: Dějepis už není jen výčtem letopočtů a jmen

19. listopadu 2019   (06:16)
Jan Liška: Dějepis už není jen výčtem letopočtů a jmen

„Je třeba dětem ukázat, že dějiny nejsou jen nudným memorováním a mohou být jednou velkou cestou za dobrodružstvím,“ říká učitel dějepisu Mgr. Jan Liška



Tvorba videoklipu, natočení filmu či reportáže. Čím dál více učitelů ustupuje od tradiční výuky formou výkladu od tabule podle učebnice. Doba, kdy se při výuce v českých školách nepočítalo s přílišnou aktivitou žáků, je už naštěstí pryč. Žáci jsou zapojováni do školních projektů, diskusí a debat. Jedním z předmětů, který byl vždy spojován s nudným memorováním, je dějepis. Žáci si jednotlivé události často nedokázali dát do souvislostí a mnohdy tak ani nechápali, k čemu je takový předmět dobrý. Jak se dějiny vyučují dnes? Je stále dějepis pouhým výčtem letopočtů a jmen? Zeptali jsme se přímo učitele dějepisu.

Jan Liška učí již třináctým rokem dějepis na jedné z příbramských základních škol. Pochází z rodiny známého výtvarného umělce Václava Mathausera, který ho svou tvorbou inspiroval a zároveň ho připravoval na studia na Pedagogické fakultě v Českých Budějovicích. Jeho velkým koníčkem jsou dějiny výtvarného umění. Kromě dějepisu učí také pracovní činnosti a vede kroužek loutkového divadla.

Uvažoval jste někdy, že půjdete ve stejných šlépějích svého dědy a stanete se výtvarníkem?
Původně jsem se chtěl stát pouze výtvarníkem, ale osud tomu chtěl jinak. Učitelem jsem se chtěl stát až po studiu gastronomie, tedy asi ve dvaceti letech. Kdybych neudělal tenkrát přijímací zkoušky na VŠ, skončil bych pravděpodobně někde jako kuchař na zaoceánské lodi.

Jaké historické období je Vám nejbližší?
Ve volném čase se stále rád zabývám dějinami výtvarné kultury, ve škole mne to stále čím dál více táhne k období 20. století.

Mají dnes žáci zájem o dějiny? Nebo k dějepisu spíše přistupují tak, že ho v životě nebudou nikdy potřebovat?
Myslím si, že se i v současné době najde mnoho žáků, kteří o historii zájem mají. Naštěstí. Samozřejmě zde hraje klíčovou roli osobnost vyučujícího, dále potom vliv rodiny a blízkých přátel.

Je dějepis pouhým výčtem letopočtů a jmen, jak tomu bylo dříve?
Já pevně doufám, že již ne. Tedy alespoň ne v mém případě. Faktografie je jistě nezbytná, bez základů se nedá stavět dál. Také já po žácích chci znát některé významné události, letopočty a osobnosti. Dějiny však nejsou jenom o faktech. Jsou také o svědectví, minulosti, identitě, tradici a vyprávění.

Jak nejlépe probudit v dětech zájem o dějiny?
Tak například já vždy na začátku roku začínám své úvodní hodiny dějepisu tématem „Jaké znáte historické prameny v našem blízkém okolí?“ a „Proč je vlastně vůbec důležitý dějepis?" Myslím, že to by mohla být jedna z cest, jak probudit v dětech zájem o tento předmět.

Je důležité učit děti dějepis takovým způsobem, aby je bavil. Lehce se to řekne, mnohem těžší je však realita. Je třeba probudit u žáků větší zvídavost a touhu po poznání, dále potom ukázat, že dějiny nejsou jen nudným memorováním, ale mohou být jednou velkou cestou za dobrodružstvím.

Snad každý z nás se začne více zajímat o minulost, týká-li se jej přímo osobně a ne, aby ji vnímal pouze v obecném, nezáživném kontextu. Je rozdíl, vyučujeme-li druhou světovou válku pouze stylem přímého výkladu bez zpětné vazby žáka, nebo dětem tuto dobu připomeneme formou osobních příběhů lidí, kteří kdysi válku prožili, zapojíme do vyučování moderní interaktivní technologie, či v nejlepším případě necháme hovořit samotné žáky o svých vlastních zkušenostech z minulosti (příběhy rodičů, prarodičů, rodinná dobová korespondence, obrazy či fotografie apod.).

Jak se Vám pracuje s teenagery?
Myslím si, že se asi žádný kolega pedagog nikdy nesetkal s tím, že by se během své pedagogické praxe nedostal při vyučování do méně či více vážného konfliktu se žáky. Je to bohužel přirozená součást našeho povolání, se kterou se musíme vyrovnat. Drzí žáci byli, jsou a budou. Východisek může být určitě mnoho a ani já sám nevím, které je to nejoptimálnější. Snad být žákům přirozenou autoritou, snažit se si vybudovat mezi sebou vzájemnou úctu a stavět výuku nejen na jejím základním obsahu, ale také na správném způsobu předávání informací.

Máte zkušenost s výukou i na menší škole?
S menšími školami osobně zkušenost nemám. Z doslechu od svých kamarádů učitelů z menších, „vesnických“ škol, si myslím, že není důležité hodnotit dle kvantity, ale spíše dle kvality. Jedná se především o to, jakým způsobem jsou ve škole nastavená pravidla a jak se jimi pedagogové a žáci řídí. Z toho samozřejmě plyne i jaké je klima ve škole, jak se žáci ve škole cítí.

Jak to děláte, že jste do výuky pořád tak zapálený?
Ani sám nevím. Práce ve školství je velice náročná. Na učitele je kladena obrovská zodpovědnost a zátěž byrokracie je také nesmírná. Nejvíce energie mě snad dává pozitivní zpětné vazby od žáků. Mohu upřímně říci, že se zatím stále do zaměstnání více těším než naopak.

Přibližíte nám historický projekt, který nyní se svými žáky připravujete?
Jedná se již o třetí historicko-badatelský projekt, na kterém se podílejí žáci ve svém volném čase. Nejprve jsme se zabývali obdobím druhé světové války, potom se naše pozornost zaměřila na 50. léta minulého století. Současný projekt mapuje události z let 1968 až 1970. Je nutné podotknout, že se vždy jedná o badatelský výzkum žáků se zaměřením na regionální dějiny. Při pátrání po minulosti se snažíme pracovat nejen s dobovými dokumenty, ale i s pamětníky, což je pro žáky asi nejzajímavější oblastí celého projektu.

Navštěvujeme např. Státní okresní archiv Příbram, Hornické muzeum Příbram, ale takém mnohem vzdálenější instituce, jakými jsou například Národní muzeum či různé památníky významných osobností. Výstupem našeho projektu by měla být výstava ve Státním okresním archivu Příbram na počátku června 2020, kde bychom rádi prezentovali naše veškeré badatelské úspěchy.

Pro tento projekt hledáme příběhy z našeho okolí, které si zaslouží nebýt zapomenuty. Příběhy vztahující se k událostem období let 1968 – 1970 (období Pražského jara a následných osudných srpnových událostí, období sebeupálení Jana Palacha a období nástupu normalizace). S pamětníky bychom rádi natočili krátký audio či video-rozhovor, využili bychom také jejich vlastní dobové dokumenty a fotografie. Kontaktní údaje: liska@zsjs.cz

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: mir








Další články

Video: Policie uctila oběti trestných činů tichem a majáky Video: Policie uctila oběti trestných činů tichem a majáky Policie dnes v poledne uctila oběti trestných činů, a to minutou ticha a rozsvícením … Atraktivní duel přinesl cenné vítězství Baníku 2:1 nad Chomutovem Atraktivní duel přinesl cenné vítězství Baníku 2:1 nad Chomutovem V jedenáctém kole nadstavby přivítali příbramští hokejisté Piráty Chomutov. Favorit, … Nově navázaná spolupráce pomůže školákům s výběrem profesního zaměření Nově navázaná spolupráce pomůže školákům s výběrem profesního zaměření Je běžné, že střední školy úzce spolupracují s regionálními firmami a výrobními … Video: Kolem 40 zemědělských strojů vyrazilo na protestní jízdu ze Sedlčan ke Skalce Video: Kolem 40 zemědělských strojů vyrazilo na protestní jízdu ze Sedlčan ke Skalce Dnešní akci pořádají Agrární komora a Zemědělský svaz. Video: Pražští policisté pronásledovali řidiče v kradeném autě, zadrželi ho v Dobříši Video: Pražští policisté pronásledovali řidiče v kradeném autě, zadrželi ho v Dobříši Lustrací bylo zjištěno, že má muž platný zákaz řízení. AKTUALIZOVÁNO Řidič, který v lednu při nehodě v Dobříši usmrtil spolujezdce, byl pod vlivem alkoholu a drog Řidič, který v lednu při nehodě v Dobříši usmrtil spolujezdce, byl pod vlivem alkoholu a drog Podle Záchranné služby ASČR se tachometr v osobním vozidle v době nárazu zastavil na … Závěr týdne bude deštivý, teploty zůstanou nadprůměrné Závěr týdne bude deštivý, teploty zůstanou nadprůměrné Nadprůměrně teplá zima bude nadále pokračovat. Dobříš řeší vysoký počet nepřihlášených obyvatel, městská pokladna tak vloni přišla o desítky milionů korun Dobříš řeší vysoký počet nepřihlášených obyvatel, městská pokladna tak vloni přišla o desítky milionů korun Počet lidí, kteří v Dobříši žijí, ale nemají zde hlášený trvalý pobyt, vyčísluje město … Situaci před koloniálem na Rynečku by mohl zlepšit větší počet preventistů Situaci před koloniálem na Rynečku by mohl zlepšit větší počet preventistů Možnosti města jsou v této záležitosti podle starosty Konvalinky velmi omezené.
První dvě dekády února byly v Česku zdaleka nejteplejší za víc než 100 let První dvě dekády února byly v Česku zdaleka nejteplejší za víc než 100 let Průměrná teplota na vybraných stanicích 6,7 stupně Celsia překonala dosavadní maxima o …
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Mariánská 135
261 01 Příbram IV

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Rosalota, s.r.o. zakázáno.
2014 - 2024 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies