Honza Tománek chce pokořit svůj čas na Jizerské 50
ROZHOVOR
9. února 2018 (10:24)
Dalších 14 fotografií v galerii
foto: pribram.cz
18. února se ocitne ve startovním poli Jizerské 50 ČEZ i vrcholový handicapovaný sportovec Honza Tománek na sledgi
Za několik dnů se ocitne na startu 51. ročníku Jizerské 5O se startovním číslem 4003 i Jan Tománek, který nám před krátkou dobou vyprávěl o náročném závodu La Pachifica. Netrvalo dlouho a Honza se soustředil ve své přípravě na další závod, tentokrát v českých Jizerkách. Zeptali jsme se ho proto na několik otázek, které nás v souvislosti s tím zajímaly.
Honzo, 18.února vyrazíš opět na trať Jizerské 50. Na jakou přípravu jsi se v posledních dnech zaměřil a kde nyní trénuješ?
„Poslední týden se již připravuji v Jizerských horách a defacto stále najíždím kilometrový objem. Nyní mám před sebou několik posledních objemových tréninků a během posledního týdne budu již jen ladit a zrychlovat. Najíždím si trať závodu, klíčové pasáže a testuji lyže.“
Ještě jsme se v našich rozhovorech nezmínili o sledgi samotném. Asi bychom měli čtenářům přiblížit Tvou nutnou výstroj, kterou znají pouze z fotografií. Je sledge výrobkem továrním s Tvými úpravami a nebo jsi pojal konstrukci zcela samostatně?
„Má sledge se postupem let a najetých kilometrů upravovala a vyvíjela. Zprvu jsem vycházel z tovární produkce, ale postupem času jsem konstruoval vlastní prototypy a v loňském roce jsem konečně techniku doladil k naprosté spokojenosti. Samotná konstrukce se musí přizpůsobit nárokům, zkušenostem a hlavně handicapu závodníka. Samotný handicap hraje prim v konstrukci. Když je sledge dobře postavená, handicap kompenzuje a umožňuje využít zbytkový svalový potenciál v maximální míře. Když je konstrukce špatná, není jízda efektivní. “
Honzo, 18.února vyrazíš opět na trať Jizerské 50. Na jakou přípravu jsi se v posledních dnech zaměřil a kde nyní trénuješ?
„Poslední týden se již připravuji v Jizerských horách a defacto stále najíždím kilometrový objem. Nyní mám před sebou několik posledních objemových tréninků a během posledního týdne budu již jen ladit a zrychlovat. Najíždím si trať závodu, klíčové pasáže a testuji lyže.“
Ještě jsme se v našich rozhovorech nezmínili o sledgi samotném. Asi bychom měli čtenářům přiblížit Tvou nutnou výstroj, kterou znají pouze z fotografií. Je sledge výrobkem továrním s Tvými úpravami a nebo jsi pojal konstrukci zcela samostatně?
„Má sledge se postupem let a najetých kilometrů upravovala a vyvíjela. Zprvu jsem vycházel z tovární produkce, ale postupem času jsem konstruoval vlastní prototypy a v loňském roce jsem konečně techniku doladil k naprosté spokojenosti. Samotná konstrukce se musí přizpůsobit nárokům, zkušenostem a hlavně handicapu závodníka. Samotný handicap hraje prim v konstrukci. Když je sledge dobře postavená, handicap kompenzuje a umožňuje využít zbytkový svalový potenciál v maximální míře. Když je konstrukce špatná, není jízda efektivní. “
foto: pribram.cz
Jizerská 50 je známá především svým masivním startem a počtem závodníků na trati. Co Tvé zkušenosti s ohleduplností nebo respektem na startu a nebo trati samotné?
„Poprvé je vždy jen jednou a to mám již za sebou. Cítím se tedy trochu jako mazák a Jizerské hory mám opravdu najeté, a asi není místo na trati, které bych neznal. Jizerská 50 je v tuzemsku nejmasovější akce, ale ve srovnání se zahraničními laufy nevybočuje z řady. Z mého pohledu je start relativně poklidný, ale je to tím úvodním stoupáním, kde nejsem v roli jezdce, který tahá tempo, naopak. Úvodní stoupání je dlouhé a táhlé, do tempa se dostávám až po deseti kilometrech, kdy se trať narovnává.“
Vraťme se k minulým ročníkům. Kolikrát jsi startoval a jaké byly výsledky za poslední roky? Nepochybuji o tom, že jako vždy chceš svůj osobní traťový rekord pokořit.
„Skoro bych tu otázku položil jinak, kolikrát jsem nestartoval? Poprvé jsem se na Jizerskou 50 chystal v roce 2002, ale přišel úraz, který mé plány nadobro změnil a radikálně ovlivnil. Svůj comeback jsem ohlásil v roce 2014, již v roli vrcholového handicapovaného sportovce, ale Jizerské hory mě hodně potrápily. Špatné sněhové podmínky se několik let opakovaly a na svůj návrat na jizerku jsem čekal 4 roky, než se trať vrátila na tradiční okruh a v celé délce. Na jaře 2017 jsem se konečně dočkal a Jizerskou 50 jako první Čech na sledgi dokončil. Nyní mám v plánu útočit na traťový rekord a dokončit pod 5 hodin.“
Náš poslední kontakt s Honzou Tománkem byl při návratu ze závodu La Pachifica: Jan Tománek jako jediný handicapovaný závodník na sledgi třicetikilometrové La Pachifica dosáhl cíl
foto: pribram.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: MP
Další články
Fantovu louku v Příbrami čeká změna. Zastupitelé budou ve středu řešit územní plán i stavební uzávěru
Na středečním 3. prosince zasedání zastupitelstva města Příbram se bude projednávat …
Zamilovaný velvyslanec: víkend, který otřese ambasádou a rozesměje publikum
Když se diplomatický protokol sesype pod tíhou lásky, tajností a nečekaných návštěv, …
Advent a Vánoce na Svaté Hoře: čas světla, zpěvů a setkání
Svatá Hora vstoupila do adventu sérií rorátů, koncertů a tradičních setkání, která …
Na obnovu památek má Středočeský kraj pro rok 2026 připraveno 64 milionů korun
Krajští zastupitelé projednali a schválili Program 2026 pro poskytování dotací na …
Mikrovlnná technologie umožňuje rychlou a přesnou opravu asfaltu na D4
Opravy dálnice D4 budou rychlejší, přesnější a šetrněji díky novému postupu, který …
Oddělení jednodenní péče příbramské nemocnice zve ve středu na Den otevřených dveří
Oblastní nemocnice Příbram připomíná blížící se Den otevřených dveří na oddělení …
Je to tu! Veselý Mikuláš opět vyráží do rodin a přináší kouzelný zážitek
I letos vyrazí Veselý Mikuláš do dobříšských domácností a přinese s sebou kouzelnou …
Listopad na středočeských silnicích: čtyři oběti, mezi nimi i řidička z tragické nehody v Mokrovratech
V listopadu zemřeli na středočeských silnicích čtyři lidé, tedy o dva méně než ve …
Nový přivaděč vody má zlepšit zásobování oblastí Dobříše a Nového Knína
Na Příbramsku vznikne nový přivaděč vody, který bude zásobovat oblasti Dobříše a …


















