Hledá se výrobce bateriových vlaků pro regionální tratě, elektrifikace se týká i Příbrami
8. dubna 2025 (14:20)
foto: Elektrifikace železnice změní i tuto ikonickou lávku na nádraží. / Petra Bálková
Praha a Středočeský kraj začaly hledat výrobce jednopodlažních bateriových vlaků pro regionální tratě v obou sousedících regionech, které by měly začít jezdit od konce roku 2029 po dobu nejméně 15 let. Přímo oslovily devět výrobců, další se mohou přihlásit. Informoval o tom Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje MHD v Praze a okolí.
"Praha a Středočeský kraj zahajují předběžné tržní konzultace s výrobci primárně akutrolejových elektrických jednotek pro regionální tratě v Praze i středních Čechách," uvedl Drápal. Kraje budou současně zjišťovat i možnosti dodání klasických elektrických souprav.
Vybraný dodavatel by měl dodat až 30 nových kolejových vozidel typu BEMU (bateriová elektrická motorová jednotka), popřípadě EMU (elektrická motorová jednotka). BEMU je vlak, který kombinuje elektrický pohon z trolejí s pohonem na baterie. Díky tomu může jezdit i na tratích, které nejsou plně elektrizované. Díky možnosti jízdy na baterie se také snižují emise škodlivých látek.
Bateriové vlaky by měly podle předběžných plánů jezdit nejdříve po tratích Praha hlavní nádraží - Neratovice - Mělník a Praha hlavní nádraží - Vrané nad Vltavou - Čerčany/Čisovice, popřípadě do Dobříše. Ve střednědobém horizontu také na trati z Čerčan do Zruče nad Sázavou, z Kutné Hory do Zruče nad Sázavou a dalších tratích bez možnosti průběžného dobíjení vozidel během jízdy vlaku.
Provoz klasických elektrických jednotek (EMU) se předběžně předpokládá především na tratích z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Ústí nad Labem či z Prahy do Benešova a Tábora, popřípadě na dalších současných či v budoucnu elektrizovaných tratích v Praze a Středočeském kraji.
Elektrifikace si vyžádá úpravy i v Příbrami
Příbram se také musí připravit na projekty, které jsou částečně spojeny s elektrifikací železniční trati. Elektrifikace vyžaduje i zvýšení lávky nad příbramským vlakovým nádražím, aby pod ní mohly bezpečně projíždět elektrické vlaky. Město bude jednat se Správou železnic o spolufinancování této úpravy. Portál pribram.cz o těchto krocích již informoval.
Modernizace trati se rovněž dotkne mostu v Husově ulici, který převádí silnici I/18 přes železniční trať.
Bateriové vlaky by měly podle předběžných plánů jezdit nejdříve po tratích Praha hlavní nádraží - Neratovice - Mělník a Praha hlavní nádraží - Vrané nad Vltavou - Čerčany/Čisovice, popřípadě do Dobříše. Ve střednědobém horizontu také na trati z Čerčan do Zruče nad Sázavou, z Kutné Hory do Zruče nad Sázavou a dalších tratích bez možnosti průběžného dobíjení vozidel během jízdy vlaku.
Provoz klasických elektrických jednotek (EMU) se předběžně předpokládá především na tratích z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Ústí nad Labem či z Prahy do Benešova a Tábora, popřípadě na dalších současných či v budoucnu elektrizovaných tratích v Praze a Středočeském kraji.
Elektrifikace si vyžádá úpravy i v Příbrami
Příbram se také musí připravit na projekty, které jsou částečně spojeny s elektrifikací železniční trati. Elektrifikace vyžaduje i zvýšení lávky nad příbramským vlakovým nádražím, aby pod ní mohly bezpečně projíždět elektrické vlaky. Město bude jednat se Správou železnic o spolufinancování této úpravy. Portál pribram.cz o těchto krocích již informoval.
Modernizace trati se rovněž dotkne mostu v Husově ulici, který převádí silnici I/18 přes železniční trať.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: příbram.cz
ČTK
ČTK
Související
Další články
Děti mají právo na pocit bezpečí
Světový den prevence týrání a zneužívání dětí připomíná nutnost chránit …
Krajina, která učí i zrcadlí. Nová kniha o středních Čechách vede od starohor k dnešku i k sobě samým
Středočeský kraj ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán představil již dvanáctou …
30+ PARTY v Pekle: Večer, jaký Příbram ještě nezažila
Music Club Peklo slaví třetí narozeniny od otevření klubu a tak zve už tento pátek 21. …
Temala převzala štafetu v náhradní rodinné péči
Dlouholetou činnost kanceláře náhradní rodinné péče při Dětském domově Korkyně na …
Je čas námluv raka kamenáče
Rak kamenáč je nejvzácnější druh raka v naší zemi a stal se symbolem CHKO Brdy.
Pacific Crest Trail: Ema Albrechtová vypráví v Příbrami o cestě z Mexika do Kanady
Jaké to je projít pěšky legendární trasu Pacific Crest Trail? O tom bude ve čtvrtek …
Do Česka dorazily první výrazné projevy zimy: studená fronta přinesla sníh, mráz i náledí
Do České republiky zamířila už v pondělí výrazná studená fronta, která přinesla první …
Gertrudy pořádají MODES ROBES 9. Pomoc zvířatům skrz módu
Devátý ročník charitativního bazaru MODES ROBES se uskuteční v sobotu 22. listopadu v …
FOTOGALERIE
Vánoční MINT Market v Příbrami: místo, kde najdete originální dárky od českých tvůrců
Vánoční nákupy začínají letos v Příbrami už v sobotu 22. listopadu. Estrádní sál v …
Houpák zarůstá a stín nesvědčí vřesům
Každý, kdo si oblíbil vrchol Houpák v CHKO Brdy, kde se rozkládala bývalá cílová …




