Dopravní policisté: Žádná absolutní přednost na přechodech neplatí
9. září 2014 (15:34)
foto: pribram.cz
Kam zmizely v Příbrami přechody pro chodce a proč? Zveřejňujeme zprávu Dopravního inspektorátu Policie České republiky Příbram.
Policie ČR, Dopravní inspektorát Příbram, byla předsedou dopravní komise města Příbrami požádána o vysvětlení problematiky „zmizelých přechodů“. Současně jsme byli informováni, že někteří občané mylně předpokládají, že v místech, kde dřív přechod byl, ho nyní jen někdo zapomněl vyznačit na silnici a dál se zde chovají jako na přechodu pro chodce, z čehož jim ale může vzniknout určité nebezpečí.
Jak to tedy je? V rámci rekonstrukcí místních komunikací dala policie doporučení ke zrušení některých přechodů a jejich nahrazení tzv. místy pro přecházení. Bylo to zejména v místech, kde bylo více přechodů v těsné blízkosti (např. ul. Politických vězňů) a tam, kde není taková poptávka po přecházení, kterou uvádí v současné době platná norma. Důvodem tohoto doporučení bylo především zvýšení bezpečnosti chodců přecházejících silnice. Vycházelo se ze statistických údajů nehodovosti, kdy k nejvíce střetům vozidel s chodci dochází právě na přechodech pro chodce. Vytvoření přechodu pro chodce lze považovat z jistých hledisek i za nebezpečné. Z psychologického hlediska má chodec na přechodu pocit "falešného bezpečí" a není tak ostražitý při vstupování do vozovky, jako když přechází silnici mimo přechod.
Chodec často vstupuje na přechod s přesvědčením, že řidič vozidla ho vidí a tudíž stihne zastavit. Už ale nepočítá s tím, že motorista právě telefonuje, ladí rádio, ohlíží se na děti, které veze ve vozidle,… zkrátka, že se plně nevěnuje řízení, nebo za snížené viditelnosti chodce zkrátka přehlédne. Následky dopravních nehod za takových okolností bývají velmi tragické, bohužel pro chodce na přechodu. Kdyby v takové situaci přechod na místě nebyl, chodec by počkal a přešel by komunikaci až za projíždějícím vozidlem, ale bezpečně.
Absolutní přednost je nesmysl
Mnoho chodců si bohužel mylně myslí, že na přechodu má chodec absolutní přednost, což není pravdou. Dle platného zákona chodec nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem.
Chodec smí komunikaci přejít za splnění podmínek uvedených v zákoně i mimo přechod. V takových místech, kde intenzita dopravy umožnuje komunikaci přejít i mimo přechod, považujeme za bezpečnější přechody neumisťovat. Pro možné bezbariérové překonání komunikace jsou dnes zřizována místa pro přecházení, kterými byly právě nahrazeny některé „zmizelé“ přechody. Tato místa jsou také vybavena dlažbou s hmatovými prvky pro nevidomé (proto mají lidé tendenci je s přechody zaměňovat), ale na silnici není přechod vyznačen bílým vodorovným dopravním značením (tzv. zebrou). Místa jsou volena tak, aby z nich měl chodec dostatečný rozhled na přijíždějící vozidla, je ale zapotřebí pořádně se rozhlédnout, přesvědčit se, zda je možné s ohledem na vzdálenost přijíždějících automobilů komunikaci bezpečně přejít. Místa pro přecházení nejsou označena žádnou svislou dopravní značkou. Chodec musí být ostražitý, stejně jako když přechází komunikaci mimo přechod. Pro řidiče před místem pro přecházení nevzniká žádná nová povinnost. Motorista by měl být ohleduplný vůči chodcům, kteří přecházejí komunikaci, ať už na přechodu či mimo něj, a stejně tak by měli být chodci ohleduplní k řidičům. Především by však měli myslet na své zdraví.
Jak to tedy je? V rámci rekonstrukcí místních komunikací dala policie doporučení ke zrušení některých přechodů a jejich nahrazení tzv. místy pro přecházení. Bylo to zejména v místech, kde bylo více přechodů v těsné blízkosti (např. ul. Politických vězňů) a tam, kde není taková poptávka po přecházení, kterou uvádí v současné době platná norma. Důvodem tohoto doporučení bylo především zvýšení bezpečnosti chodců přecházejících silnice. Vycházelo se ze statistických údajů nehodovosti, kdy k nejvíce střetům vozidel s chodci dochází právě na přechodech pro chodce. Vytvoření přechodu pro chodce lze považovat z jistých hledisek i za nebezpečné. Z psychologického hlediska má chodec na přechodu pocit "falešného bezpečí" a není tak ostražitý při vstupování do vozovky, jako když přechází silnici mimo přechod.
Chodec často vstupuje na přechod s přesvědčením, že řidič vozidla ho vidí a tudíž stihne zastavit. Už ale nepočítá s tím, že motorista právě telefonuje, ladí rádio, ohlíží se na děti, které veze ve vozidle,… zkrátka, že se plně nevěnuje řízení, nebo za snížené viditelnosti chodce zkrátka přehlédne. Následky dopravních nehod za takových okolností bývají velmi tragické, bohužel pro chodce na přechodu. Kdyby v takové situaci přechod na místě nebyl, chodec by počkal a přešel by komunikaci až za projíždějícím vozidlem, ale bezpečně.
Absolutní přednost je nesmysl
Mnoho chodců si bohužel mylně myslí, že na přechodu má chodec absolutní přednost, což není pravdou. Dle platného zákona chodec nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem.
Chodec smí komunikaci přejít za splnění podmínek uvedených v zákoně i mimo přechod. V takových místech, kde intenzita dopravy umožnuje komunikaci přejít i mimo přechod, považujeme za bezpečnější přechody neumisťovat. Pro možné bezbariérové překonání komunikace jsou dnes zřizována místa pro přecházení, kterými byly právě nahrazeny některé „zmizelé“ přechody. Tato místa jsou také vybavena dlažbou s hmatovými prvky pro nevidomé (proto mají lidé tendenci je s přechody zaměňovat), ale na silnici není přechod vyznačen bílým vodorovným dopravním značením (tzv. zebrou). Místa jsou volena tak, aby z nich měl chodec dostatečný rozhled na přijíždějící vozidla, je ale zapotřebí pořádně se rozhlédnout, přesvědčit se, zda je možné s ohledem na vzdálenost přijíždějících automobilů komunikaci bezpečně přejít. Místa pro přecházení nejsou označena žádnou svislou dopravní značkou. Chodec musí být ostražitý, stejně jako když přechází komunikaci mimo přechod. Pro řidiče před místem pro přecházení nevzniká žádná nová povinnost. Motorista by měl být ohleduplný vůči chodcům, kteří přecházejí komunikaci, ať už na přechodu či mimo něj, a stejně tak by měli být chodci ohleduplní k řidičům. Především by však měli myslet na své zdraví.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: red
autor: Dopravní inspektorát PČR Příbram
Další články
Ceny benzinu a nafty v Příbrami: Ceny nafty klesají
Za benzin Natural 95 zaplatíte tento týden v Příbrami v rozmezí od 32,90 Kč do 34,90 …
Osobní auto srazilo dítě v Seifertově ulici
V pátek před jednou hodinou odpoledne vyjížděli záchranáři k nahlášené nehodě v …
Tipy na víkend: Poslední víkend před Vánocemi – přijďte na Farmářské trhy, krásné koncerty, nebo přijďte fandit příbramským sportovcům!
Během posledního víkendu před svátky na vás čeká spousta kulturních akcí, v nabídce …
Mlha a náledí komplikují dopravu, u Hájů skončilo auto na střeše
Řidiči by měli být dnes obzvláště opatrní. Po včerejším oteplení zase v noci padla …
Nemocnice hlásí rekord v dárcovství krve: Odběrů bylo nejvíce v historii
Nemocnice v letošním roce zaznamenala historicky nejvyšší počet dárcovských odběrů …
Inverze a námraza v Brdech: zimní kouzlo, které nebere konce
Už řadu dní nebo spíše týdnů nejen v našem regionu panovalo nebo panuje inverzní …
FOTO
Aktivní záloha 13. dělostřeleckého pluku prošla nejtěžší prověrkou roku
Září bylo o odbornosti, listopad o taktice. Aktivní záloha (AZ) u 13. dělostřeleckého …
FOTOGALERIE
Vánoční besídka v azylovém domě Příbram přinesla dětem radost a naději
V úterý 16. prosince se v azylovém domě v Příbrami uskutečnila vánoční besídka plná …
Za hranice učebnic: Studenti Gymnázia Karla Čapka poznávali Turecko díky programu Erasmus+
Osm studentů a dva učitelé Gymnázia Karla Čapka v Dobříši absolvovali výměnný pobyt v …
Nemocnost v regionu stoupá, příbramská nemocnice potvrzuje zvýšený zájem o vyšetření
Jak již náš portál pribram.cz informoval v počátku týdne, nemocnost akutních …




