Do povinné výbavy kola patří i bezpečná řídítka
24. července 2019 (15:41)
Do pedálů o prázdninách občas šlápnou i ti, kteří jinak cyklistice příliš neholdují. Aby byla jízda bezpečná, nestačí mít pouze funkční brzdy
Kdybychom si v době letních prázdnin stoupli k jakékoliv silnici a spočítali projíždějící cyklisty, došli bychom jistě k nemalému číslu. Do pedálů o prázdninách šlapou i ti, kteří jinak jízdě na kole příliš neholdují. Bohužel i bilance dopravních nehod, ve kterých figurují cyklisté, tomu odpovídá.
Stejně jako řidiči udržují své automobily, i cyklisté by měli svému kolu dopřávat pravidelnou technickou prohlídku. Věděli jste, že do povinné výbavy kola patří například i bezpečná řídítka? Přinášíme vám podrobný popis toho, co všechno by mělo vaše kolo mít, než vyrazíte do ulic.
Stejně jako řidiči udržují své automobily, i cyklisté by měli svému kolu dopřávat pravidelnou technickou prohlídku. Věděli jste, že do povinné výbavy kola patří například i bezpečná řídítka? Přinášíme vám podrobný popis toho, co všechno by mělo vaše kolo mít, než vyrazíte do ulic.
Jaká je tedy povinná výbava jízdního kola?
Brzdy
Do povinné výbavy patří dvě na sobě nezávislé účinné brzdy (zadní a přední) s odstupňovatelným ovládáním brzdového účinku. Jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou.
Brzdy
Do povinné výbavy patří dvě na sobě nezávislé účinné brzdy (zadní a přední) s odstupňovatelným ovládáním brzdového účinku. Jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou.
Bezpečná řídítka
Volné konce trubek řidítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.) Zaslepená řídítka totiž slouží při pádu z kola jako ochrana před rozříznutím kůže nebo jiným vážným úrazem.
Volné konce trubek řidítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.) Zaslepená řídítka totiž slouží při pádu z kola jako ochrana před rozříznutím kůže nebo jiným vážným úrazem.
Žádné ostré hrany
Zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm.
Páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm.
Matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené.
Zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm.
Páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm.
Matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené.
Odrazky
Zadní odrazka červené barvy
Tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250-900 mm nad rovinou vozovky. Činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5°.
Odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty.
Zadní odrazka červené barvy
Tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250-900 mm nad rovinou vozovky. Činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5°.
Odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty.
Boční odrazky oranžové barvy
Na paprscích předního nebo zadního kola, či obou kol musí být nejméně jedna boční odrazka oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm.
Tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Na obou stranách šlapátek (pedálů) musí být odrazky oranžové barvy (autožluť). Tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti.
Na paprscích předního nebo zadního kola, či obou kol musí být nejméně jedna boční odrazka oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm.
Tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Na obou stranách šlapátek (pedálů) musí být odrazky oranžové barvy (autožluť). Tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti.
Přední odrazka bílé barvy
Tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5.
Odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty.
Tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5.
Odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty.
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
Světlomet svítící dopředu bílým světlem
Sětlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem.
Zadní svítilna červené barvy
Podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky. Zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy.
Zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 h bez přerušení.
Světlomet svítící dopředu bílým světlem
Sětlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem.
Zadní svítilna červené barvy
Podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky. Zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy.
Zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 h bez přerušení.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: MěÚ
autor: mir
Další články
Ceny benzinu a nafty v Příbrami: nejdražíší je čerpací stanice značky MOL
Za benzin Natural 95 zaplatíte tento týden v Příbrami v rozmezí od 33,50 Kč do 34,90 …
Kde všude proběhne zahájení adventu? Nabízíme přehled!
Rádi byste se zúčastnili slavnostního zahájení adventu či dalších tematických akcí? V …
Největší sbírka vánočních dárků pro děti v nouzi odstartovala i v Příbrami a Dobříši
Sbírka Krabice od bot letos slaví 15 let a připravuje svůj dosud největší ročník. Už …
Mazutová výtopna na Rynečku půjde zřejmě k zemi. Město hledá nové využití pozemku
Město Příbram zvažuje, co dál s areálem bývalé mazutové výtopny na Rynečku. Původní …
Tradiční členská schůze svazu tělesně postižených v Rožmitále pod Třemšínem opět spojila komunitu
Ve čtvrtek 13. listopadu se ve Společenském centru v Rožmitále pod Třemšínem …
Adam Rada: Mladý fotbalista, který proměnil vesnický fotbal v show
Originální videa, nakažlivý humor a první vyprodaná živá show v rodném Novém Kníně. …
Proč je správné užívání antibiotik důležitější než kdy dřív?
Antibiotická rezistence patří k největším hrozbám moderní medicíny. O tom, proč …
ROZHOVOR
V Příbrami se představí Ivan Mládek a jeho legendární Banjo Band
Ve čtvrtek 27. listopadu od 19:00 ožije Estrádní sál Divadla A. Dvořáka Příbram …
Dobříš má nové stromy díky společné výsadbě dobrovolníků
Dobrovolníci, skauti i zástupci města společně vysadili desítky stromů a keřů ve …
Z druhé strany lavičky: Nízkoprahové denní centrum a Noclehárna
První díl ze série reportáží o nízkoprahových službách, terénní pomoci a životě bez …




