Dálnice D4 míří k arbitráži kvůli nároku koncesionáře, výše částky je nejasná
9. října 2025 (16:40)
foto: Nová část D4. / pribram.cz
Projekt dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem míří k arbitráži kvůli sporu o nároky francouzského koncesionáře Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam). Koncesionář se na Rozhodčí soud při Mezinárodní obchodní komoře obrátil poté, co ministerstvo dopravy odmítlo jeho finanční požadavek.
Podle serveru Zdopravy, který o tom dnes informoval, je požadovaná částka miliarda korun, mluvčí ministerstva však sdělil, že požadovaná částka je nižší. V projektu spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) sdružení Via Salis postavilo 48 kilometrů D4, které jsou v provozu od loňského prosince.
Podle ministerstva dopravy je zahájení arbitráže důsledkem nevyřešeného sporu o geologické údaje poskytnuté před uzavřením smlouvy. "Po odmítnutí nároku Nezávislým dozorem probíhala jednání až do konce letošního června, kdy koncesionář zahájil arbitráž. Ministerstvo dopravy bude hájit zájmy státu, přičemž arbitráž probíhá u Rozhodčího soudu při Mezinárodní obchodní komoře (ICC). Požadovaná částka je nižší než uváděná v médiích," sdělil mluvčí ministerstva František Jemelka. Doplnil, že se ministerstvo nebude k věci dále vyjadřovat. Zdůraznil však, že spor nijak neovlivnil dokončení dálnice D4 a ani neovlivní její provoz.
"Arbitráž byla ze strany koncesionáře podána a týká se požadavku na úhradu nákladů zhotovitele souvisejících s rozdílnou geologií. Proces probíhá v souladu s koncesní smlouvou za účasti objednatele, koncesionáře a zhotovitele. Vzhledem k povaze věci nemůžeme k probíhajícímu arbitrážnímu řízení poskytnout podrobnější informace," sdělil serveru Zdopravy mluvčí Via Salis Daniel Pedret.
Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma Via Salis Operations se má 25 let starat o její provoz. Má plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice. Stát zůstává majitelem infrastruktury a dálnici do své správy převezme v roce 2049. Stát by měl společnosti postupně splatit 17,8 miliardy korun jako takzvanou platbu za dostupnost.
Jde o první dopravní projekt, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru. V současnosti stát připravuje výběr koncesionáře pro stavbu úseku dálnice D35 mezi Opatovcem na Svitavsku a Mohelnicí na Šumpersku. Připravují se i PPP projekty na železnici, mimo jiné při modernizaci trati na pražské Letiště Václava Havla.
Arbitráž je způsob řešení sporů mimo běžné soudy, kdy nezávislí rozhodci rozhodují o nárocích stran na základě předložených důkazů a smluv. Je rychlejší a flexibilnější než klasické soudní řízení a její rozhodnutí je právně závazné.
"Arbitráž byla ze strany koncesionáře podána a týká se požadavku na úhradu nákladů zhotovitele souvisejících s rozdílnou geologií. Proces probíhá v souladu s koncesní smlouvou za účasti objednatele, koncesionáře a zhotovitele. Vzhledem k povaze věci nemůžeme k probíhajícímu arbitrážnímu řízení poskytnout podrobnější informace," sdělil serveru Zdopravy mluvčí Via Salis Daniel Pedret.
Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma Via Salis Operations se má 25 let starat o její provoz. Má plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice. Stát zůstává majitelem infrastruktury a dálnici do své správy převezme v roce 2049. Stát by měl společnosti postupně splatit 17,8 miliardy korun jako takzvanou platbu za dostupnost.
Jde o první dopravní projekt, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru. V současnosti stát připravuje výběr koncesionáře pro stavbu úseku dálnice D35 mezi Opatovcem na Svitavsku a Mohelnicí na Šumpersku. Připravují se i PPP projekty na železnici, mimo jiné při modernizaci trati na pražské Letiště Václava Havla.
Arbitráž je způsob řešení sporů mimo běžné soudy, kdy nezávislí rozhodci rozhodují o nárocích stran na základě předložených důkazů a smluv. Je rychlejší a flexibilnější než klasické soudní řízení a její rozhodnutí je právně závazné.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: ČTK
Další články
Na lov vyrážejí spolu s myslivci i policisté
Lovecká sezóna je v plném proudu a s ní přichází nejen krásné chvíle strávené v …
Příbram porazila Žižkov a poděkovala veteránům. Podzim zakončila vítězně
V rámci 16. kola Chance Národní ligy přivítala Příbram na domácím stadionu tým FK …
Soud řeší případ otravy matky metanolem na Příbramsku
Krajský soud v Praze začal v pátek 7. listopadu projednávat případ …
Spolek 3 Mámy v akci přinášejí radost dětem i dospělým
V Pňovicích se rozhodně nudit nedá. Místní spolek „3 Mámy v akci z. s.“ se už několik …
Zdravý rozum zvítězil. Město upravuje projekt v Lazci podle požadavků občanů
Radní města Příbram se rozhodli upravit projekt rekonstrukce ulic Do Polí a K Jamkám v …
Listopad v lese: čas pomrazek a fialových čirůvek
Čas neúprosně plyne a máme tady listopad. Možná jsme si ani neužili pravého podzimního …
FOTO
Nezlomný Tománek jde znovu do boje! V Marbelle zaútočí na rekordní pátý titul mistra světa
Po zklamání z Nice má český paratriatlonista Jan Tománek před sebou novou výzvu. Ve …
Rodinný vandr zve na podzimní dobrodružství pro malé i velké
Spojte příjemné s užitečným a vezměte svou rodinu na výlet, který potěší všechny bez …
Sedlčany uzavřely ulici Víta Nejedlého kvůli opravě vozovky
Sedlčany připravují rozsáhlou opravu ulice Víta Nejedlého, která od pátku 7. listopadu …
Dvanáct mečbolů nestačilo. Zlín šokoval Příbram
Volejbalisté VK TROX Příbram nastoupili, ve čtvrtek 6. 11. 2025, v pátém kole …




