Česko má problém s alkoholismem. K závislosti se blíží milion lidí
1. června 2024 (16:39)
foto: pixabay
Rizikové pití v datech SZÚ vykazovalo 6,5 procenta mužů a deset procent žen, škodlivé 8,7 procenta mužů a čtyři procenta žen. Nejčastější byla zvýšená spotřeba alkoholu u lidí ve věku 45 až 64 let.
Lékaři se podle průzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ) v posledních dvou letech ptali na pití alkoholu poloviny lidí, desetině lékař doporučil pití omezit. Podle experta Národního institutu SYRI a Masarykovy univerzity Alberta Kšiňana je to zarážející, lékaři by se měli ptát častěji. Ve spotřebě alkoholu na hlavu, která loni činila 6,9 litru, je Česko ve světě na špici. Rizikové pití přiznává přes osm procent, mezi muži každý desátý. Odborníci tak odhadují, že problém s alkoholem má v ČR milion lidí.
"Omezit pití doporučovali lékaři častěji starším osobám a osobám s nižším vzděláním. Potřebu omezit pití reflektuje pouze 1,7 procenta dotázaných konzumentů alkoholu, což svědčí o tom, že naprostá většina respondentů si zdravotních rizik souvisejících s nadměrnou konzumací alkoholu není vědoma nebo že doporučení lékaře ignoruje," uvedli autoři studie NAUTA 2023.
Muži konzumují více alkoholu než ženy. "Tyto rozdíly nacházíme i u jiných látek, nejen alkoholu, například u tabáku nebo drog. Neexistuje jedna příčina, nicméně důvody jsou biologické jako například rozdílné vstřebávání alkoholu, společenské a kulturní. Pití alkoholu je více tolerováno u mužů než u žen. Ženy také obecněji více dbají o své zdraví, a tedy si uvědomují škodlivost alkoholu," uvedl Kšiňan.
Vysoká spotřeba alkoholu v ČR podle lékařů přispívá k vyššímu výskytu a nárůstu onemocnění. Podle kardiologů je jednou z nich například takzvaná alkoholická kardiomyopatie, která vede k srdečnímu selhání. Nemoci srdce jsou dlouhodobě nejčastější příčinou úmrtí. Ředitelka SZÚ Barbora Macková tento týden řekla, že s alkoholem souvisí každoročně šest procent úmrtí.
Odborníci definují několik kategorií pijáků. Umírněné pití je definováno jako užívání méně než dvou alkoholických nápojů denně u mužů a jednoho nápoje u žen, rizikové pití je až tři nápoje u mužů a dvě u žen a pití více alkoholu označují za škodlivé.
Rizikové pití v datech SZÚ vykazovalo 6,5 procenta mužů a deset procent žen, škodlivé 8,7 procenta mužů a čtyři procenta žen. Nejčastější byla zvýšená spotřeba alkoholu u lidí ve věku 45 až 64 let. "V této věkové kategorii je více než 16 procent respondentů, kteří vykazují známky rizikového nebo škodlivého pití," doplnil Kšiňan.
Jak často pijete alkohol?
U respondentů, kteří vykazovali známky škodlivého pití, se lékař na pití alkoholu ptal ve dvou třetinách případů a doporučil omezení 29 procentům z nich.
Brzy se s alkoholem setkávají i děti. Podle výzkumů SYRI některé s alkoholem udělají zkušenost v necelých dvou letech, jako tříleté s ním v nějaké formě má zkušenost 18 procent dětí, v pěti letech 23 procent.
Celoživotních abstinentů jsou v ČR asi tři procenta, asi čtvrtina uvádí jako důvod životní styl a šestina zdravotní důvody. V posledním roce abstinenci v průzkumu SZÚ uvádělo 12,6 procenta respondentů. V covidových letech byla míra uváděné abstinence v populaci vyšší, potom klesla, ale stále je vyšší než v předcovidových letech. Nejčastěji abstinují lidé starší 65 let a pak také lidé v kategorii 15 až 24 let.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK/SZÚ
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Meteorologové již spustili mapu pravděpodobnosti růstu hub
•Těžce nemocnému Davídkovi po předčasné smrti tatínka hrozí, že přijde o domov
•Začíná sezona hub. Našemu zdraví prospívají, srdci obzvlášť
Další články
Demence nemusí přijít tak brzy. Tři rizikové faktory rozhodují o celých 13 letech života
Demenci dnes neumíme zastavit, ale podle nové studie ji dokážeme výrazně oddálit. Až o …
ZDRAVOTNICTVÍ
Novela stavebního zákona zrychluje výstavbu. Přírodu ale může stát víc, než se zdá
Novela stavebního zákona, kterou poslanci schválili v červenci, má zrychlit povolování …
POLITIKA
Srpnové zatmění Slunce: krátká tma uprostřed léta. Co uvidíme a kdy zvednout oči k nebi
Ve středu 12. srpna 2026 nás čeká jeden z nejhezčích nebeských úkazů — částečné …
ZAJÍMAVOSTI
Při dalším poklesu Orlíku začne Povodí Vltavy využívat zásobu vody ze Slap
Hladiny všech toků klesají a situace začíná být kritická. Pokud hladina Orlické …
AKTUÁLNĚ
Tropické teploty v práci. Kdy musí zaměstnavatel zajistit pitný režim a ochranné nápoje
Letní vedra mohou výrazně ovlivnit pracovní podmínky. Pokud teploty na pracovišti …
NEPŘEHLÉDNĚTE
Pronajmout si dnes byt? Nejvíc letí malé. A zrekonstruované mizí nejrychleji
Nájemné dál roste a lidé mění své preference. Největší zájem je o menší byty, které se …
NEPŘEHLÉDNĚTE
Série požárů na Příbramsku: Sucho a silný vítr komplikují žně, v Boroticích platí třetí stupeň poplachu
Žně na Příbramsku dnes dramaticky komplikuje extrémní sucho a silný vítr, které …
AKTUALIZOVÁNO
Procházka lesem může skončit nebezpečným nálezem. Policie radí: Na munici nesahejte!
Je čas prázdnin a dovolených a tak se v přírodě pohybuje více lidí než jindy. S tím …
NEPŘEHLÉDNĚTE
Středočeský kraj rozdělí 7,4 mil. Kč na domácí paliativní a ošetřovatelskou péči
Na domácí paliativní a ošetřovatelskou péči poskytne Středočeský kraj 15 organizacím …
AKTUÁLNĚ
Další vlna veder před námi. Po krátkém ochlazení znovu tropy
Tento týden přinese převážně slunečné, teplé a suché počasí. Po krátkém ochlazení v …
AKTUÁLNĚ




