Češi na kolech: Vysoká tolerance alkoholu a polovina bez helmy
10. srpna 2024 (07:00)
foto: ilustrační, Pixabay – Manfred Antranias
Více než čtvrtinu všech dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu zavinili v loňském roce cyklisté.
Cyklistika se v České republice zejména v letním období řadí k oblíbeným aktivitám. Jak ale upozorňují iniciativy pro bezpečnost na silnicích, patří cyklisté k ohrožené skupině účastníků silničního provozu. A to i kvůli sobě. Podle tiskové zprávy Týmu silniční bezpečnosti mohli v roce 2023 za 26 % z celkového počtu 4 766 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu.
„Můžeme spekulovat o tom, že je v české kotlině zakotvená jakási tradice, kdy každý jezdil na kole do hospody a po několika pivech stejným prostředkem zase domů. Možná je za tím přesvědčení, že se zas až o tolik rizikové chování nejedná," domnívá se ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.
Zpráva zmiňuje závěry odborníků z americké Hopkinsovy univerzity, podle nichž hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba 5krát, u cyklisty až 20krát. „Jízda na kole pod vlivem alkoholu je velmi nebezpečná. Jaká jsou specifická nebezpečí? Náročnější udržení rovnováhy na kole, nepředvídatelná jízdní stopa cyklisty, změna ostrosti vidění, ale i jeho hloubky, násobná nezodpovědnost opilého cyklisty bez přilby, případně nedostatečná viditelnost," uvádí Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Kolik za jízdu pod vlivem
Cyklista se při jízdě pod vlivem alkoholu dopouští přestupku na úseku dopravy, za který mu hrozí ve správním řízení pokuta od 7 do 25 tisíc korun. Pokuta od 25 do 75 tisíc korun hrozí i v situaci, kdy se odmítne podrobit dechové zkoušce. Vyšší sankce platí v České republice s nulovou tolerancí alkoholu od začátku tohoto roku.
Cyklista se při jízdě pod vlivem alkoholu dopouští přestupku na úseku dopravy, za který mu hrozí ve správním řízení pokuta od 7 do 25 tisíc korun. Pokuta od 25 do 75 tisíc korun hrozí i v situaci, kdy se odmítne podrobit dechové zkoušce. Vyšší sankce platí v České republice s nulovou tolerancí alkoholu od začátku tohoto roku.
Nulový limit mají i na Slovensku. Většina států v Evropě je ale k alkoholu za řídítky shovívavější, obvykle se toleruje míra do 0,5 promile. Rakousko a Německo se staví rozdílně k výši alkoholu u cyklistů a řidičů motorových vozidel. V Rakousku lze na kolo nasednout s maximálně 0,8 promile alkoholu v krvi, v Německu i s 1,6 promile. Povolené množství u řidičů motorových vozidel je v obou zemích do 0,5 promile, motoristé do 21 let mohou za volant jen bez požití.
Není povinná
A jak je to s nošením helmy? Podle průzkumu maloobchodního cyklistického řetězce Mojekolo si důležitost nošení cyklistické helmy uvědomuje absolutní většina českých cyklistů, jen polovina si ale helmu při jízdě nasadí. Nejčastější důvody, proč Češi helmu raději nechají doma, jsou: pod helmou se potí hlava, je nepohodlná a 30 % z oslovených helmu ani nevlastní. Jako hlavní důvod pro nepoužití helmy uvedlo téměř 20 % respondentů, že její nošení není v ČR povinné.
A jak je to s nošením helmy? Podle průzkumu maloobchodního cyklistického řetězce Mojekolo si důležitost nošení cyklistické helmy uvědomuje absolutní většina českých cyklistů, jen polovina si ale helmu při jízdě nasadí. Nejčastější důvody, proč Češi helmu raději nechají doma, jsou: pod helmou se potí hlava, je nepohodlná a 30 % z oslovených helmu ani nevlastní. Jako hlavní důvod pro nepoužití helmy uvedlo téměř 20 % respondentů, že její nošení není v ČR povinné.
Statistiky BESIP a Police ČR za rok 2023 uvádějí, že při dopravních nehodách bylo usmrceno 39 cyklistů, dalších 251 bylo těžce zraněno. Nejvíce fatálních nehod bylo ve věkové kategorii 65–74 let, téměř 72 % usmrcených cyklistů nemělo na hlavě přilbu. „Zaznamenáváme trend elektrokol, o tom není pochyb. Zejména při jejich využívání je třeba být z pohledu bezpečnosti obezřetnější. Z našeho průzkumu ale vyplynulo, že více než osmdesát procent cyklistů jezdících na elektrokole vyráží na kolo vždy s kvalitní a certifikovanou helmou," zmiňuje přístup uživatelů elektrických kol Jan Schindler z maloobchodního řetězce Mojekolo.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Související
•Porovnání cen pohonných hmot v Příbrami
•Budou elektromobily slepou uličkou? Kolik se jich registruje v Příbrami?
•Paliva ve Středočeském kraji od minulého týdne zlevnila, víc nafta
Další články
Předvánoční návštěva v Domově seniorů v Rožmitále
Ke konci roku již tradičně navštívili radní Centrum Rožmitál pod Třemšínem - Domov …
Lidl testuje pojízdný obchod. V Maďarsku objíždí vesnice, v Česku zatím ne
Lidl Maďarsko spustil v říjnu pilotní projekt mobilního obchodu. Upravený autobus s …
Zajímavosti
Odkud se vzal vánoční stromeček? Příběh jednoho symbolu
Vánoční stromeček je dnes jedním z nejvýraznějších symbolů Vánoc. Rozsvítí domovy, …
Vánoce
Hasiči měli na Štědrý den napilno. Požárů bylo nejvíc za posledních pět let
Štědrý den letos rozhodně neproběhl v poklidné atmosféře, jak by si mnozí přáli. …
FOTO
Štědrodenním dopolednem v Dobříši opět zněla lidová hudba
Dobříšský pokleslý orchestr lidových nástrojů už osmnáct let přináší radost …
Vojáci z 13. dělostřeleckého pluku i letos rozdávali radost dětem
Vojáci 13. dělostřeleckého pluku i letos podpořili děti, které vyrůstají bez rodin. …
FOTOGALERIE
Ježíšek nebo Santa? Vánoční souboj tradic a fantazie
Většina světa zná červeně oděného, buclatého Santa Clause. My v Česku zase milujeme …
Svíčky a zábavní pyrotechnika: Krása, která vyžaduje respekt
Vánoční svátky i silvestrovské oslavy si často spojujeme se světlem svíček a zábavní …
Kapr, řízek nebo úspory? Jak bude letos vypadat vánoční stůl na Příbramsku
Štědrovečerní menu na Příbramsku se i letos ponese ve znamení tradičních chutí, ale …
Štědrý večer: české vánoční pověry a tradice, které dodávají kouzlo Vánocům
Štědrý den je králem kalendáře, dnem, který slaví všichni bez rozdílu. V českých …
Vánoce




