Budou elektromobily slepou uličkou? Kolik se jich registruje v Příbrami?
7. srpna 2024 (07:00)
foto: pixabay
Není mnoho jiných témat, které tolik dráždí a rozděluje lidi napříč Evropskou unií. Čím více se blíží definitivní zákaz prodeje automobilů na konvenční pohon, tím intenzivnější je debata napříč starým kontinentem o smysluplnosti tohoto nařízení. Statistiky o prodejích elektroaut dělají vrásky výrobcům po celém světě. Predikce o budoucích prodejích, potřebných kapacitách a skladbě výroby se stávají věštbou ze skleněné koule.
Stačí se podívat na titulky některých konkurenčních deníků z posledních týdnů. „Od elektromobilů se odvracejí už i němečtí zákazníci“. „Audi reaguje na nižší poptávku po elektromobilech, nabídne více plug-in hybridů“. „Náš plán přejít v roce 2030 zcela na elektromobily byl příliš ambiciózní, zní z Fordu“. „Naše elektromobilní cíle byly příliš ambiciózní, přiznává Porsche“.
Německý svaz obchodu a průmyslu (ZDK) provedl průzkum, kterého se zúčastnilo 348 dealerů napříč Německem. Vyplynulo z něj, mimo jiné, že od začátku roku si soukromí zákazníci objednali o 47 procent méně elektromobilů v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Objednávky plug-in hybridů klesly o 37 procent. Stoupla naopak poptávky po benzinových a naftových vozech, a to o celých 24 procent.
Prodejci neočekávají zlepšení situace ani ve druhé polovině roku. Hlavním důvodem propadu poptávky je vysoká cena elektromobilů v porovnání se spalovacími motory. Podobný trend se projevuje i mezi firemními zákazníky. 27 procent dealerů uvedlo, že firemní klientelu odrazuje vysoká pořizovací cena či vysoké leasingové splátky. 23 procent se obává nejisté hodnoty elektromobilů při dalším prodeji.
Nízké prodeje elektromobilů způsobují vrásky nejenom dealerům, ale hlavně automobilkám. Před nedávnem se nezvykle ostře pustil šéf BMW Oliver Zipse do Evropské komise v čele s její předsedkyní, Ursulou von der Leyenovou. Řada obchodních partnerů BMW podle něj jen nechápavě kroutí hlavou a klade si otázku, proč EU zakazuje technologii, v níž má Evropa největší konkurenční výhodu a která díky palivům s nízkými emisemi CO2 stále nabízí tolik potenciálu? A k tomu přihazují další pádný argument: Proč se má vše koncentrovat právě na technologii, která vede Evropu k obrovské závislosti na surovinách?
Jak se daří elektromobilům v Příbrami? Podle statistik Ministerstva dopravy se za loňský rok 2023 zaregistrovalo v ORP Příbram (oblast působnosti Dopravního úřadu MěÚ Příbram) celkem 44 elektroaut z celkových 1.571 nově registrovaných vozidel, což tvoří podíl 2,8 procenta. Letos (od 1.1. do 5.8.2024) bylo dosud zaregistrováno 55 elektroaut z celkem 1.232 všech zaregistrovaných vozidel, což značí nárůst na 4,5 procenta.
Jednou z hlavních příčin klesajících prodejů elektromobilů je zrušení státních dotací v řadě zemí. Zatímco byly tyto pobídky důležitým podnětem pro popularizaci elektromobilů, bez nich dochází ke stále nižším prodejům. To ukazuje, že zájem spotřebitelů o elektromobily závisí na finančních stimulech, a ještě není dostatečně silný na to, aby udržel trvalý růst trhu.
Stále častěji se tak hovoří o odložení zákazu spalovacích vozidel v Evropské unii, což by zcela jistě ovlivnilo dynamiku trhu s elektromobily. Takové rozhodnutí by na jedné straně mohlo snížit tlak na automobilový průmysl, ale zároveň by mohlo zpochybnit důvěru veřejnosti v budoucnost elektromobility.
Stále častěji se tak hovoří o odložení zákazu spalovacích vozidel v Evropské unii, což by zcela jistě ovlivnilo dynamiku trhu s elektromobily. Takové rozhodnutí by na jedné straně mohlo snížit tlak na automobilový průmysl, ale zároveň by mohlo zpochybnit důvěru veřejnosti v budoucnost elektromobility.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák
Související
•Paliva ve Středočeském kraji od minulého týdne zlevnila, víc nafta
•Město investuje do zvýšení světelného zabezpečení přechodu pro chodce
•Středočeský kraj chce nástup všemi dveřmi do autobusů rozšířit na další linky
Další články
Vánoční jmelí: od keltských pověr až k polibkům pod větvičkou
Jmelí je rostlina, která od pradávna budila úžas. Zůstává zelené i v zimě, roste mezi …
Vánoce
Vánoční bowling plný radosti: rybářský kroužek z Rožmitálu uzavřel rok ve velkém stylu
Vánoční atmosféra a konec roku pohltil i rybářský kroužek Českého rybářského svazu, …
Na sváteční stůl patří i houbový kuba z vánoční houby
Vánoční svátky nejsou jen o cukroví a smaženém kaprovi. K místním tradicím patří také …
Vánoce
Nová kavárna v Drakovně doplní úpravy Jiráskových sadů
V budově Drakovny (dům čp. 117), v prostorách, které mají obyvatelé nejen Příbrami …
Nepřehlédněte
Na Štěpána rodina i tradice. Druhý svátek vánoční připomíná prvního mučedníka i koledy
Druhý svátek vánoční 26. prosince připomíná svatého Štěpána, prvního křesťanského …
Vánoce
Herectví je pro mě úlet a únik z reality, říká Taťjana Medvecká
Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie, držitelka Českého lva, Ceny Františka Filipovského …
ROZHOVOR
Předvánoční návštěva v Domově seniorů v Rožmitále
Ke konci roku již tradičně navštívili radní Centrum Rožmitál pod Třemšínem - Domov …
Lidl testuje pojízdný obchod. V Maďarsku objíždí vesnice, v Česku zatím ne
Lidl Maďarsko spustil v říjnu pilotní projekt mobilního obchodu. Upravený autobus s …
Zajímavosti
Odkud se vzal vánoční stromeček? Příběh jednoho symbolu
Vánoční stromeček je dnes jedním z nejvýraznějších symbolů Vánoc. Rozsvítí domovy, …
Vánoce
Hasiči měli na Štědrý den napilno. Požárů bylo nejvíc za posledních pět let
Štědrý den letos rozhodně neproběhl v poklidné atmosféře, jak by si mnozí přáli. …
FOTO




