26. 4. svátek má Oto
PB | Realitní




Architektonické koncepty pro Mírové náměstí v Dobříši

21. prosince 2020   (14:01)
Další 3 fotografie v galeriiArchitektonické koncepty pro Mírové náměstí v Dobříši
foto: enisa Havlíčková

Město Dobříš představuje jednotlivé architektonické návrhy řešení veřejnosti. Oba návrhy projedná v lednu 2021 stavební komise města Dobříše


Vedení města Dobříše řeší již dlouhodobě možnost budoucí úpravy a hlavně zkvalitnění prostoru Mírového náměstí v centru města. V současné době, kdy probíhá velká oprava Pražské ulice a v plánu je rekonstrukce náměstí Komenského, by kultivace Mírového náměstí byla logicky navazujícím krokem.

Už v červenci 2020 se vedení města Dobříše rozhodlo, že znovu otevře otázku proměny Mírového náměstí v centru města. „Řešení rekonstrukce tohoto místa je pro město stěžejní. Již v minulosti byly vypracovány drahé studie, které ukazovaly z našeho pohledu nepříliš pěkné ani funkční a v dnešní době již nemoderní návrhy. Uvažovali jsme proto o zorganizování veřejné soutěže pod záštitou České komory architektů, ale z důvodu vysokých nákladů na otevřenou soutěž jsme se nakonec rozhodli oslovit 4 architektonická studia“ říká starosta Pavel Svoboda.
Hlavním důvodem, proč se město přiklonilo k tzv. vyzvané soutěži jsou v první řadě náklady.

U klasické otevřené soutěže probíhající pod záštitou České komory architektů se náklady pohybují v jednotkách milionů, zatímco náklady na vyzvanou soutěž se pohybují v řádech desítek tisíců. Do vyzvané soutěže z Dobříše byly ke zpracování nového návrhu osloveny čtyři projekční ateliéry. Předmětem cenové nabídky bylo vytvoření architektonického návrhu s řešením lokality Mírového náměstí formou situace a nejméně čtyř pohledů včetně prezentace pracovnímu zastupitelstvu.

„V návaznosti na dokončení rekonstrukce Pražské ulice a přilehlých úseků, která bude hotova do 31. 8. 2021 logicky uvažujeme co s další částí Mírového náměstí. Vzhledem k nemožnosti přesunu autobusových zastávek z Mírového náměstí na Pražskou třídu nebylo možné přepracovat již existující návrh od ateliéru FAM Architekti, proto jsme chtěli vypracovat zcela nový a moderní návrh řešení,“ upřesňuje místostarosta Tomáš Vokurka.

Vedení města zadalo zpracovatelům návrhu nového konceptu Mírového náměstí konkrétní požadavky:
  1. 6 autobusových zastávek s částečným krytím
  2. Elektronická informační tabule s odjezdy a příjezdy autobusů
  3. Parkovací místa
  4. Kiosek pro noviny a občerstvení
  5. Mobiliář
  6. Sadové úpravy řešeného území a okolí budovy radnice

Svou vizi o řešení Mírového náměstí odevzdali vedení města ve výsledku dva projekční ateliéry.


První řešení předložil tým ŠENKÝŘ Architekti s. r. o., který kromě popisu projektu dodal také kvalitně zpracovanou vizualizaci s jednotlivými obrázky a videem možného řešení. Druhý návrh předal vedení města Ing. arch. Marek Prchal, který má po svátcích dodat ještě chybějící vizualizace.

Nyní město Dobříš představuje jednotlivé architektonické návrhy řešení veřejnosti. Oba návrhy projedná v lednu 2021 stavební komise města Dobříše a následně budou prezentovány občanům a široké veřejnosti. O vlastní realizaci projektu pak rozhodnou potřebné finanční možnosti rozpočtu města Dobříše a dotační podmínky v letech 2021-2027. Odhadované náklady na rekonstrukci Mírového náměstí nyní činí 60 mil. Kč.
Návrh Mírového náměstí Dobříš - Ing. arch. Marek Prchal
Architektonický koncept přímo navazuje na již zahájenou 1. etapu rekonstrukce Pražské ulice a s ní souvisejících ploch chodníků a zeleně. Předmětem řešení byl návrh nového prostorového a funkčního uspořádání severní části Mírového náměstí.

V současnosti je toto území zcela paralyzováno dopravními plochami – rozsáhlou bezbřehou komunikací využívanou jako spíše „improvizovaný“ autobusový terminál, dále pak maximem parkovacích ploch. Pohybu pěších jsou věnovány pouze nejnutnější zbytkové plochy, navíc nevhodně členěné travnatými zelenými ostrůvky, které působí jako bariéry a ztěžují průchodnost území. Potenciál prostoru hlavního náměstí coby jednoho z nejdůležitějších veřejných prostorů ve městě je nyní využíván téměř nulově. Využívat tento prostor např. pro kulturní akce či trhy lze pouze za cenu značných dopravních a funkčních omezení.
Výrazným prostorovým prvkem s dlouhou místní tradicí je „alejka“ dělící podélně prostor náměstí na dvě „samostatně žijící“ poloviny. Ve své nynější podobě však funguje spíše jako koridor – tunel propojující dvě hlavní křižovatky v rozích náměstí. Druhým významným kompozičním prvkem je historická budova radnice, jejíž urbanistické a kompoziční vazby jsou v současném uspořádání prostoru naprosto potlačeny! Třetím významným prvkem je socha sv. Šebestiána, která v minulosti stávala osamoceně na zcela volném prostranství. Následně byla několikrát přesouvána a otáčena až do dnešní poněkud nelogické polohy.
Hlavním motem návrhu je NALEZENÍ ZTRACENÉHO PROSTORU PRO ČLOVĚKA.

Základním úkolem pro návrh nového řešení prostoru náměstí je tedy uvolnit prostor v okolí budovy radnice, opět tak podtrhnout její dominanci a poskytnout návštěvníkům rozsáhlejší bezpečnou pěší plochu v její bezprostřední blízkosti.

Velmi podstatným limitním faktorem je umístění a prostorové uspořádání autobusového terminálu o kapacitě 6 zastávek (3 pro každý směr jízdy). Hledáno bylo takové uspořádání, které umožní získání co největší volné plochy u radnice. Tomuto záměru patrně nejlépe vyhovuje jednoduché třípruhové uspořádání komunikace, vedené po severním obvodu plochy náměstí. Jelikož byl jako jedna z podmínek pro zpracování návrhu stanoven obousměrný provoz autobusů, je třípruhové uspořádání nutností. Dva jízdní pruhy jsou navrženy jako průjezdné, třetí jako zastavovací s nástupišti. Chodník při severní frontě domů byl dostatečně rozšířen, aby jeho šířka umožnila umístění nástupišť. Na jižní straně na plochu nástupišť navazuje nová volná pěší plocha před radnicí. Z převážné části plochy terminálu je vyloučena individuální automobilová doprava.
V platném územním plánu města je plocha stávajícího parčíku vedle sokolovny rezervována pro případnou stavbu nové budovy radnice, která by zacelila tuto proluku v severní frontě domů náměstí. Aby bylo možné uvolnit plochu v bezprostřední blízkosti stávající radnice, nabízí se možnost využít tento pozemek ke zřízení uceleného a prostorově vhodně uspořádaného parkoviště, které zajistí potřebnou kapacitu parkovacích míst a vyloučí vznik několika menších, v půdorysně tvarově velmi složitém prostoru náměstí obtížně umístitelných parkovišť či odstavných parkovacích pruhů. Vzniklá újma na úkor stávajícího parku bude kompenzována novou parkovou úpravou plochy současného parkoviště u radnice, která tak po revitalizaci poskytne cennou rekreační a odpočinkovou zónu v přímé vazbě na budovu radnice. V případě, že dojde v budoucnu ke stavbě budovy nové radnice, lze problematiku parkování řešit např. formou podzemních garáží ve stejném prostoru.

Stávající podoba „alejky“ je v návrhu zachována v úseku od západního počátku až po nově vznikající přechod pro chodce přes Pražskou ulici umístěný v rámci 1. etapy v místě u sochy sv. Šebestiána. Na pozici tohoto přechodu navazuje i nově navržený zvýšený „pěší“ zpomalovací práh ve střední části autobusového terminálu. Od těchto míst je směrem k radnici navržena nová úprava aleje, korespondující s nově vyčleněným pěším prostranstvím. Socha sv. Šebestiána je nově osazena mimo linii stromů stávající aleje, dostává nově „svůj samostatný kousek prostoru“ a kompozičně se stává novým výtvarným protipólem k uvolněné budově historické radnice. Socha je nově rámována dvojicí solitérních stromů na pozadí (např. lípami). Alej dále ve směru k radnici pokračuje už jako jednořadá – přímé pokračování jižní řady stromů stávající aleje, aby severní řada stromů nadále neblokovala průhled na budovu radnice z osy „alejky“ jak je tomu dnes. Obdobně při příchodu ve směru od Komenského náměstí nová jednostranná alej pouze rámuje nově vznikající prostor a odděluje jej od rušné Pražské komunikace. Opticky Vás vede do nového prostranství, které se při příchodu podél jižního průčelí radnice nově otevírá. Tomuto pohledu dominuje nově umístěná socha sv. Šebestiána a také průhled na malebná průčelí budov ve severní frontě náměstí.
Po vymístění parkovacích ploch za stavební čáru severní linie domů náměstí se nově otevírá možnost lepšího využití uvolněné plochy po současném parkovišti. Zde může nově vzniknout ucelená parkově upravená odpočinková zóna, která vhodně rozšíří nově uvolněné pěší prostranství před radnicí. V tomto území by bylo vhodné umístit i drobný objekt např. kavárny, infocentra apod., který by vhodným způsobem doplnil vybavenost oddychového prostoru, sloužícího zároveň jako místo pro čekání cestujících na přímo navazujících zastávkách. Vhodnou součástí této zóny by bylo také umístění vodního prvku, který by se stal třetím „bodem“ kompozice prostoru radnice – socha – kašna. Podrobný návrh kašny i celkové řešení parkové plochy, včetně tvarového řešení a umístění zmíněného objektu je nutné řešit návaznou podrobnější studií.

Nově navrhované řešení přináší do centra města rozsáhlé pěší prostranství
Navržené uspořádání respektuje širší urbanistické vazby do okolního území jako např. průhledy na stávající dominanty, přináší nové kompoziční vazby (radnice – socha – kašna) a maximalizuje zcela bezbariérové využívání prostoru pěšími. Přináší založení nového uceleného kusu městské zeleně s dlouhodobější perspektivou udržitelnosti. Otevřená plocha umožní konání kulturních a společenských akcí, jako např. koncertů, výstav pod širým nebem či trhů. Dopravou svázaný prostor bude alespoň v rozsahu plochy „ostrova s radnicí“ opět NAVRÁCEN LIDEM.
Návrh Mírového náměstí Dobříš - Tým ŠENKÝŘ Architekti s.r.o.
SOUČASNÝ STAV

Dobříš je devíti tisícová obec ve Středočeském kraji. Poloha města v blízkosti Prahy, ale i dostupnost přírody a rekreace v Brdech, či na Slapské přehradě, dělá z Dobříše jedno z nejpříjemnějších měst pro život ve Středočeském kraji. Město je napojeno na dálnici Praha-Příbram. Centrem města prochází páteřní ulice Pražská, která definuje jižní hranu Mírového náměstí. Tato rušná ulice nyní prochází celkovou komplexní rekonstrukcí.

Současný stav Mírového náměstí je značně neutěšený. Náměstí svojí podobou připomíná autobusové nádraží, či parkoviště. Dominantou náměstí je klasicistní budova radnice a akátová alej se sochou svatého Šebestiána. Severní strana náměstí je lemována domy, které nabízejí služby, jako jsou hospody, restaurace, řeznictví, banka, obchodní středisko, nebo Sokolovna. Stávající řešení chodníku neumožňuje využití prostor před těmito budovami pro komerční účely, nebo pro zvýšení bezpečnosti při vstupu do budovy.

Náměstí je vybaveno zastaralým osvětlením a nevhodným mobiliářem. Vedení inženýrských sítí pod náměstím je také značně chaotické a nesjednocené. Jeden z největších problémů současného náměstí je kolize autobusových zastávek s pohybem osob na náměstí a neexistence jasných charakterů náměstí.
VIZE

Naše vize Mírového náměstí v Dobříši je realizace moderní udržitelné architektury, která zvýší komfort obyvatel města a zároveň umožní koexistenci života na náměstí s autobusy a automobily. Navrhujeme bezpečný prostor, moderní architekturu, nadčasový a účelný design, který je zároveň praktický. Nová podoba náměstí umocní identitu a spokojený život obyvatel Dobříše.

KONCEPCE

Celková koncepce vede automobilovou i autobusovou dopravu do jednosměrné komunikace, která probíhá náměstím ve směru hodinových ručiček. Na severní straně náměstí rozšiřujeme chodník, vytváříme prostor pro předzahrádky, prostor pro výsadbu stromů a také prostor pro parkování automobilů. Stávající kolmé parkování v západní části náměstí je zachováno.

Autobusové zastávky jsou ponechány na náměstí s jednosměrnou koncepcí. Zastávky jsou navrženy jako zálivy řazené za sebou. Délka a tvar zálivů splňuje požadavky pro kloubové autobusy. Nově navržené zastřešení autobusových zastávek slouží nejen pro veřejnou dopravu, ale také jako praktický architektonický prvek na náměstí.

Vodní prvek jako důležitý element návrhu využívá sklonu náměstí a jímá veškerou srážkovou vodu z náměstí. Jezírko využívá i zatrubněného potoku. Vodní prvek bude nejen zlepšovat klima ve svém okolí, ale bude také jako edukativní příklad práce s vodou.

V našem návrhu se podařil zachovat počet parkovacích stání pro automobily, zefektivnit autobusové zastávky, zvýšit počet stromů na náměstí, osadit náměstí novým mobiliářem a osvětlením, ale také obnovit na náměstí vodní prvek, tj. rybník.
ELEMENTY NÁVRHU
  • Jednosměrné náměstí - Dopravní koncepce vychází z možnosti realizace jednosměrné komunikace vedoucí skrz náměstí. Nyní je náměstí průjezdné obousměrně pro autobusy i automobily. Jednosměrná komunikace umožní zúžení celkového koridoru pro provoz autobusů a automobilů.
  • Rozšíření chodníku s předzahrádky a alejí - Na severní straně náměstí rozšiřujeme chodník, vytváříme prostor pro předzahrádky, prostor pro výsadbu stromů a také prostor pro parkování automobilů. Stávající kolmé parkování v západní části náměstí je zachováno. Díky důmyslnému dopravnímu řešení se nám podařilo eliminovat plochy parkovišť na náměstí a zachovat počty parkovacích stání.
  • Autobusové přístřešky - Tvarově organické, ale racionální přístřešky autobusových zastávek slouží nejen pro hromadnou dopravu, ale zároveň tvoří i velmi praktický architektonický prvek náměstí. Svým rozměrem dokáží ochránit před nepřízní počasí nejen čekající osoby na autobus. V letních parných dnech poskytnou drahocenný stín, který typizované přístřešky neposkytují. Plochá tenká střecha s kulatými ocelovými sloupky umožňuje nerušené průhledy napříč náměstím. Přístřešky mohou být doplněny o informační tabule ohledně příjezdů a odjezdů autobusů.
  • Definice náměstí - Plocha náměstí pro společenský život nebyla dosud nijak definována. Náměstí mělo neurčitý charakter a nejasné hranice. Kde je hranice místa pro setkávání, místa pro posezení, místa pro pouliční umělce a umění, místa pro trhy a autobusového nádraží? Jasný charakter má jen akátová alej, kterou zachováváme. Nově definována plocha náměstí je dána akátovou alejí, budovou radnice a autobusovými zastávkami. Plocha náměstí je materiálově odlišena od ostatních ploch a je doplněna výrazným osvětlením, mobiliářem, či obnovou vodní pumpy, která se nachází v blízkosti radnice.
  • Vodní element - Práce s vodou, zadržení vody v krajině, nebo nakládání se srážkovou vodou je aktuální téma tohoto století. V minulosti se vodní toky zarovnávaly, zatrubňovaly, nebo překládaly. V současné době je jakákoliv možnost zadržování srážkové vody pozitivně vnímána, či dotačně podpořena. Příznivý sklon náměstí směrem do severovýchodního cípu umožňuje návrh retenčního jezírka s přírodním charakterem. Jezírko bude pozitivně ovlivňovat klima na náměstí, které nebude jen holou parnou vydlážděnou plochou. Jezírko může být částečně průtočné a může být napojeno na zatrubněný potok z rybníku Bzdinka.
  • Rukavice - Po úvodní prezentaci proběhlo první zapracování připomínek, konkrétně dopracování rukavice jako symbolu města a mola u rybníku. Leckdy se zapomíná, že se Dobříši říkávalo „město rukavic“. A má to své opodstatnění. Rukavičkářská výroba bezesporu přispěla k významnému rozvoji města a ovlivnila mnohé životy místních občanů. Byla by proto škoda nechat jej s plynoucím časem upadnout v zapomnění.

Fotogalerie

Architektonické koncepty pro Mírové náměstí v Dobříši () Architektonické koncepty pro Mírové náměstí v Dobříši (1) Architektonické koncepty pro Mírové náměstí v Dobříši (2)

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Ing. Denisa Havlíčková
autor: Jakub Pečenka








Další články

Paliva ve Středočeském kraji od minulého týdne znovu zdražila Paliva ve Středočeském kraji od minulého týdne znovu zdražila Na Příbramsku natankují řidiči litr benzinu v průměru za 40,47 Kč, naftu pak za 39,19 … Prvomájový pochod na Vysokou lemují hudební zastavení, pro návštěvníky se otevře vila Rusalka Prvomájový pochod na Vysokou lemují hudební zastavení, pro návštěvníky se otevře vila Rusalka Ve středu 1. května se na třináctikilometrovou trať do Dvořákova památníku vydáte z … U středočeských silnic přibudou desítky meteostanic za 88 mil.Kč U středočeských silnic přibudou desítky meteostanic za 88 mil.Kč Zařízení cestářům poskytují cenná data a umožňují jim vyjíždět na silnice dříve, než … Švenda: Středočeská TOP 09 stojí za Langšádlovou a nevidí důvod k její demisi Švenda: Středočeská TOP 09 stojí za Langšádlovou a nevidí důvod k její demisi Ve vládě po dvou a půl letech končí ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena … Začíná Dvořákův festival, uvede díla českých i světových autorů od baroka po současnost Začíná Dvořákův festival, uvede díla českých i světových autorů od baroka po současnost Návštěvníky čeká 16 koncertů včetně benefičního koncertu pro vilu Rusalku s mimořádným … Novou přírodní památkou v Brdech je podmáčená louka s masožravými rostlinami Novou přírodní památkou v Brdech je podmáčená louka s masožravými rostlinami Svažitá a silně podmáčená louka o rozloze 2,6 hektaru pojmenovaná Licitanta leží u … Na Příbramsku hrozí přízemní mrazy ještě v noci na sobotu Na Příbramsku hrozí přízemní mrazy ještě v noci na sobotu První mrazy začaly úrodu ničit v noci na čtvrtek 18. dubna. Od té doby trvají a mají … Mladíka, který v Příbrami přepadl seniora, zadrželi kolemjdoucí Mladíka, který v Příbrami přepadl seniora, zadrželi kolemjdoucí Příbramští kriminalisté obvinili muže a ženu ze spáchání zločinu loupeže. Sprejeři poničili v Krásné Hoře fasády domů. Policie má svědky na videu, poznáte je? Sprejeři poničili v Krásné Hoře fasády domů. Policie má svědky na videu, poznáte je? Policisté potřebují zjistit jejich totožnost. Proto se s žádostí o spolupráci obracejí …
O víkendu se citelně oteplí, teploty porostou až k 25 stupňům O víkendu se citelně oteplí, teploty porostou až k 25 stupňům Podobné počasí zůstane i začátkem příštího týdne.
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Mariánská 135
261 01 Příbram IV

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Rosalota, s.r.o. zakázáno.
2014 - 2024 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies