1. 5. je Svátek práce
Zamilovaný Novák 11. 5. 2024

Deset nezodpovězených otázek k regulaci parkování v Příbrami

28. března 2019   (15:40)
Deset nezodpovězených otázek k regulaci parkování v Příbrami

Vladimír Král reaguje na situaci ohledně budování parkovacích zón



Zasedání Zastupitelstva města 25. března 2019 mělo několik kladů. Ukázalo se, že občané se nebojí ozvat a zapojit do diskuse, když jim na něčem záleží. Uspěl alespoň jeden z řady našich návrhů, a to zveřejňování příloh k bodům jednání zastupitelstva. Potvrdilo se, že jakkoli pan starosta deklaroval v povolebním období nepolitickou politiku, hlasuje klub Ano zpravidla podle jednotného zadání. (Čest zastupitelům za Ano, kteří mají tu a tam odvahu hlasovat jinak.) A také zesílil můj dojem, že přijatelnost návrhů není dána ani tak jejich obsahem, jako tím, kdo je (ne)navrhuje.

Jedním z hlavních bodů zasedání byla regulace parkování. Chtěli jsme, aby se s další regulací počkalo na dokončení generelu dopravy a parkování. Tento návrh nebyl přijat. Omezím se nyní na některé otázky, knimž mě vedou určité komentáře zastupitelů, kteří hlasovali pro okamžité rozšíření zpoplatnění, bez ohledu na dokončení generelu.

Naprosto souhlasím s nutností brát v potaz ochranu životního prostředí. Ale jak životnímu prostředí prospěje, pokud řidiči kličkují ulicemi města, aby se vyhnuli zpoplatněnému stání, nebo pokud město nepřímo nutí řidiče, aby od vlakového nádraží přejížděli o kilometr či dva dál na „správné“ odstavné parkoviště a pak se prostřednictvím MHD vraceli zpět k vlaku? V čem je přínosem pro životní prostředí nebo pro snížení provozu v širším centru, pokud chce město podpořit rychlé střídání parkujících vozidel u finančního úřadu, namísto celodenního stání řidičů přestupujících na vlak? A proč, pokud si samotná Rada uvědomuje aspekt ekologie, budou v Příbrami i dalších 10 let jezdit autobusy MHD na naftu?

Dále jsem v rozpravě zaznamenal komentář, že finanční úřad je veřejnou službou. To nezpochybňuji. Ale není stejně tak veřejnou službou např. veřejná vlaková doprava? (Navíc záležitosti v působnosti FÚ lze často vyřídit elektronicky. Kdežto teleportovat se zatím místo cesty vlakem bohužel neumíme.) A i kdyby skutečně bylo jediným kritériem pro zavedení parkovného zvýšení dostupnosti volných míst na parkovišti pro návštěvníky FÚ (ať už jsou odkudkoli), proč tedy nestanovit dobu zpoplatnění dle provozní doby finančního úřadu?

V debatě rovněž zaznělo, že regulace usnadní parkování u FÚ „místním“. Zde bych chtěl poukázat na to, že pod územní pracoviště FÚ Příbram spadá zhruba 70 měst a obcí. Je občan třeba z Dolních Hbit nebo Obecnice dostatečně „místní“ při parkování kvůli jednání na FÚ, ale běda, jakmile chce tentýž přespolní občan zaparkovat u nádraží kvůli přestupu na vlak nebo meziměstský autobus?

Také se domnívám se, že dojet na FÚ (či kamkoli jinam) prostřednictvím veřejné dopravy v rámci města je mnohem snazší než z 20 km vzdálené vesnice. (Zde mě velmi překvapilo, když z tábora příznivců další regulace zazněla poznámka o půlhodinovém čekání u FÚ na volné parkovací místo – jako kdyby právě takové situaci nešlo předejít použitím MHD.)

Další významnou nejasností spojenou se zavedením zelené zóny u nádraží je parkování lidí, kteří odjíždějí pryč vlakem na několik dní. Nařízení města o placeném stání vozidel i zákon o pozemních komunikacích totiž říkají následující: „...místní komunikace (lze) užít (...) k stání silničního motorového vozidla na dobu časově omezenou, nejvýše však na dobu 24 hodin.“ Stejné omezení (stání max. 24 hodin) platí dle parkovacího řádu i na parkovištích P+R. V obou případech se počítá s tím, že parkující každý den přijede a odjede, jinak tam parkuje v rozporu s pravidly. Na jakém městském parkovišti tedy vlastně v budoucnu má (resp. smí) parkovat řidič, který odjíždí vlakem na tři pracovní dny?

Rozumím argumentům o motivaci k vyššímu využívání MHD. Myslím ale, že řada občanů by ráda MHD používala častěji i bez rozšiřování parkovného – kdyby existovalo dostatečné pokrytí MHD. Jeden ze zastupitelů uvedl, že nikdo nikoho nenutí auto mít. Jak se asi na tento názor tváří obyvatelé třeba z Orlova nebo Kozičína, kde jede MHD párkrát za den, o víkendu vůbec? Modernizace vozového parku MHD je samozřejmě krok dobrým směrem. Jenže když spoj v jízdním řádu není, pak bohužel nepomůže, že ten nejedoucí autobus je moderní.

Dovedu pochopit, pokud je z pohledu města „problém“ vlastnictví druhého či dalšího auta v jedné domácnosti. Proč potom ale nezavést v ul. Legionářů takový systém, který by umožňoval parkování jen rezidentům a zároveň znevýhodňoval provoz, resp. parkování druhého a dalšího auta? Aktuální řešení je výhodné jen pro městskou pokladnu – rezidentům nijak zvlášť nepomůže, protože úprava se týká jen těch částí dne a týdne, kdy s parkováním v dané oblasti žádný problém není.

Je v pořádku, že ve prospěch regulace byly uvedeny postřehy z jiných měst. Jen je škoda, že třeba takový Hodonín nebo Tábor se, alespoň jak se zdá, hodí pouze jako příklady k podpoře záměrů vedení města. Proč si stejně tak nevezmou zastupitelé za Ano příklad z těchto dvou měst, pokud jde například o zveřejňování audiozáznamů ze zasedání zastupitelstva, které jsem nedávno navrhoval?

Měl jsem samozřejmě pro zasedání připravené návrhy alternativních řešení. Patří k nim následující opatření: Počkat na vybudování nových parkovacích stání pod kulturním domem, zvážit využití ploch Na Cihelně a Na Flusárně (plus zajištění přístupu pro chodce směrem ke sportovním halám), odradit zpoplatněním jen jednu skupinu řidičů (buď krátkodobě, nebo dlouhodoběparkující), vytvořit v ul. Legionářů zónu A (nebo její obdobuzóna A již funguje v oblasti Komenského náměstí).

Na závěr chci poděkovat všem občanům za podněty a zájem, který v otázce regulace parkování projevují. Je to pro nás velkou podporou. Tématu aktuální i případné budoucí regulace parkování se chceme nadále pozorně věnovat.

Mgr. Vladimír Král,
zastupitel za Šanci pro Příbram

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Mgr. Vladimír Král zastupitel města Příbrami
autor: top








Další články

V dubnu na středočeských silnicích zemřelo osm lidí, meziročně o dva více V dubnu na středočeských silnicích zemřelo osm lidí, meziročně o dva více Celkem se v dubnu v regionu stalo 1229 nehod, což je o 273 více než loni. Při nehodách … Svatý Florián opět otevře brány hasičských stanic Svatý Florián opět otevře brány hasičských stanic Tento pátek si hasiči na Příbramsku připomenou svátek svatého Floriána, který je … Riziko požárů zcela pomine v pátek, kdy přijdou přeháňky a bouřky Riziko požárů zcela pomine v pátek, kdy přijdou přeháňky a bouřky Po delším období bez srážek dorazí před víkendem do země přeháňky a bouřky. Středočeští hasiči likvidovali 12 požárů, čtyři souvisely s čarodějnickým pálením Středočeští hasiči likvidovali 12 požárů, čtyři souvisely s čarodějnickým pálením Hasiči zasahovali také u popadaných stromů nebo spadlé májky. Dělostřelci debatovali v Jincích s občany o obnovení ostrých střeleb z děl Dělostřelci debatovali v Jincích s občany o obnovení ostrých střeleb z děl Obyvatelé obcí z okolí Jinců během besedy nejčastěji zmiňovali obavy z hluku, … Dnes je první máj, lásky čas Dnes je první máj, lásky čas Nezapomeňte svou polovičku políbit pod rozkvetlou třešní. Po krádeži v příbramském obchodě se dala žena na útěk. Při zadržení napadla pracovníka ostrahy Po krádeži v příbramském obchodě se dala žena na útěk. Při zadržení napadla pracovníka ostrahy Napadený muž skončil v nemocnici. Pobyt u moře a další ceny s Vyplatíse jsou rozdány, zúčastnilo se téměř 4000 lidí Pobyt u moře a další ceny s Vyplatíse jsou rozdány, zúčastnilo se téměř 4000 lidí Soutěž o hodnotné ceny trvala dva měsíce. Komerční sdělení Na Hořejší Oboře budou nové toalety, dodá je příbramský ZRUP Na Hořejší Oboře budou nové toalety, dodá je příbramský ZRUP V klidové zóně u Hořejší Obory budou v průběhu léta vybudovány nové veřejné toalety. …
Příbram rozšířila provoz protialkoholní záchytné stanice na tři dny v týdnu Příbram rozšířila provoz protialkoholní záchytné stanice na tři dny v týdnu Kapacita příbramské záchytné stanice zůstává osm lůžek – pět pro muže a tři pro …
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Rosalota, s. r. o.
Mariánská 135
261 01 Příbram IV

IČ: 02289288
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 217655.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Rosalota, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Rosalota, s.r.o. zakázáno.
2014 - 2024 © Rosalota, s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies